به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۲۲ ساعت ۱۵:۱۴
کد مطلب : ۹۶۴۱۵

سوئیچ ژنتیکی برای‌میکروب‌بیماری‌زا

گروه علمی:محققان موسسه تکنولوژی ماساچوست با استفاده از فناوری مهندسی ژنتیک موفق به ساخت سوئیچ ژنتیکی نابود کننده DNA میکروب‌ها شدند.
سوئیچ ژنتیکی برای‌میکروب‌بیماری‌زا
 سوئیچ مرگ ژنتیکی با هدف قراردادن اطلاعات ژنتیکی باکتری با تحریک مواد شیمیایی مخصوص، باعث نابودی میکروارگانیسم‌های خطرناک می‌شود.
 محققان موسسه MIT در مورد اهمیت این دستاورد علمی در زندگی انسان‌ها اظهار کردند: اگرچه با فناوری مهندسی ژنتیک می‌توان تغییرات مثبتی در ارگانیسم‌های زنده ایجاد کرد، اما همواره احتمال وارونه شدن معادله‌ها و تبدیل یک عامل بی‌خطر به تهدیدی جدی وجود دارد.
 
محققان معتقدند که با استفاده از سوئیچ مرگ می‌توان میکروارگانیسم‌های موجود در زمین را تحت کنترل قرار داد و در مواقع اضطراری مثل شیوع بیماری‌های مسری، ابزاری مناسب برای کنترل روند گسترش بیماری‌های مهلک در اختیار داشت.  پروفسور کریستوفر ویوت، متخصص مهندسی ژنتیک از موسسه MIT اظهار کرد: در طول سال‌های گذشته مهندسان ژنتیک همواره با نگرانی به فعالیت خود در زمینه‌های مختلف ادامه می‌دادند، چرا که در صورت از کنترل خارج شدن فعالیت‌های مهندسی ژنتیک و پیدایش میکروارگانیسم‌های جهش یافته غیرقابل کنترل، هیچ سلاحی در دستان مهندسان برای حذف موارد ناخواسته وجود نداشت.
 
وی در ادامه افزود: به کمک فناوری سوئیچ مرگ، محققان می‌توانند در مواقع ضروری و تحت شرایط خاص توالی ژن‌های باکتری‌ها و سایر میکروارگانیسم‌ها را مختل کرده و آنها را نابود کنند.
مرجع : ایسنا