به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۰۲ ساعت ۱۴:۰۱
کد مطلب : ۲۱۶۱۷۴

پایان اصلاحات؟! 

پایان اصلاحات؟! 
گروه سیاسی
مدتی است سخن از «پایان اصلاحات» بسیار شنیده می‌شود. این تعبیر که در پایان دولت اصلاحات هم در برخی محافل از آن گفته می‌شد، پس از اعتراضات دی‌ماه۹۶ دوباره شنیده شد و هر چه به پیش آمدیم پژواک این صدا بلند و بلندتر شد. تا اعتراضات آبان۹۸ و انتخابات کم‌رمق اسفند۹۸ که دیگر صدای «پایان اصلاحات» بلندترین صدا در سپهر سیاسی ایران بود. 
درباره این موضوع از سوی تحلیلگران سیاسی معتقد به این دیدگاه دو تفسیر مطرح می‌شود؛ نخست افرادی هستند که معتقدند آنچه با عنوان «پایان اصلاحات» خوانده می‌شود به اتمام رسیدن عمر سیاسی چهره‌های سیاسی است که از دوم خرداد ۷۶ ذیل عنوان «اصلاح‌طلب» فعالیت می‌کردند و امروز زمان ورود اصلاح‌گران دیگری است که با گذر از هدف حضور در قدرت رسمی، سوی مردم قرار بگیرند و اصلاحات ساختاری را با ابزار اعتراضات مدنی و خشونت‌پرهیز پی بگیرند. اما گروهی دیگر از تحلیلگران سیاسی هم هستند که بر این باورند که اساساً نوع مشکلات و بحران‌ها در جامعه امروز ایران به مرحله‌ای رسیده که «اصلاحات» فارغ از آن که چه کسانی سکاندار آن باشند مسیر صحیح عبور از این بحران‌ها نیست و می‌باید راهی دیگر را برگزید. 
فصل مشترک این دو رویکرد به تئوری «پایان اصلاحات» تاکید بر ناکارآمدی نیروهای سیاسی است که در بیشتر از دو دهه اخیر نام «اصلاح‌طلب» را یدک می‌کشند. اصلاح‌طلبانی که در آغاز کار از «جامعه مدنی» و «دموکراسی» و «حقوق بشر» گفتند، در سال ۸۸ مطالبه خود را به «بازگشت به دهه شصت» و «اجرای قانون اساسی فعلی» تقلیل دادند و از انتخابات۹۲ به این سو نیز مسیر اصلاحات به اعتدالیون گره زده شد که رأس آن‌ها اصولگرایی عضو جامعه روحانیت مبارز است. این خلاصه‌ای از مسیر قهقرایی است که اصلاح‌طلبان از دموکراسی‌خواهی تا انفعال‌گرایی در این قریب به دو دهه طی کرده‌اند. 
شاید بتوان نقطه عطف این مسیر را اعتراضات دو سال اخیر دانست. چهره‌های اصلاح‌طلب داخلی که در بحران۸۸ خود را کنار مردم قرار داده بودند‌ترجیح دادند تا در اعتراضات ۹۶ و ۹۸ سوی دیگر میدان باشند و یا ژست بی‌طرفی بگیرند. همین نقطه جایی بود که مسیر جامعه را از اصلاح‌طلبان تفکیک کرد و می‌توان گفت تئوری «پایان اصلاحات» را در عمل به اثبات رساند. 
اکنون جریان اصلاحات و سیاسیونی که خود را اصلاح‌طلب می‌خوانند بر سر یک دو راهی سرنوشت‌ساز و تاریخی می‌بینند. یک سوی این دو راهی بازگشت به مردم و بازتعریف شاخص‌های سیاست‌ورزی در این جریان سیاسی با توجه به مطالبات جامعه و شرایط امروز است و طرف دیگر آن ادامه مسیر انفعالی فعلی تا ناکجاآبادی که نتیجه آن اضمحلال اصلاح‌طلبان در سپهر سیاسی ایران خواهد شد و آنان را در جایگاه ‌عبرتی در تاریخ قرار می‌دهد. 
 
برچسب ها: اصلاحات

مهمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۳/۰۲ ۱۶:۱۶
هر جریانی جز خدمت مشتاقانه و خالصانه همراه با شفافیت و عدالت در همه زمینه ها مخصوصا مالی و دشمن شناسی زیر لوای قرآن و امام ره با هر نام و اسمی از بین رفتنی است ! (367293)
۱۳۹۹/۰۳/۰۲ ۱۶:۲۰
شرایط سختی هست زر زور تزویر و ..‌‌.
اصلاحات راستین بدون هزینه نیست و پرداخت آن کار هر .‌.نیست (367294)
۱۳۹۹/۰۳/۰۲ ۱۸:۵۲
آیا پایان اصلاحات پایان این سیستم ناکارآمد هم خواهد بود؟ که بطور کلی مردم راحت شوند؟ و دیگر فریبی در کار نخواهد بود، به امید امید واهی برای بهبود وضعیت؟ (367297)
۱۳۹۹/۰۳/۰۲ ۲۰:۱۱
این افرادی که تحت نام اصلاح طلب و کارگزاران فعالیت می کردند دنبال راضی نگه داشتن حاکمیت برای ماندن در قدرت بودند و هستند و الان هم اعتبار خود را نزد مردم از دست داده اند عارف مثلا یک اصولگرای دو اتیشه است اما خود را در ظاهر اصلاح طلب می داند خود روحانی اصولگرا است و در واقع چیزی به اسم اصلاح طلبان دیگه وجود نداره
شما فقط به عملکرد جناب عارف نگاه کن ببین کارنامه اش چه بوده چه کاری انجام داده
لذا اصلاح طلبی با این افراد تمام شده و این افراد همه مردود شده اند (367298)
۱۳۹۹/۰۳/۰۲ ۲۰:۱۵
پیش بینی من این است که اصلاح طلبها ریاست جمهوری و شوراهای شهر را از دست خواهند داد مجلس را هم که از دست داده اند و به نظر من این افراد که دیگر سالخورده هم شده اند دیگر جایی در سیاست ندارند و حرفشان هم اعنتباری نخواهد داشت و اکثرا بازنشسته سیاسی خواهند شد
اکثرا 70 سال دارند که در 5 سال اینده کاملا بازشسته می شوند و کارشان عملا تمام است
مجمع تشخیص را هم که قبلا از دست داده بودند و یگه کاملا از قدرت کنار خواهند رفت
به یک سری افراد پر ادعای با کارنامه بد تبدیل خواهند شد که حرفشان خریداری ندارد (367299)
۱۳۹۹/۰۳/۰۲ ۲۰:۱۹
این افراد هنوز دچار این توهم هستند که رای دارند و..در حالی که الان به زور بتونن 2 میلیون رای جمع کنند و شک نداشته باشید که اصلاح طلبها کاملا تهی شده و باخته اند
هر چند انتخابات 98 بهعشون ثابت کرد که دیگه کاملا تمام شده هستند ولی هنوز در توهم هستند اما در سال 1400 رسما خواهند پذیرفت که تمام شده اند
امیدوارم عارف برای 1400 کاندید بشه تا متوجه بشه چه وزنی داره
میخ اخر بر تابوت اصلاح طلبان را عارف و روحانی و کارگزاران زدند (367300)
۱۳۹۹/۰۳/۰۴ ۱۹:۵۷
خوب رویگردانی مردم از جماعت اصلاح طلب به این معنی نیست که رای آنان به سبد اصولگرايان ریخته می شود . چنان در انتخابات مجلس یازدهم در تهران و کلان شهرها مشاهده شد که اصولگرايان با آرای پایین به مجلس راه یافتند .
ضمنا رویگردانی طرفداران اصلاحات به معنای رویگردانی آنان از اصل انقلاب و نظام و حتی پیوستن بخشی از آنان به جریان برانداز و ضدانقلاب است . پس شما اصولگرايان خوشحال نباشید . (367341)
خلیل مهاجر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۳/۰۲ ۲۱:۴۱
اصلاح طلبی سیاست مردمی مقابله با آشوب و ماجراجویی انقلابی و جبهه اصلاحات چه ما آن را بپذیریم و چه علیه آن باشیم بزرگترین سرمایه مردمی نظام است که بخش وسیعی از اقشار متوسط و تحصیلکرده و مرفه و زحمتکش ایران را در خود جای داده است که بیش از هر بخش دیگری به اهداف انقلاب بهمن 57، یعنی استقلال، آزادی و جمهوری وفادار است و همچنان به دنبال تحقق امیال سرکوب شده خود میگردد. اصلاح طلبانی که راهبرد بازگشت به قدرت در سایه اصولگرایان را دنبال میکردند در عمل به آرمان اکثریت مردم پشت کردند و از اذهان حذف شدند. (367301)
۱۳۹۹/۰۳/۰۲ ۲۳:۴۰
منتظر بازگشت جناب خان و عادل فردوسی پور و.. به صداوسیما (367303)
علیرضا نیکرو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۳/۰۳ ۰۰:۴۷
اصلاحات همیشه زنده است اصلاح طلبان یک بال جمهوری اسلامی هستند و در انتخابات ۱۴۰۰ با پیروزی دکتر عارف اصلاحات دوباره جان می گیرد (367307)
۱۳۹۹/۰۳/۰۳ ۱۵:۳۸
اصلاحاتي كه به درد مردم نخورد مردنش بهتر است (367312)