به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۱۷:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۲۲ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۴۲۷۱۶۱

جدول جدید لیگ‌برتر پس از کسر۴امتیاز از سپاهان

گروه ورزشی: تیم فوتبال سپاهان اصفهان با کسر 4 امتیاز 8 امتیازی شد و در رتبه چهارم جدول رده بندی قرار گرفت.
جدول جدید لیگ‌برتر پس از کسر۴امتیاز از سپاهان
چند ساعت پس از جلسه کمیته انضباطی که روز گذشته با حضور نمایندگان 5 باشگاه استقلال، پرسپولیس، تراکتور، پیکان و سپاهان برگزار شد، کمیته انضباطی اقدام به انشای رای خود کرد و براین اساس ضمن محرومیت شش بازیکن سپاهان تا اصلاح قراردادهایشان، 4 امتیاز از این تیم در جدول کم کرد و ساکت و همکارانش را 40 میلیارد جریمه نقدی کرد. با کسر این 4 امتیاز سپاهان که موفق شده بود هر 4 بازی ابتدایی خود را در لیگ برتر با پیروزی پشت سر بگذارد، حالا 8 امتیازی شده و پایین‌تر از پرسپولیس، استقلال و آلومینیوم اراک قرار گرفته که به ترتیب 10، 9 و 9 امتیاز کسب کرده‌اند. حالا مشکل بزرگ مدیران سپاهان اصلاح قرارداد 6 بازیکنی است که نامشان در حکم کمیته انضباطی آورده شده و باید دید آنها چه اقدامی در این زمینه انجام خواهند داد.
در حکم کمیته انضباطی به صورت صریح نام پیام نیازمند، هادی محمدی، رضا شکاری، رضا اسدی، احسان پهلوان و کاوه رضایی برده و اعلام شده که بندهای قرارداد آنها قانونی نیست و تا زمانی که قرارداد این ۶ بازیکن اصلاح نشود، آنها حق بازی کردن برای سپاهان را ندارند.

کسر 4 امتیاز از سپاهان در آیین‌نامه انضباطی نیست!

کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال برای کسر 4 امتیاز از سپاهان به بندهایی از آیین نامه انضباطی اشاره کرده که میزان تنبیه در آن دقیق نیست!
به گزارش "ورزش سه"، کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال حکم خود را درباره تخلف باشگاه سپاهان در رعایت نکردن قانون سقف بودجه و برخی دستورالعمل‌های جدید نقل و انتقالاتی صادر کرد و طبق آن این باشگاه به کسر 4 امتیاز در فصل جاری و پرداخت 40 میلیارد تومان جریمه نقدی محکوم شد.
کمیته انضباطی برای تعیین چنین تنبیهی به سه ماده 51، 91 و 117 آیین نامه انضباطی استناد کرده و این در حالی است که مواد مذکور میزان تنبیه دربرابر تخلف باشگاه یا افراد را به طور دقیق مشخص نکرده و همه چیز طبق آنها بر عهده اعضای کمیته انضباطی گذاشته شده است!
موضوع مهم در صدور حکم سنگین علیه باشگاه سپاهان این است که قانون سقف بودجه و همچنین دستورالعمل‌های نقل و انتقالاتی اواخر بهار امسال (1402) به تصویب هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال رسید و آیین نامه انضباطی مورد استناد فدراسیون مربوط به سال 1397 است. پس طبیعی است که موارد برخورد با تخلفات مربوط به قوانینی که امسال تصویب شده، در آیین نامه انضباطی مشخص نباشد. از این رو کمیته انضباطی به ماده‌هایی در آیین نامه استناد کرده همه چیز را برعهده اعضا گذاشته است!
ماده 51 که اولین مورد استناد کمیته انضباطی درباره تخلف سپاهان است، می‌گوید: «مقامات رسمی فدراسيون، مقامات رسمی هيأت‌های فوتبال، باشگاه‌ها و مقامات رسمی آنها، بازیکنان، سایر اعضای مجمع فدراسيون فوتبال و مقامات رسمی آنها و به طور کلی تمام افرادی که از سوی فدراسيون فوتبال، سازمان ليگ، هيات‌ها و باشگاه‌ها عهده دار انجام وظيفه‌ای هستند، باید به مقررات بازی فوتبال، همچنين اساسنامه، مقررات، آئين نامه‌ها، بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و تصميمات فيفا، کنفدراسيون فوتبال آسيا، فدراسيون فوتبال جمهوری اسلامی ایران و سازمان ليگ احترام پایبند باشند و اصول رفتار اخلاقی، وفاداری، یکپارچگی و جوانمردی را رعایت نمایند.»
همچنین در بند 117 آمده است: «هرجا که در این مقررات ، مجازات تخلفات به صورت دقيق و قطعی معين نشده باشد و تعيين مجازات به رکن قضایی تفویض شده باشد ، رکن قضایی مجاز است تا با ملاحظه کليه اوضاع و احوال حاکم بر موضوع و سوابق شخص متخلف و رعایت کيفيات مخففه یا مشدده و بررسی رویه قضایی، در چارچوب مجازات‌های پيش بينی شده در این مقررات مبادرت به انتخاب مجازات، اتخاذ تصميم و صدور رای نماید.»
کمیته انضباطی با علم به اینکه سپاهان تخلف کرده و ماده 51 را رعایت نکرده، با توجه به اینکه نوع تخلف در آیین نامه نبوده، به ماده 117 رجوع کرده که تصمیم گیری در خصوص چنین تخلفی را به عهده اعضای کمیته انضباطی گذاشته است.
در این شرایط کمیته انضباطی رای به کسر 4 امتیاز از سپاهان داده که این موضوع هم در نوع خود عجیب است و ملاک مشخصی برای آن وجود ندارد. کمیته انضباطی با استناد به تخلفات موجود در قرارداد 6 بازیکن سپاهان (پیام نیازمند، هادی محمدی، احسان پهلوان، رضا اسدی، رضا شکاری و کاوه رضایی) رخ داده حکم خود را صادر کرده است. این در حالی است که حداقل یک یا دو نفر از این بازیکنان در همه 4 مسابقه ابتدایی سپاهان حاضر بوده‌اند و طلایی پوشان 12 امتیاز از این بازی‌ها گرفته‌اند! در این شرایط دلیل کسر 4 امتیاز مشخص نیست. کمیته انضباطی حتی برای هر بازیکن یک امتیاز هم از سپاهان کسر نکرده و شاید بهتر باشد اعضا در این باره شفاف سازی کنند.
همچنین در بحث در نظر گرفتن جریمه سنگین 40 میلیارد تومانی برای باشگاه سپاهان این کمیته به دو بند از ماده 91 استناد کرده که آن هم به طور شفاف درباره مبلغ جریمه توضیح نداده است.
بند یک ماده 91 می‌گوید: «اگر شخصی به علت ارتکاب تخلفات متعدد، مستحق جرایم نقدی متعدد باشد، رکن قضایی می‌تواند با رعایت سایر شرایط و مقررات فقط شدیدترین تخلف را منظور نموده و ميزان جریمه را تا حداکثر پنجاه درصد بيشترین جریمه تعيين شده مربوط به آن تخلف افزایش دهد.»
همچنین در بند سوم ماده 91 آیین نامه آمده است: «رکن قضایی که ميزان جریمه را بر اساس بند 1 این ماده تعيين می‌کند ملزم نيست که سقف تعيين شده در این مقررات را به عنوان حداکثر مجازات نقدی رعایت نماید.»
به نظر می‌رسد کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال باید درباره نحوه صدور حکم و اینکه چگونه به کسر 4 امتیاز و جریمه 40 میلیارد تومانی رسیده‌اند، شفاف سازی کند. خصوصا اینکه تخلف باشگاه سپاهان به طور مشخص در آیین نامه نیست و قطعا نظرات شخصی اعضا در صدور چنین حکمی تاثیرگذار بوده است.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها