به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۰۰:۴۳
 
۲۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۱۹ ساعت ۰۸:۵۹
کد مطلب : ۹۰۳۳۷
جلسه ای در سکوت کامل نمایندگان

ادعاهاي آقاي‌ ظرفيت عليه توافق هسته‌اي

جلیلی: در برخی موارد توافق، تحقیر نظام اتفاق افتاد
گروه سياسي: رئیس سابق تیم مذاکره کننده هسته ای در جلسه کمیسیون ویژه بررسی برجام درباره توافق ایران و 1+5 در وین گفت: مسائل غیرمتعارف را در توافق پذیرفته ایم و در برخی موارد توافق، تحقیر نظام اتفاق افتاده است. طبق توافق پذیرفته ایم که دیگر هیچ وقت غنی سازی 20 درصد نداشته باشیم.
ادعاهاي آقاي‌ ظرفيت عليه توافق هسته‌اي
سعید جلیلی در جلسه کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت: مسئله مذاکرات در تاریخ انقلاب و کشور فرصت جدیدی را رقم زد، افتخار می‌کنیم با عزت، امنیت و پیشرفت اینکار صورت گرفته است و امیدواریم کار به گونه‌ای تداوم یابد که در راستای برکت انقلاب صورت گیرد. وی با تاکید بر اینکه موضوع هسته‌ای فراتر از هسته‌ای و جناحی است، عنوان کرد: با توجه به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری مجلس افتخاری پیدا کرده است که در موضوع هسته ای مشارکت جدی داشته باشد و مباحث و وظیفه خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

كانديداي گروه پايداري در انتخابات رياست جمهوري سال 92 تاکید کرد: گفته می‌شود که در این مذاکرات داد و ستدی صورت گرفته بنابراین باید دید توازنی بین داد و ستدها صورت گرفته است یا خیر. اگر به هر دلیلی تنازلی گرفته شده است باید دید در بحث نظارت ها و محدودیت‌ها چه اتفاقی رخ داده است. جلیلی اظهار داشت: تحریم‌ها و قطعنامه دو شاخص بسیار مهم برای بررسی عملکرد مذاکرات است. هر چه نظارت افزایش یافته است باید دید در مقابل چه اتفاقی در خصوص لغو تحریم‌ها صورت گرفته است. همین مسئله در لغو قطعنامه‌ها نیز می تواند شاخص مهمی باشد.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی گفت: باید بررسی شود که دوستان ما در دولت یازدهم با چه داشته هایی از گذشته وارد مذاکرات شوند.بنابراین اکنون داشته های تیم مذاکره کنند در زمان تحویل پرونده به آنها را عنوان خواهم کرد. وی تاکید کرد: با ارزیابی این داشته ها و نتیجه حاصل شده می توان عملکرد تیم مذاکره کننده هسته ای را ارزیابی کرد، چون همانطور که می دانید اگر توانسته باشند مولفه های و داشته ها را حفظ کنند، کار خوبی صورت گرفته است، اگر باعث ارتقای داشته ها شده باشند، می توان اذعان داشت، عملکرد خیلی خوبی رقم خود اما اگر داشته های ما کاهش یافته باشد، ارزیابی دیگر صورت خواهد گرفت.

جلیلی در ادامه داشته های فنی و سیاسی، گروه مذاکره کننده را عنوان کرد و گفت: دولت یازدهم در شرایطی پرونده هسته ای را تحویل گرفت که حدود 20 هزار سانتریفیوژ تولید شده بود، آب سنگین اراک پشرفت 86رصدی داشت ، آماده سازی و راه اندازی سایت فردو و تبدیل آن به سایت غنی سازی انجام شده بود و راکتور تحقیقاتی تهران به مرکز تولید رادیو دارو تبدیل شده بود.

به گفته وی با تبدیل راکتور تهران به مرکز تولید رادیو دارو نیاز دارویی نزدیک به یک میلیون بیمار با تولید داخلی تامین شده بود. رییس تیم مذاکره کننده قبلی با بیان اینکه نیازهای پزشکی هسته ای کشور تامین شده بود، توضیح داد: در واقع به تولید ایزوتوپ های پایدار دست پیدا کرده بودیم و تولید غنی سازی 20 درصد و تولید صفحات سوخت 20 درصد ممکن شده بود. باید تاکید کرد که راکتور تهران موجب شد با تحریم داوریی، وقفه ای ایجاد نشود.

به گفته جلیلی 418 کیلو مواد با غنای 20% ذخیره شد، 7 هزار کیلو مواد با غنای 5 درصد تهیه شد ، صد تن آب سنگین تولید شده، گسترش طولی و افقی تحقیقات و توسعه غنی سازی به گونه ای که روی هفت مدل ماشین کار تحقیقاتی و توسعه ای آغاز شده بود، شکل گرفت و 100 مگا وات برق تولید و وارد ظرفیت کشور شد. وی با بیان اینکه این ها سرمایه های هسته ای و راکتوری بسیار ارزشمند بود، تاکید کرد: این بحث ها باعث شد دشمن به بی اعتباری گزینه نظامی اعتراف کند. در زمانی این اتفاق افتاد که بوش روی کار بود و او را دیوانه و تندرو می دانستند. آنها می دانستند که این گزینه نمی تواند عملی شود .

جلیلی در ادامه توضیح داد: آمریکا همزمان اعلام می کرد ایران اول قطعنامه ها را اجرا کند بعد با آنها وارد گفت و گو و مذاکره می شویم اما عملا دیدیم که نه تنها گزینه نظامی وجود نداشت و قطعنامه ها اجرا نشد که وارد گفت و گو و مذاکره نیز شدیم. رییس تیم مذاکره کننده قبلی تاکید کرد: دشمن همچنین از اینکه تحریم ها مانع پیشرفت هسته ای ایران شود نا امید شدند و می دانست با تحریم های نمی تواند مانع سرعت پیشرفت هسته ای ایران شود. مصادیق اقدامات آنها برای کند کردن سرعت پیشرفت هسته ای حذف فیزیکی، خراب کاری و غیره بود که نتوانستند با این کارها سرعت قطار هسته ای ایران را کاهش دهند.

به گفته جلیلی در ادامه مسیر همچنین تمهیداتی به وجود آمد تا اقتصاد مقاومتی در کشور شکل بگیرد، حضرت آقا به این موضوع اشاره کردند و مجموعه های اقتصادی نیز صورت گرفت تا به شکل جدی تحریم ها را بی ارزش نشان دهد که برای این منظور جلسات متعدد اقتصادی انجام شد. رییس تیم مذاکره کننده قبلی اظهار داشت: دشمن نیز از فتنه 88 نا امید شد و با ثبات سیاسی و حماسه سیاسی در انتخابات سال 92 مواجه شد. این موضوع یکی از بحث های مهم بود، چرا که کشور در شرایط ثبات سیاسی و اقتدار قرار داشت و مردم با شور و شوق در انتخابات مشارکت کردند و به تعبیر حضرت آقا حماسه سیاسی شکل گرفت.

وی با بیان اینکه این موضوع ها به عنوان سرمایه های راهبری سیاسی برای نظام در مذاکرات اهمیت داشت، ادامه داد: از سوی دیگر اقتدار و موقعیت نظام در منطقه به دلیل پیروزی جنگ های 33، 23 روزه و هشت روزه را به رخ جهانیان کشید و ناکامی دشمنان را در موضوع سوریه به نمایش در آمد. جلیلی با تاکید بر اینکه سرمایه های سیاسی در روند گفت و گو ها از اهمیت ویژه ای برخوردار بود، توضیح داد: چرا که آنها اصرار داشتند اول تحریم ها اجرا شود بعد مسیر گفت و گو دنبال شود اما در استانبول دو بحث هایی دیگری مطرح شد که آنها اعلام کردند حاضر هستند حق ایران را در چارچوب NPTبپذیرند و با ما وارد گفت و گو و معامله شوند.

جلیلی گفت: مسائل غیرمتعارف را در توافق پذیرفته ایم. وی همچنین مدعی شد که در برخی موارد تحقیر نظام اتفاق افتاده است. جلیلی اضافه کرد: طبق توافق پذیرفته ایم که دیگر هیچ وقت غنی سازی 20 درصد نداشته باشیم. عدم هیچگونه حاشیه، پرسش و سکوت مطلق، از نکات قابل تامل نشست کمیسیون برجام با سعید جلیلی بود. برخلاف جلساتی که با سیدعباس عراقچی برگزار می شود و سخنان او بارها و بارها از سوی نمایندگان قطع شده و دائما با سئوالات آنها مواجه می شود، هیچ پرسشی از سعید جلیلی نشد.

در این میان تنها حجت الاسلام ابوترابی بود که با شنیدن سخنان جلیلی که در رد کامل توافق وین بود، لب به اعتراض گشود که این مخالفت نیز با واکنش تند زاکانی مواجه شد. زاکانی خطاب به ابوترابی گفت: شما دارید به جمع توهین می کنید. حجت الاسلام ابوترابی درپاسخ گفت: من فقط می خواستم تحلیلم را ارائه دهم که نگذاشتید.

۱۳۹۴/۰۶/۱۹ ۰۹:۰۹
اعتراض آقای ابوترابی هیچ ربطی به حرف های آقای جلیلی نداشت ، چرا خبر جعلی می نویسید .آقای ابوترابی نسبت به پخش تلویزیونی مطلبی را ایراد فرمودند . ضمنا اینکه می گویند در دوره قبل ما در موضع ضعف بودیم و قرار بود به ایران حمله کنند و اگر جلیلی رئیس جمهور شود جنگ می شود ؛ توطئه کثیف و جنگ روانی بود که بهارنیوز خوب می داند چه کسانی راه انداختند و قبلا هم سر آقای ناطق این بلا را آوردند.آمریکا اگر حمله کننده بود تا حالا صد بار به سوریه بی در و پیکر حمله کرده بود . این را برای کسانی که خود باخته اند گفتم (322151)
حسین
Netherlands
۱۳۹۴/۰۶/۱۹ ۱۰:۵۹
گیریم بر فرض محال هم که ظرفیت درست بگوید، آقا مگر تفکرات او و بقیه افراطی ها بیش از 4 میلیون رای داشته آنهم با تمام تبایغات صدا و سیما و بمباران تبلیغاتی مردم، آقا مردم میخوان با دنیا با صلح زندگی کنن، وقتی خود فلسطین با اسراییل روابط داره مردم میگن اگه دوست ندارین صلح کنین لااقل تهدید و دشمن سازی هم نکنید، رای مردم یعنی نباید ملاک باشه ؟ (322164)
من
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۹ ۱۱:۴۶
داداش! حالا ذره ذره زیر تحریم جون دادن یا یه جنگ هوایی از ائتلاف اعراب و غرب _که باید خیلی ساده بود که امکانش رو رد کرد- این عاقبتیه که برا مردم این مملکت در پیش بود با تدابیر حضرات جلیلی و برادران!
ضمنا این جناب ظرفیت، یه مشت سانتریفوژ و آب سنگین و مگاوات برق و چه و چه رو سند پیشرفت! و داشته های قبل مذاکره می دونند اما نفرمودن براش ملت و مملکت چقدر هزینه داده و چند برابر ضرر کرده و پول و مال و جان مردم بینوا بابت این ظرفیت ها! به باد رفته
مث اینکه خیلی اوضاعت روبه راهه که درد تحریم رو نفهمیدی (322169)
قلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۹ ۱۴:۲۰
خود نباخته منافع ملی که صدا سیما نیست میلی بچرخد (322181)
امیرازقم
Romania
۱۳۹۴/۰۶/۱۹ ۰۹:۱۰
برای آقای ظرفیت همین نکته بس که :
روزنامه ی مخالف روحانی ابرار دیروز تیتر اول زده بود
آقای جلیلی !شما فراموش کرده اید مردم بیاد دارند !!!!!!!!!!!! (322152)
نوشین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۹ ۰۹:۱۳
تحقیر نظام و ملت زمانی اتفاق افتاد که با هر دوره مذاکره یک سری تحریم فلج کننده و خفه کننده به به مردم تحمیل شد. تحقیر نظام زمانی صورت گرفت که انسانهای کوچک برای انجام کارهای بزرگ برگزیده شدند. تحقیر نظام زمانی صورت گرفت که با ناکارامدی تیم مذاکره کننده نظام مجبور به عقب نشینی از مواضع خود شد. و تحقیر نظام و کشور و ملت زمانی صورت گرفت که ... (322153)
عباسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۹ ۰۹:۱۶
جناب جلیلی فقط بفرمایند در طی این همه آمد و شد به مذاکرات، چه نصیب مملکت کردند؟
ایشان چه دستاوردی به همراه آوردند، جز تنگ شدن گره تحریم ها و انزوای بیشتر ایران اسلامی.

آقای جلیلی، ملت ایران با انتخاب دکتر روحانی و بویژه در حین خوشحالی بعد از انتخاب ایشان، به صراحت موضع خود را نسبت به شما و امثال شما ابراز کرده اند.

لطفا این قصه ها را برای ما درهم نبافید. متشکرم (322154)
اصغری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۹ ۰۹:۵۲
جلیلی خودش چکار کرد که حالا مدعی شده؟ (322155)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۹ ۰۹:۵۶
قهرمان واقعی مذاکرات هسته ای سعید جلیلی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
هشت سال منزوی ترین کشور دنیا بودیم که ترکیه هم برای ما سوسه میومد
آخه چقدر اینا رو دارن. جلیلی-زاکانی-رسایی-کوچک زاده-نبویان و... (322157)
ميهن پرست1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۹ ۰۹:۵۶
بزار انقدر بگن .... ميخوان چيكار كنن ؟ توافق رو رد كنن؟ جواب مردمو چي ميخوان بدن؟ (322158)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۹ ۱۰:۰۷
باید در همان کمسیون آقای عراقچی یا بعیدی نژاد حاضر شوند و تک تک ادعاهای آقای جلیلی را جواب بدهند و همان شبکه خبر هم پخش کند.
در تصاویرشبکه خبر ایشان با اعتماد به نفس کامل در حال زدن کل برجام بود و از صفحه اول برجام 2 تا تضییع حق گرفته بودند و ببینیدبا این روش چیزی از برجام می ماند یا نه!
ایشان ادعا میکردند چون از سال هشتم ایران اجازه ساخت سانتریفیوژ پیدا میکنه نسل 6 ونسل 8 بنابراین 50سال طول میکشه که به 100 هزارسو برسیم که دکتر صالحی قبلا گفته بود این برداشت نادرست است (322159)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۹ ۱۰:۱۲
در بحث بازرسی دستاورد 24 روزه کردن اجازه دسترسی را ایشان تضییع حق ایران می گفت و میفرمود در کمسیون داوری برجام که اعتراض آزانس میرود چون 5 رای از 7 رای باید بدست بیاید همیشه ضد ایران است واجازه میدهند که بیایند!
نمی گویند قبلا آژانس هرگاه اراده میکرد ایران بایدظرف 24 ساعت اجازه دسترسی را میداد و در غیر این صورت مسئله درآژانس به عنوان تخلف مطرح میشد منتهی الان 24 روزه شده و این به نفع ایران است می فرمودند ایران چرا در این مورد استثنا شده ؟ و استثنا شدن خط قرمز ما است! (322160)
افشین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۹ ۱۰:۲۷
چقدر جالب خودتان هرکسی را بخواهید مسخره می کنید ولی کسی حق ندارد درمورد شما حرفی بزند حتی از خودتان نمونه اش صادق خرازی، خانم راستگو و غیره وجالبتر اینکه در خبرهای همین امروزتان تیتر زدیدکسی حق ندارد به استاد شجریان توهین کند ولیشما حق دارید به همه توهین کنید. (322161)
من
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۹ ۱۱:۵۱
داداش حالت خوش نیستا !
استاد شجریان رو با این سرتاپا بی هنر مقایسه میکنی؟
هرکسی حقی رو از مردم در طول سمت حکومتی که داشته برا خاطر منافع حزبی جناحی خودش و خوشامد اربابانش ضایع کرده باشه لایق هر نوع لحن انتقادی خواهد بود (322170)
44
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۹ ۱۰:۲۷
نفسش از جای گرم بلند میشه (322162)
جاوید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۹ ۱۱:۰۶
8 سال از بهترین سالهای جوانیمان تلف شد. بخاطر شما و دوستانتان ... (322166)
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۹ ۱۱:۰۷
یک تنه به قاضی رفتن حاکم بیرون میای انهم حاکمای مغرضی چون این حضرات (322167)
بابک
Netherlands
۱۳۹۴/۰۶/۱۹ ۱۱:۲۰
جناب ظرفییت، با بیست هزار سانتریفیوژ یک عدد لامپ کم مصرف را نتوانستی روشن کنی ا برعکس ارزش پول ملی و در وافع داراییها مردم را ربع کردید، فکر می کنید تو شهر کورا هستید که هر چه دلتون میخواد بر زبون میارید، در ضمن ایران هر روزی که احساس کرد نیازمند غنی سازی بیش از 20 درصد هست و بخواد بمب بسازه میتونه لغوقرار داد کنه تازه میشه مثل زمان تحریمهای شما (322168)
حسام
Romania
۱۳۹۴/۰۶/۱۹ ۱۲:۰۰
شما وهرکس دیگه اینو خوب میدونید ک اگه مذاکرات وپیشرفتهای قبلی نبود آقای ظریف الان هیچ کاری نمیتونست بکنه همینطور که شمخانی گفت (322172)
امیدوار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۹ ۱۱:۵۶
آقای ظرفیت ،درهشت سال مردم بزرگ ایران راگرفتارفقروبدبختی کردید ودرخارج هم
مردم صلح دوست ایران را ملتی خشن ،جنگ طلب وخون ریز معرفی کردید بازهم از
این کار اشتباه تان دست برنمی دارید؟!!! (322171)
ايماني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۹ ۱۲:۴۵
چرا براي يكبار هم كه شده نمايندگان به اصطلاح دلواپس كشور از جليلي در زمان مذاكراتش در باره فشارها و صدور قطعنامه هاي فاجعه بار بازخواست و توضيح نخواستند.چرا برخي نمايندگان فكر ميكنند هنوز هم ميشود ب.....به نام دين و امام و ارزش ها همان اوضاع مصيبت بار را حاكم كرد . ايا جليلي فراموش نكرده موضع تند اقاي ولايتي رو در مناظره كه در اين مدت چه كاري در مذاكرات كرديد كه ما دچار قطعنامه هاي شديد شديم . اين بازي كه در مجلس راه افتاده راه فرار جبهه پايداري و افراد افراطي از شكست در انتخابات ... (322173)
---------
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۹ ۱۳:۰۵
اقای جلیلی اندازه رایتان سخن بگویید (322176)
غفقث
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۹ ۱۷:۱۴
اونجاشون به شدت داره ميسوزه يكي بياد خاموش كنه (322185)
دک دلسوز ملت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۹ ۱۹:۳۸
مردم باید در انتخابات آتی به تمام نمایندگان تنگ نظری که منافع خود و هم پیاله هایشان را در رد توافق می بینند رای ندهند این اتفاق بحمدالله واقع خواهد شد و این افرادی که خود راقیم ملت فرض کرده اند نتیجه شنای مخالف جریان آب را بعین لمس خواهند کرد (322189)
میر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۹ ۲۰:۲۲
جلیلی 6تایی! 6 سال 6 قطعنامه (322190)
گوگول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۹ ۲۱:۲۵
اگه همه مردم ایران هم شما ها را ببخشند من یکی تو و اون دار و دسته افراطیت را هرگز نمی بخشم !!! چقدر تحقیر شدیم ابه خاطر شما و طرز تفکرتان !!!
(322191)