به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۰۲ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب : ۱۴۸۲۵۴

باز هم گشت و باز هم برخورد ناصوابی دیگر

باز هم گشت و باز هم برخورد ناصوابی دیگر
صادق صدرایی
باز هم گشت ارشاد و باز هم برخورد ناصوابی دیگر؛ در چند روز اخیر یک بار دیگر نام ماموران گشت ارشاد بر سر زبان‌ها افتاده است، مامورانی که نزدیک به دو دهه است وظیفه «ارشاد» زنان به حجاب را عهده‌دار شده‌اند و می‌توان گفت خودشان هم نمی‌دانند که دقیقاً منفعت این اقدامات چیست. این طرح که از زمان قالیباف در نیروی انتظامی آغاز شد با وجود مخالفت‌های صریح رییس‌جمهور وقت و رییس‌جمهور فعلی همچنان ادامه دارد تا مشخص شود که در این موضوع هم مانند بسیاری موضوعات دیگر رییس‌جمهور منتخب مردم چه اصولگرا باشد چه اصلاح‌طلب کاره‌ای نیست!

با نگاهی به واکنش‌ها به برخورد ناشایست ماموران گشت ارشاد با یک دختر شاهد آن هستیم که کسر قابل توجهی از نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی نسبت به اتفاق رخ داده معترض بوده و این اقدام را محکوم کرده‌اند، پلیس نیز با انتشار بیانیه‌ای از بررسی این موضوع خبر داده است و بنا بر اخبار رسیده فرماندهان ناجا و وزیر کشور به دلیل همین موضوع به کمیسیون امنیت ملی مجلس احضار شده‌اند. همه این اعتراضات و انتقادات با وجود آنکه لازم و ضروری است و باید مورد توجه قرار بگیرد اما در یک نگاه کلان‌تر می‌توان اعتراضات را اعتراض اشتباهی نامید. اغلب مطالب اعتراضی در این موضوع حول این مسئله در گردش است که اشتباه مامور گشت ارشاد مورد اعتراض واقع شده و با مامور خاطی باید برخورد جدی شود؛ در حالی که آن مامور خاطی بخش کوچکی از یک اشتباه بزرگتر است؛ یک قطعه از پازل!

واقعیت آن است که انتظار می‌رفت نمایندگان مجلس، مسئولان دولت و رسانه‌ها به جای تمرکز بر روی این مامور و خطای نابخشودنی او کلیت طرحی که با نام گشت ارشاد مشهور شده است را مورد بازنگری و نقد جدی قرار دهند. در این روزها دیگر بخشی از فعالان فرهنگی اصولگرا نیز که شاید پیشتر از این مدافع چنین روش‌هایی برای اجرای موضوعات دینی بودند هم دفاعی از مواجهه‌هایی از جنس گشت ارشاد ندارند و می‌توان به جرات گفت اجماعی کم سابقه برای جمع شدن این بلیه اجتماعی در سطوح غیررسمی قدرت ایجاد شده است.

در چنین شرایطی که اقشار مختلف مردم از این میزان دخالت در زندگی شخصی‌شان به ستوه آمده‌اند و نخبگانی با تفکرات مختلف نسبت به فایده‌مند بودن چنین طرحی موضعی مخالف دارند دیگر زمان آن است که نمایندگان مردم در مجلس و همچنین مقامات دولتی با تغییری عاجل در قوانین و مقررات مرتبط با این موضوع به جای برخورد با معلول و حذف یک مامور خطاکار تا بیشتر از این دیر نشده است سیستمی که موجب خطا می‌شود را اصلاح کرده و از تکرار چنین وقایع ناگواری که احتمالش اندک هم نیست جلوگیری به عمل آورند.
برچسب ها: گشت ارشاد

۱۳۹۷/۰۲/۰۲ ۱۲:۳۶
خب دیگه بعد از این نمیشه به ...چیزی گفت. جیغ و داد میکنن یه عده ... هم میفتن دنبالشون. (359276)
۱۳۹۷/۰۲/۰۲ ۱۳:۵۶
گشت ارشاد در واقع وسیله ابراز قدرت حکومتی است و بنابراین بعید است که آن را جمع کنند. (359277)
عباس گودرزی
۱۳۹۷/۰۲/۰۳ ۰۹:۱۹
اگر جلوی اینها گرفته نشود با تحریک جوانان مثل خیابان ولیعصر باید از داخل جدول ها از زیر ... آنها را در آورد پس گوش به بیگانگان ندهید چوب معلم ننگ ندارد . حتی اگر هدایتگر ارشاد هم سیلی زده باشد از روی دلسوزی بوده ولی بترسید از نفوذ که ... دشمنان هستند که با اقتدار نظام مشکل دارند برای ترویج فساد و فحشا (359284)