به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۰۳ ساعت ۰۱:۴۷
کد مطلب : ۱۷۴۶۹۳

داستان دنباله دار عادل فردوسی‌پور و فروغی

داستان دنباله دار عادل فردوسی‌پور و فروغی
گروه ورزشی: احسان بداغی- روزنامه‌نگار نوشت: به نظر می رسد که ماجرا به جایی رسیده که در شبکه سوم سیما یا جای عادل فردوسی پور است یا جای فروغی و یارانش. سال 97 با یک جنجال خبری بزرگ تمام شد؛ فرمان ایست مدیر جوان شبکه سه به حضور عادل فردوسی پور در برنامه نود. این یعنی محبوب ترین مجری تلویزیون جایی در پربیننده ترین برنامه صدا و سیما ندارد و این دو بعد از بیست سال بالاجبار از هم جدا می شوند.
همین اتفاق در آخرین روزهای اسفند 97 موجی از اعتراض چهره های مختلف فرهنگی، سیاسی و ورزشی و همینطور کاربران شبکه های اجتماعی را علیه مدیریت شبکه سوم سیما به راه انداخت. در جنجالی ترین واکنش ها برخی شخصیت ها چون پرویز پرستویی حتی خواستار عدم حضور فوتبالیست های مشهور در برنامه های تلویزیونی شدند یا در اظهارنظری دیگری علی دایی که در مقاطعی روابطی نه چندان دوستانه با عادل فردوسی پورهم داشته از وی حمایت جدی کرد. مجموعه این واکنش ها و البته دفاع حامیان علی فروغی از تصمیم او در روزهای اخیر در سر خط اخبار جا خوش کرده بود؛ اما به نظر می رسد آنچه در هفته های پیش رو بیشتر مورد بحث شود نه مساله این واکنش ها بلکه سه سوال درباره ادامه این ماجرا است؛ اول اینکه سرنوشت برنامه نود به کجا کشیده می شود و با چه ترتیبی ادامه پیدا خواهد کرد؟ دومین سوال مربوط به خود عادل فردوسی پور است؛ آیا او بدون نود برای خود جایی در جام جم متصور خواهد بود یا خیر؟ در نهایت هم اینکه احتمال تغییر تصمیم گرفته شده چقدر است؟
هر چند هنوز برخی ها امیدواری هایی برای بازگشت فردوسی پور به برنامه نود دارند، اما از مجموع شرایط اینطور به نظر می رسد که علی فروغی و همراهانش در شبکه سوم سیما بر روی تصمیم خود بیش از اینها پافشاری کنند. او از ماه-ها قبل برای چنین تصمیمی دورخیزی آشکار کرد و حتی کار به حاشیه های جنجال برانگیز جشنواره جام جم رسید. جدیت فروغی برای این کار زمانی بیشتر مشخص شد که او تنها در فاصله کمتر از یک هفته پس از آنکه برنامه نود با مجری گری عادل بیشترین رای مردم را از آن خود ساخت، تصمیم خود را عملی کرد. آن هم در شرایطی که رئیس صدا و سیما وعده ای کاملا عکس آن دال بر ماندن        فردوسی پور در برنامه اش مطرح کرده بود. بعید به نظر می رسد فروغی و یارانش در شبکه سوم سیما با این همه هزینه ای که بر سر این کار داده اند به راحتی راه را برای بازگشت عادل فردوسی پور باز کنند.
در طرف دیگر ماجرا هم صحبت های عادل فردوسی پور در اختتامیه جشنواره جام جم و اشاره مستقیم او به کارشکنی های فروغی و تمیش در مقابل برنامه نود را باید قرار داد. از مجموع این دو پیشینه و رفتارهای دو طرف طی ماه های گذشته و خصوصا چند هفته اخیر چنین به نظر می رسد که ماجرا به جایی رسیده که در شبکه سوم سیما یا جای عادل فردوسی پور است یا جای فروغی و یارانش. مگر اینکه در این میان با این حجم از تقابل و اختلافی که بین دو طرف به وجود آمده است، عاملی وارد میدان شود که بتواند از عمق این اختلافات بکاهد. عاملی که نه ما می دانیم آیا وجود دارد یا ندارد و نه آگاه هستیم که در صورت وجود آن، دو طرف میلی به پذیرش تاثیرش دارند یا خیر؟ هر چند خیلی ها هنوز امیدوارند که چنین عاملی وجود داشته باشد و بتواند کار خود را انجام دهد.
در این میان هم هنوز نه سرنوشت برنامه نود پس از عادل مشخص شده و نه سرنوشت عادل بدون نود. گفته می شد که شاید افرادی چون محمد حسین میثاقی فرمان این برنامه را بدون عادل در دست بگیرند. حداقل تا اینجا محمدحسین عباسی یکی از نویسندگان برنامه نود در اینستاگرام خود خبر داده که قرار نیست میثاقی بر جای عادل تکیه بزند. از دیگر مجریان ورزشی شبکه سوم سیما هم تا کنون نه برای این کار اسمی به میان آمده و نه آنها خود کوچکترین واکنشی به این موضوع نشان داده اند. مضافا اینکه بسیاری از چهره های مطرح و کاربران فضای مجازی هم در روزهای اخیر تاکید کرده اند که برنامه نود بدون عادل دیگر جذابیت های خود را نخواهد داشت. مجریان ورزشی هم به خوبی می دانند که به دست گرفتن فرمان این برنامه بعد از اتفاقات اخیرو واکنش های منفی وسیع مردم نمی تواند برای محبوبیت آنها عامل مثبتی باشد و چه بسا که باعث ایجاد حس منفی نسبت به آنها در جامعه گردد. این یعنی هزینه نشستن بر جای عادل آنقدرها هم کم نیست؛ آیا کسی هست که بخواهد چنین جایگاه پر هزینه ای را از آن خود کند؟ هنوز کسی جواب این سوال را نمی داند.
درباره خود عادل هم هر چند خیلی ها پیشنهاد داده اند که او برنامه نود را خارج از ساختار صدا و سیما ادامه دهد اما سکوت خودش باعث شده تا همچنان سوال ها در این باره بی جواب بمانند. هر چند به نظر می رسد که وی حضور در شبکه ورزش را هم نخواهد پذیرفت و قبلا هم به شکل جدی آن را رد کرده است. با اتفاقات رخ داده در شبکه سوم سیما هم معلوم نیست آیا عادل حتی جدای از برنامه نود دیگر در اشل یک گزارشگر ورزشی هم فعالیت کند یا ترجیح بدهد که از مجموعه تحت امر فروغی بیش از اینها فاصله بگیرد. با این توصیف ها به نظر می رسد خبرها از برنامه نود و عادل فردوسی پور و ادامه قضایای اخیر به این زودی ها پایانی نداشته باشند.