به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۴۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۱۹ ساعت ۰۱:۲۹
کد مطلب : ۸۳۶۶۶
تندروها از فردای توافق سعی می‌کنند آن را به‌هم بزنند

زیباکلام: افراطيون می‌گویند چقدر بد شد، کاش چند ماه دیگر انتخابات نباشد!

گروه سياسي: صادق زیباکلام، گفت: تندروهای اصولگرا چه بخواهند و چه نخواهند موفقیت هسته‌ای کمک خواهد کرد به اینکه نامزدهای بیشتری از جناح طرفدار دولت و اصلاح‌طلبان بتوانند به مجلس راه پیدا کنند.
استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا، درباره اقدام بعدی مخالفان بعد از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: بخشی از حیات سیاسی طرفداران احمدی‌نژاد، اصولگرایان تندرو و آمریکاستیزها از قبل به مسئله هسته‌ای گره خورده بود. ظرف دوازده سال گذشته یعنی از سال 82 که مسئله هسته‌ای ایران مطرح شد، اصولگرایان سعی کردند از برنامه هسته‌ای بهره‌برداری کنند و این مسئله را به آمریکاستیزی گره بزنند و در جهت آمریکاستیزی و غرب‌ستیزی از برنامه هسته‌ای استفاده کردند. امیدوار بودند که توافق هسته‌ای صورت نگیرد و تا آنجا که توانستند اما و اگر آوردند و بر سر راه توافق هسته‌ای سنگ پرتاب کردند، ولی با پایداری تیم مذاکره‌کننده و حسن‌نیتی که غربی‌ها از خود نشان دادند، توافق در دسترس است

زیباکلام گفت: اگر قرار باشد آتش‌بسی به‌وجود بیاید و دشمنی بر سر هسته‌ای پایان یابد، این برای آمریکاستیزها اشکال ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که فرش آمریکاستیزی از زیر پای آنها بیرون آید، چون آنها مسئله هسته‌ای را به‌کار گرفته بودند و آمریکاستیزی را تقویت می‌کردند. حالا اگر قرار است توافق هسته‌ای انجام شود، آن وقت آمریکاستیزها نمی‌توانند از آب کره بگیرند و از آن بهره‌برداری سیاسی کنند. لذا امیدوار بودند که توافق هسته‌ای صورت نگیرد و تا آنجا که توانستند اما و اگر آوردند و بر سر راه توافق هسته‌ای سنگ پرتاب کردند، ولی با پایداری تیم مذاکره‌کننده و حسن‌نیتی که غربی‌ها از خود نشان دادند، توافق در دسترس است و به نظر می‌رسد که تلاش‌های تندروها در واشنگتن، تل‌آویو و در عربستان نتوانست ثمر دهد و تعقل و میانه‌روی و اندیشنیدن به مصالح ملی کار را به نفع توافق پیش می‌برد.

زیباکلام گفت: البته این به معنای این نیست که آمریکاستیزها قبول خواهند کرد که این اتفاق (توافق هسته‌ای) افتاده است. آنها از فردای توافق به اشکال مختلف سعی خواهند کرد که این را به‌هم بزنند و ممکن است بگویند که آمریکایی‌ها دبه کردند و فرانسوی‌ها فلان کردند و ممکن است که بگویند آژانس انرژی اتمی گزارش‌های مغرضانه می‌دهد و به اشکال مختلف سعی می‌کنند توافق را از جانب غربی‌ها خدشه‌دار کنند و بگویند که غربی‌ها به وظایف خود عمل نکردند. همان‌گونه که بعد از لوزان آن را قرارداد ترکمانچای خواندند و حتی برای آقای دکتر ظریف در مجلس لغت خیانت را به کار بردند. از الان به بعد هم دریغ نخواهند کرد و در تبلیغات خود خواهند گفت که ما همه امتیازها را دادیم و غربی‌ها امتیازی ندادند و به اشکال مختلف سعی خواهند کرد که نظر مردم را به توافق هسته‌ای منفی کنند. قطعا این توافق برای دولت، تیم مذاکره‌کننده، جریان معتدل، میانه‌رو و اصلاح‌طلب موفقیت خواهد بود و این موفقیت خود را در انتخابات مجلس نشان خواهد داد

این استاد دانشگاه تأکید کرد: ولی دلواپسان موفق نخواهند بود چون خوشبختانه ما در زمانه‌ای هستیم که فقط صدا وسیمای جمهوری اسلامی و روزنامه کیهان و رسالت و ائمه جمعه نیستند که تریبون دارند و حالا شبکه‌های اجتماعی هم هستند؛ بنابراین اینگونه نیست که اصولگرایان تندرو از طریق رادیو و تلویزیون انحصار خبررسانی را داشته باشند.

زیباکلام در ادامه تصریح کرد: یک نگرانی عمده تندروها این است که فکر می‌کنند توافق هسته‌ای موفقیتی برای دولت خواهد بود و البته درست فکر می‌کنند. قطعا این توافق برای دولت، تیم مذاکره‌کننده، جریان معتدل، میانه‌رو و اصلاح‌طلب موفقیت خواهد بود و این موفقیت خود را در انتخابات مجلس نشان خواهد داد. بنابراین یکی از دلخوری‌های عمده جریان تندروی اصولگرا این است که می‌گویند چقدر بد شد و کاش چند ماه دیگر انتخابات برگزار نمی‌شد. بنابراین بخشی از عصبانیت آن‌ها این است که چه بخواهند و چه نخواهند موفقیت هسته‌ای کمک خواهد کرد به این‌که نامزدهای بیشتری از جناح طرفدار دولت و اصلاح‌طلبان بتوانند به مجلس راه پیدا کنند.

میرزا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۹ ۰۱:۳۸
پس خودتون هم قبول دارین که میخواین با استفاده از توافق احتمالی کار سیاسی بکنید؟ (313635)
احسان
United States
۱۳۹۴/۰۴/۱۹ ۰۱:۴۴
آینده ایران همچنان در دست اصلاح طلبان خواهد ماند (313638)
مجی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۹ ۰۲:۰۸
انشالله تموم شه مذاکرات.همه استند بای شدن... (313648)
امیر
United States
۱۳۹۴/۰۴/۱۹ ۰۲:۵۵
تجربه نشون داده تا اوضاع مملکت خوبه دس اصلاح طلبا نمیدنش هر موقع به پیسی خورد میگن بفرمائید خدمتتون؟؟
آیا سال 76وضع مملکت بهتر از 92بود؟؟ (313666)
سعید
United States
۱۳۹۴/۰۴/۱۹ ۰۳:۰۰
بابا اینا دلواپس پول هایی اند که دیگه نمیتونن از جیب مردم کش برن... (313669)
عبدالعلی غلامزاده بابره
Romania
۱۳۹۴/۰۴/۱۹ ۰۳:۰۲
زیبا کلام تا حالا تمام نظریه هاش برعکس دراومده....ضمنا افراطیونی که ایشان میگند خیلی قدرتمند هستند...و نیازی به انتخابات ندارند ...بلکه رد صلاحیت میکنند...و ت .............. (313673)
حامد
Romania
۱۳۹۴/۰۴/۱۹ ۰۳:۵۵
اين جماعت سيخ بدست رو نشناختي دكتر. (313711)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۹ ۰۴:۰۵
اقای زیباکلام لطفا منطقی باش... پایان تحریم ها تازه شروع یک دوره پرکاره که باید اغاز بشه و هنوز کارنامه اش مشخص نیست... اینقدر نگاه سیاسی به مسایل نداشته باشید... اینقدر حرف های انتخاباتی و سیاسی نزنید... بجای اینکارا شما اساتید علوم سیاسی بیایید بنشینید و برنامه مهیا کنید برای ساخت بهتر کشور و نسل های آتی... برای درست ساختن سیستم اداره ی کشور... وگرنه چه اهیمیتی خواهد داشت که دولت پک باشه یا نباشه؟ در یک سیستم نادرست روشهای درست به شکست منتهی خواهد شد... (313715)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۹ ۱۷:۰۲
پرکار رو خوب اومدی
اونم واسه این دولت
خخخخخخخخخخخخخخ (313908)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۹ ۰۴:۱۵
افراطیون پس از توافق سهم خودشون رو از پولهایی که آزاد می شه می خوان. هر چی باشه خودشون رو صاحب کشور می دونن و هر چیزی که مال مردم باشه رو در اصل مال خودشون می دونن. به محض اینکه توافق بشه سراغ سهم خودشون رو می گیرن و همه هم می دونن این همه ادعای آمریکا ستیزی برای اینه که سهم بیشتری گیرشون بیاد، نه اینکه دشمنی خاصی با آمریکا داشته باشن. معیار دوست و دشمن اونها پول است و چیزای دیگه بهانه است. (313723)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۹ ۰۴:۱۹
فعلا که جان کری به خاطر زیاده خواهی ها زیر توافق زد و اصلا معلوم نیست توافقی امضا شود (313727)
دکاندارفتنه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۹ ۰۴:۲۶
دلتونو خوش نکنید
1- شورای محترم نگهبان خیلی از شماهارو رد صلاحیت می کنه خیالتون راحت
2- نخواهیم گذاشته فتنه گران راه یابند آی فتنه فتنه فتنه.تنور فتنه فتنه هنوز داغ است
3-با وعده یارانه بیشتر ودادن وام وسهام مجلس را خواهیم گرفت.
4- آنقدر تو8سال گذشته پول اختلاس کردیم که بتونیم تبلیغات کنیم ودو را از شما بگیریم.
5-تمام رسانه ها وتریبونها دست ماست. (313733)
اميد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۹ ۰۴:۳۵
اين افراطي ها تا زماني كه صدا وسيما را در دستان خود دارند به عناوين مختلف به دولت ضربه خواهند زد و از هيچ كوششي براي ضربه زدن به دولت ومردم دريغ نخواهند ورزيد گرچه ديگر حنايشان براي مردم رنگي ندارد وبا هر حركتي كه انجام مي دهند منفور تر مي شوند ولي دولت ومردم بايد خيلي اگاه باشند كه اين مار زخم خورده به أنان أسيبي نرساند (313736)
یاس@
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۹ ۰۷:۰۵
کاملا درست آقای زیبا کلام مثل همیشه زیبا سخن گفتند، اما در انتخابات مجلس واهمه ای که وجود دارد این استکهلم تندروها با اهرمهایی که دردست دارند نگذارند حق مردم بدرستی ادا شود. (313761)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۹ ۰۸:۱۹
با دکتر زیبا کلام و خوش سخن موافقم چون توافق هسته ای و رفتن در مسیر بهبود رابطه با غرب و ایالات متحده بیشتر ب نفع اعتدال و اصلاحات تمام می شود (313766)
فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۹ ۰۸:۳۶
تندروهای بیش از حد دلواپس قطعا از موفقیت مذاکرات ناخشنود میشوند و ب هیچ وجهی محبوبیت اعتدال و اصلاحات را نمیخواهند (313771)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۹ ۰۸:۴۱
باتشکر از متنی که گذاشتید.من هم با نظر دکتر زیبا کلام موافق ام و این فضای مجازی خیلی به ما که خواهان دموکراسی هستیمخ کمک کرد.البته در مورد انتخابات مجلس باید عرض کنم که آقای دکتر زیبا کلام نقش نظارت استصوابی شورای نگهبان را نادیده گرفته.که اکثر نمایندهای اصلاح طلب رد صلاحیت می کند (313772)
محمد
Germany
۱۳۹۴/۰۴/۱۹ ۰۸:۴۶
چیزی که جناب زیبا کلام دراین مقاله اشاره نکردند اینستکه که توافق در واقع موفقیت وخیر ملت را درپی خواهد داشت , ونه تنها اصلاح طلبان را
توافق نهایی متاسفانه به عهده تاخیر افتاده ولی قبل از این خوش بینی ها باید به فکر برنامه ریزی بعد از توافق نیز بود هرچند که به درایت وصداقت دولت به خصوص شخص رئیس جمهور اطمینان واثق داریم ولی باید به او هشدار داد که از پولهای بلوکه شده استفاده نابجا نشود ومثل دولت قبل به عنوان گوشت قربانی بین قربانی طلبان ریخت وپاش نگرددوبه این کشور وآن کشور حاتم بخشی نشود . (313775)
یاشاسین اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۹ ۰۹:۴۷
خدایا کی میشه یه روز ببینیم این مملکت دیگه به چپ و راست و اصلاح طلب و اصول گرا و..تقسیم نمیشه بلکه همه با تعهد و همدلی و نوعدوستی و وطن پرستی دست به دست هم تلاش میکنند و برای سربلندی ایران و رفاه و آسایش و امنیت تلاش می کنند. و روزهای شادی برای مردم رقم میزنند..یعنی میشه؟ (313789)
برگزیده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۹ ۰۹:۵۲
آقای زیبا کلام ، شما که کُلاً با انرژی هسته ای ، مخالف مطلق بودید ، در فیلهاتون ، دقیقاً به نیاز نداشتن به انرژی هسته ای ، تاکید کردید . شما خودتو قاطی نکن . خجالت که معنی نداره واسه زیبا کلام . (313792)
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۹ ۱۰:۴۱
از دکتر میخوام که در مورد اینکه چرا احمدی نژاد با این همه فجایع که ببار آورده باز هم تو صدر مجالس میگذارندش تحلیل بده ؟!! (313805)
مجمد
United States
۱۳۹۴/۰۴/۱۹ ۱۲:۳۱
ولی دلواپسان موفق نخواهند بود چون خوشبختانه ما در زمانه‌ای هستیم که فقط صدا وسیمای جمهوری اسلامی و روزنامه کیهان و رسالت و ائمه جمعه نیستند که تریبون دارند و حالا شبکه‌های اجتماعی هم هستند؛ بنابراین اینگونه نیست که اصولگرایان تندرو از طریق رادیو و تلویزیون انحصار خبررسانی را داشته باشند.
(این جمله رو باید با طلا نوشت).. (313831)