به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۲۲ ساعت ۱۲:۴۹
کد مطلب : ۱۷۴۲۴۵

دور زدن تحریم و FATF

دور زدن تحریم و FATF
محمد توکلی
در همین روزها و هم‌زمان با برگزاری دادگاهی مرتبط با مفاسد رخ داده در پروژه دور زدن تحریم‌ها که پرونده‌ای برای حدود یک دهه پیش است شاهد آن هستیم که برخی مخالفان لوایح FATF با استفاده از تریبون‌های پرشمار و یک‌طرفه در اختیارشان بر این نکته اصرار و تاکید دارند که پذیرش توصیه‌های FATF باعث می‌شود تا امکان دور زدن تحریم‌ها فراهم نباشد.

آنان که ابتدا پذیرش دستورالعمل‌های FATF را به معنای تحویل سرلشگر قاسم سلیمانی به آمریکایی‌ها می‌دانستند در مرحله بعد تصویب لوایح مرتبط با FATF را سبب قطع رابطه جمهوری اسلامی با "گروه‌های مقاومت" اعلام کردند و حالا در مرحله سوم از اظهار مخالفت‌هایشان پای بهانه‌ای تازه را به میان کشیده‌اند: FATF مانع دور زدن تحریم‌ها است!درباره این ادعا چند نکته قابل ذکر است:

۱. همانطور که کمک‌های نظام سیاسی مستقر به گروه‌هایی نظیر حزب‌الله، حماس و... از طریق ساختار رسمی بانکی انجام نمی‌شود مقوله دور زدن تحریم‌ها نیز آنگونه که از نام آن مشخص است ذیل ساختارهای رسمی پولی و بانکی انجام نمی‌شود در نتیجه اساساً نمی‌تواند پذیرش FATF که مسئله‌ای مرتبط با نقل و انتقالات رسمی پولی و ارتباطات بانکی است به موضوع دور زدن تحریم‌ها و یا ارتباط با گروه‌هایی نظیر حزب‌الله لبنان ارتباطی داشته باشد و سبب ایجاد موانع قابل ملاحظه‌ای شود.

۲. تفاوت تحریم‌های اکنون با تحریم‌های اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود در این نکته است که در تحریم‌های گذشته شاهد اجماعی جهانی برای اجرایی شدن آن بودیم که بند بند آن تحریم‌ها را دوست و دشمن اجرا می‌کردند اما تحریم‌های امروز تحریم‌هایی است که از سوی دولت ایالات متحده وضع می‌شود. از تفاوت‌های حقوقی و سیاسی این دو شکل تحریم که بگذریم تفاوت ملموس اقتصادی آن در این نکته است که ایران به شکل بالقوه می‌تواند با شرکت‌ها و بانک‌های کوچک و متوسطی که در چرخه اقتصادی آمریکا نیستند همکاری داشته باشد اما پیش‌شرط چنین همکاری آن است که اولاً همکاری اقتصادی با ایران جذابیتی برای طرف‌های مقابل داشته باشد و ثانیاً  ایران استانداردهایی همچون دستورالعمل‌ها و توصیه‌های FATF را پذیرا باشد. بنابراین می‌توان گفت در دوره تازه تحریم‌ها که حدود یک سال است آغاز شده بیشتر از آن که به دور زدن تحریم‌ها نیازی باشد باید بر ابزار دیپلماسی و ارتباط اقتصادی و سیاسی با دیگر کشورها اتکا کنیم که یکی از نشانه‌های آن پذیرفتن قواعد بازی در جامعه جهانی است.

۳. و نکته پایانی آن که آنچه به‌عنوان دور زدن تحریم‌ها خوانده می‌شود حتی اگر به غارت منابع مالی مردم منجر نشود هم یک مسکّن موقتی است و مسیر صحیح تلاش دیپلماتیک از طریق ابزار مذاکره برای رفع تحریم است نه حرکت در مسیر پر سنگلاخ دور زدن تحریم!

۱۳۹۷/۱۲/۲۲ ۱۵:۲۸
به نام خدا
موضوع: درخواست مخالفت با تصویب لوایح استعماری پالرمو و CFT
سلام علیکم
بار دیگر در این لحظه حساس به این جملات مقام معظم رهبری در مذمت کنوانسیون هایی نظیر پالرمو و CFT توجه فرمایید: « همین‌جا من اشاره کنم به این مسائل کنوانسیون‌ها و این معاهدات بین‌المللی. ببینید؛ این معاهدات بین‌المللی که به آن در لغت فرنگی گفته میشود کنوانسیون، در اصل در یک نقطه‌ای پخت ‌و پز می شود که اطراف قضیّه، مِن‌ باب مثال آن ۱۰۰ کشور یا ١۵۰ کشور که بعداً به آن می پیوندند، هیچ تأثیری در آن پخت‌ و پز اوّلیّه (362948)
۱۳۹۷/۱۲/۲۴ ۰۳:۰۹
تصور نمیکنید با همین قواعد بازی تعیین شده توسط کشورهای مشترک المنافع که ایران بایستی به آنهاپایبند باشد باید حتما درب تمام مراکز امنیتی و غیرامنیتی کشور را واسه دوست و دشمن بازبزاریم ....دراین ۶ سال اخیر با دیپلماسی کدام خیرنصیب کشور و مردم شد که با ادامه بازی مضحک FATF ایران از مناسبات و حقوق موازی و درخور شان ملت برخوردار شود؟؟؟
وقتی نه رییس جمهور و نه رییس دستگاه دیپلماسی تعهد و تضمین اجرایی نمیدهند به چه چیز دلخوش باید بود ؟؟؟!!! به وعده های پوچ و پوشالی ؟؟؟؟!!!
در این چهل سال گذشته FATF (362951)