به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۲۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۲۲ ساعت ۱۴:۵۳
کد مطلب : ۱۵۷۰۸۱

روس‌دوستی با وجود خاطره ترکمانچای؟!

روس‌دوستی با وجود خاطره ترکمانچای؟!
داریوش احمدیان
رژیم حقوقی دریای خزر امضا شد؛ این خبری بود که روز گذشته با واکنش‌های متفاوتی روبرو شد. مسئولان دولتی مدعی شدند که آنچه دیروز رخ داده است ارتباطی به تعیین سهم ایران از بزرگترین دریاچه جهان ندارد اما واقعیت آن است که امضای رژیم حقوقی دریای خزر گام مهمی در مسیری است که پایان آن تعیین سهمی اندک برای ایران خواهد بود. نگرانی بزرگ ایرانیان در این موضوع را می‌توان در ۲۴ ساعت گذشته در شبکه‌های اجتماعی مشاهده کرد.

مردمی که هنوز و همچنان خاطرات تلخ توافق‌های ذلت‌باری همچون‌ ترکمانچای را از خاطر نبرده‌اند و در سال‌های اخیر از روس‌ها خیانت‌ها دیده‌اند، امروز بار دیگر نگران هستند تا باز هم‌ ترکمانچایی دیگر و حتی بدتر از آن امضا شود. آنچه این نگرانی جدی را دو چندان می‌کند رویه‌ای است که تصمیم‌گیران کشور در یک دهه اخیر در ارتباط با روس‌ها در پیش گرفته‌اند.

تصور نادرست همراهی با روسیه برای غلبه بر فشارهای ایالات متحده آمریکا اشتباه محاسباتی بسیار بزرگی بوده است که خسارت‌های ناشی از آن همچنان قابل مشاهده است. آنچه سبب افزایش نگرانی‌ها درباره چگونگی تصمیم‌گیری در خصوص دریای خزر شده آن است که این احتمال جدی وجود دارد که مسئولان ایرانی برای عبور از تحریم‌ها و مقابله با آن در این موضوع عقب‌نشینی کرده و فضا را برای یکه‌تازی بیشتر از قبل روس‌ها فراهم آورند.  مردمی که برای خاک وطن خود خون‌ها داده‌اند این روزها به شدت نگران هستند.

از یک طرف تهدیدات دولت آمریکا در اعمال تحریم‌ها و بالا گرفتن صدای تهدید از هر دو سو است که تمامیت ارضی ایران را هدف گرفته است و از طرف دیگر مبنای تصمیم‌گیری در ایران بر نوعی «روس‌دوستی» و اعتماد نابجا به روس‌ها استوار شده است. همین وضعیت سبب آن شده است که در ۲۴ساعت گذشته مردم از راه‌هایی که ممکن بود صدای اعتراض و نگرانی خود در این باره را به گوش مسئولان برسانند.

شوربختانه باید گفت که این صدای رسای اعتراضی چندان در میان مسئولان شنیده نشده است و تنها چند نماینده مجلس که تعدادشان کمتر از انگشتان یک دست می‌شود با این صدای اعتراضی همراهی نسبی نشان دادند. به نظر می‌آید که ضروری است در این روزهای حساس مردم، رسانه‌ها و نمایندگان مجلس بیشتر از قبل به تصمیمات حوزه سیاست خارجی، به خصوص مواردی همچون رژیم حقوقی دریای خزر که مستقیماً با تمامیت ارضی میهن و استقلال ملی مرتبط می‌شود توجه نشان دهند تا «روس‌دوستی» برخی مسئولان بیشتر از این سبب بروز خسارت‌هایی غیرقابل جبران نشود.

۱۳۹۷/۰۵/۲۲ ۱۷:۰۵
جناب آقای داریوش احمدیان مشکلات این کشور به دلیل نگاه سیاسی و جناحی به مسایل است بهتر نبود متن تفاهم معاهدات1921و 1940 را منتشر میکردید (360760)
ایرانی
Europe
۱۳۹۷/۰۵/۲۲ ۲۰:۴۲
تیتر امروز روزنامه های اصلاح طلب تاسف بار بود ! (360765)
Amir
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۵/۲۲ ۲۰:۵۶
من نمیدونم چرا شما ترکمنچای هنوز یادتونه ولی خیلی زود برجام و بد عهدی دولت قبلی آمریکا را که رفیق گرمابه و گلستان برخی از دوستان شما بود را فراموش می‌کنید...!!!؟؟؟ شاید چون یکطرف این توافق روس‌ها بودند و شما هم دشمن روس‌ها...!!!؟؟؟ (360766)
حاج رسول رستگاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۵/۲۳ ۰۸:۲۸
امیرخان برجام بحث حاکمیت سرزمینی نبود بلکه اعتمادسازی جهانی بود. سهم ایران از خزر مسئله سرزمینی است. قبلا سهم ایران و شوروی 50 به 50 بود. بعد از فروپاشی و ایجاد جمهوریهای جدید با وجود جلسات زیاد هیچگاه قراردادی مرضی الطرفینی به تصویب نرسید. ضمناسیاست خارجی فشل ما بعد از فروپاشی بجای تاکید بر قرارداد قبلی و اینکه فروپاشی به ایران ربطی ندارد با تبریک به جمهوریهای تازه، سرخود سهم 20 درصدی را پیش کشید و این باعث شد برخی کشورها مثل آذربایجان و چچن (یه وجبی) سرخود سهم ایران را حتی تا 11 درصد کم کنند. (360768)
خاتم یزدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۵/۲۳ ۱۰:۱۰
...پ
من شیفته غرب و امریکا نیستم اما کیفیت و امتیاز غرب از شرق بهتره (360770)