به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۰:۲۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۲۸ ساعت ۱۴:۱۹
کد مطلب : ۲۲۶۷۱۷

شوخی روزگار با مصدق!

شوخی روزگار با مصدق!
گروه سیاسی
آذر 92 بود، هم‌زمان با اعلام توافق موقت و رفع بخشی از تحریم‌ها و گشایشی نسبی که به یکباره برخی از شباهت ظریف با مصدق گفتند. آن روزها این صدا خیلی بلند نبود و در حد موجی زودگذر در شبکه‌های اجتماعی باقی ماند. دو سال بعد و با اعلام توافق هسته‌ای این تشبیه به کف خیابان هم آمد و برای آن‌ها که تصورشان از برجام معجزه‌ای بود که حلّال همه مشکلات است وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، مصدق شد! تصویر‌ها ساخته شد از کنار هم نشاندن چهره‌ی ظریف و مصدق و قلم‌فرسایان دولتی مدیحه‌ها نگاشتند در باب شباهت مصدق‌السلطنه و ظریف‌الدوله! سه سال از این تشبیه‌سازی‌ها گذشت و ترامپ از برجام خارج شد و تحریم‌ها بازگشت. حالا نوبت دلواپسان بود که یاد مصدق بیفتند و بگویند همانطور که کودتای 28مرداد حاصل اعتماد مصدق به غرب بود، اعتماد ظریف به غربی‌ها نیز باعث به وجود آمدن مشکلات اقتصادی شده است!
احتمالا روح مرحوم مصدق از همان آذر92 به آنچه درباره‌اش گفته می‌شد می‌خندید، زیرا نه ظریف شبیه او بود، نه مذاکرات هسته‌ای شباهتی به ملی شدن صنعت نفت داشت و نه آنچه بر ما گذشت ارتباطی به دوران کودتا داشت. قسمت عبرت‌آموز ماجرا این است که در روزگاری که نام و نشان مصدق پنهان می‌شود این نام چنان بلند آوازه است که حتی وزیری که مسئول اجرای سیاست‌های جمهوری اسلامی در حوزه بین‌الملل است هم برای آن که خود را به صدر بنشاند ناگزیر است که از مصدق سخن بگوید.
به واقع درس عبرتی بزرگ در این مسئله نهفته است که همگان ببینند نام نخست‌وزیر مردمی که نزدیک به هفت دهه از پایان فعالیتش گذشته است و در همه این سال‌ها نیز به حذف از تاریخ محکوم شده بود چگونه در قلب‌ها حاکم است؛ چنان که هر موفقیت سیاسی کوچک یا بزرگی جامعه را به شکل ناخودآگاهی یاد نام محمد مصدق می‌اندازد.
شوخی روزگار با مصدق اما همین جاست که از یک طرف او را که تمام قد در برابر تجاوز بیگانه به حقوق ملت ایستادگی می‌کرد را به اعتماد و اتکا به خارجی متهم کردند و از طرف دیگر از نام و بیانش برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند. به واقع اگر مصدق واداده‌ای در برابر بیگانگان بود، چرا وزیر امور خارجه‌ای که مدعی اجرای سیاست‌های نظام سیاسی است در جلسه‌ای مهم در شورای امنیت با جملات او سخنش را آغاز کرده و به پایان می‌رساند؟
این پرسش را شاید بتوان به گونه‌ای دیگر از اعضای نهضت آزادی که مدعی الگوگیری از دکتر مصدق هستند هم پرسید که شمایان که مدعی میراث‌داری از محمد مصدق هستید چگونه نام جواد ظریف را در کنار نام بزرگ مصدق قرار دادید و چندی پیش آن بیانیه عجیب و اغراق‌آمیز را صادر کردید؟!
 
برچسب ها: محمد مصدق

حبیب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۵/۲۸ ۱۴:۳۵
جالبتر اینکه آیت الله کاشانی که در اغلب شهرهای ایران نام یک خیابان یا میدان را به او اختصاص داده‌اند، سردمدار و حامی اصلی عزل مصدق بود!! حالا سردمداران نظام (امثال ظریف که حجتیه‌ای است) در مجامع جهانی هرکجا که بخواهند علیه آمریکا و انگلیس سندی ارائه بدهند از 28 مرداد و کودتا علیه مصدق سخن می‌گویند!! دو رویی و تزویر بیشتر از این می‌شود؟ (369043)
محمدی
۱۳۹۹/۰۵/۲۸ ۲۳:۲۹
ملتی که همیشه دنبال قهرمان است ملت مرده است. (369045)