به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب : ۲۲۷۰۶
یکی از مطالبات مردمي در 24 خرداد، برآورده شد

از رفع‌تحريم‌ها تا ابعاد پیروزمندانه توافق‌ ژنو3

گروه سياسي: تقریباً تمام شبکه‌هاي تلویزیونی جهان برنامه‌هاي عادی خود را قطع کردند تا خبرهای نیمه شب ژنو را تحت پوشش خبری خود قرار دهند، چهره‌هاي خسته ولی خندان دیپلمات‌هاي ایرانی و غربی در اغلب شبکه‌هاي دنیا خبر از رسیدن به توافقی بود که قریب 10 سال پشت در معطل مانده بود و اکنون طی یک مذاکراتی ماراتن گونه به بار نشسته بود. افرادی که از گیرنده‌هاي ماهواره ای، رادیو‌هاي خارجی یا پس از تعللی محسوس از صدا و سیمای خودمان خبر را شنیده بودند با چهره‌اي خندان به سرکار مي‌رفتند و برخی هم به یکدیگر تبریک مي‌گفتند.
از رفع‌تحريم‌ها تا ابعاد پیروزمندانه توافق‌ ژنو3
اشکان بنکدارجهرمی

توافق هسته‌اي ایران با کشورهای 5+1 از ابعاد مختلفی برای کشورمان موفقیتی بزرگ به حساب مي‌آید موفقیتی که مي‌توانست پیش از این و قبل از این که اکثر راه‌حلهای این معضل در برابر کشورمان بسته شود، حاصل آید و عوایدی بیشتر از آن چه امروز انتظار داریم را نصیب جمهوری اسلامی کند. که اگر چنین مي‌شد تحریم‌ها هیچگاه عملی نمی گشت و میلیاردها ضرر و زیانی که بر اقتصاد کشور به سبب کاغذ پاره خواندن قطع نامه ها وارد شد، هرگز صورت واقعیت به خود نمی گرفت و مردم در معیشت روزانه اشان اینچنین در تنگنا قرار نمی گرفتند.

اما لجاجت دولت پیشین بر دیپلماسی تهاجمی تنها امکان این را باقی گذاشته بود که ماشین خود را فقط رو به بن بستی بی بازگشت هدایت کند. بن بستی که اکنون ظریف و یارانش با کمترین تعداد برگ برنده و در عین حال بیشترین تلاش پیگیر برون رفت از آن هستند. تیم مذاکره کننده جلیلی آنچنان دچار سوء محاسبه بود که در طول چندین سال مذاکرات بی حاصل نه تنها هیچ موفقیتی به دست نیاورد بلکه به وسعت تحریمها افزوده شد و فشار بر زندگی مردم روز به روز بیشتر گشت. گویی فراموش شده بود که وظیفه تیم مذاکره کننده این است که حق هسته‌‌اي را حفظ کند و در عین حال تحریم ها را کاهش دهد و یا حد اقل اجازه ندهد که بر آن اضافه شود.

اکنون یکی از ملموس ترین ابعاد این پیروزی آن است که اولین قدم برای رفع تحریمهای ناروا علیه کشورمان برداشته شده. پس طبیعی به نظر مي‌رسد که مردمی که یکی از مطالباتشان از انتخابات 24 خرداد، به طور آشکار، رهایی از بند تحریمها بود خوشحال باشند. مردم به درایت خود درک کرده بودند که تیم مذاکره کننده سابق هیچ عزمی برای تغییر در روند موجود ندارد و تنها راه باقی مانده انتخاب فردی معتقد به تحول اساسی در سیاست خارجی است که بتواند از راههای پذیرفته شده دیپلماتیک ایران را از انزوای خود ساخته دولت اصولگرا خارج کند و به سبب آن، اقتصاد رو به ضعف کشور را جانی دیگر بخشد. به همین سبب اگر این موفقیت را مرهون درایت و عزم همگانی ملت ایران که در انتخابات دولت یازدهم نمایان گشت بدانیم، به عبث سخن نگفته ایم.

از دیگر ابعاد مهم این توافق، پذیرفته شدن حقوق هسته‌اي کشورمان از جمله حق غنی سازی در خاک ایران است. گرچه پاسخ منفی وزیر امور خارجه آمریکا در این مورد در کنفرانسی مطبوعاتی برای اصولگرایان افراطی زمینه ساز تهاجم به نتایج مثبت مذاکرات گشت ولی در رد این ادعا باید گفت وقتی که از غنی سازی در حد 5 درصد در متن توافقنامه سخن مي‌رود به معنای آن است که غنی سازی در این حد برای ایران پذیرفته شده است چرا که حد و حدود گذاشتن برای چیزی که پذیرفته نشده نمی تواند معنایی داشته باشد هر چند که به صراحت چنین موردی در توافقنامه ذکر نشده باشد.

آقای روحانی که در دوران تبلیغات ریاست جمهوری، خودش را یک "حقوقدان و نه سرهنگ" معرفی کرده بود نیک مي‌داند که عدم تصریح در یک سند، پای تفسیر و تحلیل‌هاي متفاوت را به آن باز مي‌کند.
از سوی دیگر کشورهای طرف ایران هرکدام با تفسیر و تاویل متناسب با منافع جهانی و داخلی خودشان، توافق ژنو را به مخاطبان خود عرضه مي‌کنند پس تعجبی ندارد اگر جان کری، وزیر خارجه آمریکا، برای مصونیت از فشارهای تندروان داخلی کشورش سخنانی را بر زبان آورد که مصرف داخلی داشته باشد و در عین حال جای تحلیل در عرصه بین المللی را باز بگذارد.

بعد دیگربر آمده از این توافق که غیر مستقیم و در عین حال ناظر به اهداف بلند مدت تر جمهوری اسلامی است تثبیت هر چه بیشتر جایگاه ایران چه در سطح منطقه و چه در عرصه بین المللی است. نزدیکی ایران با قدرتهای غربی نمی تواند مطلوب دشمنان جمهوری اسلامی باشد چرا که انرژی مصروف در زمینه رفع مناقشه هسته‌اي زین پس در جهت پیشبرد ایران هم در داخل و هم در خارج ایران خواهد گردید. جایگاه برتر ایران مي‌تواند منافع اسرائیل و حاکمان عربستان را تحت الشعاع قرار دهد. اسرائیل که بیش از هر چیز از سیاستهای احمدی نژاد در جهت پیشبرد اهداف ماجراجویانه اش سود مي‌برد الآن خود را خلع سلاح شده مي‌بیند.

حاکمان عربستان نیز که از مدافعان تروریسم موسوم به جهادی و تکفیری هستند مي‌دانند که مبارزه با چنین گروههایی از یک طرف جزء لا ینفک سیاست جمهوری اسلامی در آمده و از سوی دیگر این تمایل ایران با خواست جهان و به ویژه غرب کاملاً سازگار است و مي‌تواند تمام تلاشهای این کشور به همراه قطر در این مورد را زایل گرداند. البته منافع بلند مدت سیاسی بیشتری مترتب بر این توافق را در آینده پیش رو خواهیم دید.

از بعد اقتصادی بلند مدت نیز باید گفت که رابطه‌اي معقول با جهان غرب به ویژه آمریکا مي‌تواند ما را از بازار بسته و کوچک چین، روسیه، هند و معدود کشورهای جهان آزاد و به بازار بزرگ جهانی وصل نماید. تعدد شرکای مالی ایران مي‌تواند قدرت چانه زنی کشورمان را بالا برده و ما را از باج خواهی کنونی نجات دهد راه حلی که برای درمان اقتصاد نحیف ایران یک اصل محسوب مي‌شود.

نتیجه این که توافق هسته‌اي پیروزی بزرگی است که در واقع به همت مردم ایران به انجام رسید و نتیجه اش در کوتاه مدت رفع تحریمها و رسمیت یافتن تلاشهای هسته‌اي ایران از سوی غرب است و در بلند مدت تعالی جایگاه ایران در عرصه سیاسی و اقتصادی است که در عین تلخکامی دشمنان ایران سبب قدرت یافتن هرچه بیشتر جمهوری اسلامی خواهد شد.

۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۱۲:۳۵
قرارداد ترکمنچای هم در زمان خودش پیروزی نامیده میشد. این آیندگان بودن که قضاوت کردن..
زنده باد بهار (178225)
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۱۸:۲۰
200 کشوری هم که درخواست مدیریت احمدی نژاد را داشتند، آیندگان قضاوت خواهند کرد، هاله نور، الفاظ زشت و رکیکی که رییس جمهور کشوری با چند هزار سال قدمت در مجامع بین المللی مطرح کرد، قهر و خانه نشینی رییس دولت از شخص اول مملکت، گردنکشی در برابر قوانین مصوب قوه مقننه، حصر خانگی بدون تشکیل دادگاه،16 میلیارد، 3000 میلیارد و... آیندگان قضاوت خواهند کرد! (178537)
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۱۲:۴۰
دلار و طلا که باز رفت بالا (178231)
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۱۳:۱۶
در خبر ها دیده می شود و گفته می شود گویا آقای سیف و بانک مرکزی جلوی کاهش قیمت دلار را گرفته اند البته این بار بی سر و صدا. (178258)
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۱۶:۲۶
توجه داشته باشید افزایش و کاهش شدید نرخ ارز به زیان اقتصاد است (178442)
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۱۷:۴۳
کاهش قیمت دلار به نفع اقتصاد داخلی نیست (178521)
افشين
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۱۳:۲۲
آره راست میگه

دوباره گرون شد.!!!! (178264)
فرداد
Germany
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۱۲:۵۷
زیاد هم امیدوار نباشیم که تحریمها رفع شده باشه چون یک شش ماه نفس گیر در پیش داریم و تا رسیدن به یک توافق پایدار و مستحکم باید سنگ اندازانی مثل نتانیاهو و شریعتمداریها و رسایی ها و بعضی از اعضای کنگره امریکا و احتمالا عربستان را از پیش رو بر داریم اینها هر لحظه امکان دارد همه چیز را خراب کنند (178243)
دقیق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۱۳:۳۳
اول که تبریک میگم به همه ایرانیها مخصوصا تیم مذاکره کننده.....
امیدوارم که با این همه تعریف یه وقت راهشونو گم نکنن...!؟ (178278)
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۱۳:۳۴
چی میگی دوباره سکه و ارز رو به بالا دارن میرن کجای کارید دست همه شما برای این مردم روشده. (178280)
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۱۳:۵۰
هر وقت قیمتها به سابق بازگشت و رفاه تو این مملکت برگشت میشه خوشحالی کرد

آقای روحانی مسائل خارجی رو خوب حل کردند ولی مسائل داخلی چی

میدونم توقع زیادی که تو مدت کم به قبل بازگشت
ولی هنوز هیچ سیگنالی برای امیدوار بودن به مسائل داخلی دریافت نکردیم


دارم شک میکنم که این مشکلات داخلی هیچ ربطی به تحریم ها نداشته !!!!!!!! (178288)
متولد دهه 60
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۱۴:۰۰
عزیزان امید وار به این خبر دقت کنید:
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران:
متن منتشر شده در سایت کاخ‌سفید از توافقنامه ژنو خلاف واقع است!!
امریکاییها متن توافقنامه ای رو که دو سه روز بیشتر نیست امضا کردند، تحریف میکنن اونوقت ما چطور ازشون انتظار عمل اونا به متن توافقنامه رو داریم؟؟!
چرا مردم رو دلخوش می کنید؟؟!!
اینجور که شماها دارید انتظار مردم از دولت آقای روحانی رو بالا میبرید، به نظرم اولین دولت چهارساله ایران باشه!!! (178297)
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۱۸:۲۱
زوده برای تبلیغات دور بعد!!! (178538)
نوید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۱۹:۵۴
درود بر خاتمی ، هاشمی و روحانی که کشور را از مخمصه و گرفتاری نجات دادنند
خدا را هزاران بار شکر که گروههای تندرو و پایداری رای نیاورد
امیدوارم قدر رای 19 میلیونی مردم به اصلاح طلبان را بدانند
این 19 میلیون به تغییر رای دادنند و به دنبال بهبود روابط با غرب و جایگاه ایران ، حل گرانی و بیکاری ،. . . . و تحقق آزادی بیان و،مطبوعات و احزاب (178602)