به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۱۴:۴۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۲۴ ساعت ۲۰:۰۳
کد مطلب : ۴۲۲۱۵۱
اکونومیست:

عربستان دنیای ورزش را به هم ریخت

عربستان دنیای ورزش را به هم ریخت
✍🏻ترجمه و مختصرسازی: فاطمه لطفی (امتداد)
🔹اکونومیست این هفته طرح جلدی برای کاور خود انتخاب کرده که هم اشاره به تاثیر عربستان سعودی در بازار نفت دنیا دارد و هم اخیرا در وزرش دنیا. این هفته‌نامه تیتر زده «راه‌اندازی یک طوفان: عربستان سعودی وزرش جهانی را به هم ریخت».
🔹اکونومیست در حالی که با طعنه به عربستان می‌نویسد: ورزش یک تجارت پویا و سرمایه‌بر است، نه یک نمایشگاه و موزه؛ از شگفتی‌هایی می‌گوید که تابستان امسال در حوزه ورزش دیدیم. اما به اعتقاد این نشریه عربستان بزرگ‌ترین شگفتی‌ها را رقم زد و 10 میلیارد دلار نفتی را خرج بازیکنان و تیم‌های وزرشی، از گلف تا فوتبال، کرد. این درحالی است که در غرب همه از «شست‌وشوی ورزشی» عربستان می‌گویند و دلارهای نفتی عربستان را هتک حرمت به جام‌های مقدس ورزشی تلقی می‌کنند.
🔹به نوشته این نشریه غرب تجارت گسترده‌ای با عربستان سعودی دارد، این تجارت سابقه بد حقوق بشری این کشور را بدتر نمی‌کند، و مشخص نیست که آیا عربستان بتواند یا می‌تواند در هر ورزش جهانی انحصاری عمل کند یا آن را نابود کند. در این دنیای پرتلاطم بسیاری فراموش می‌کنند که ورزش نیز کسب و کاری است که دارد مختل می‌شود. باید درهای این ورزش به روی سرمایه‌ها و ایده‌های جدید باز باشد.
🔹اکونومیست با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های عربستان در باشگاه‌های فوتبال جهانی و نیز مسابقات گلف در ایالات متحده، می‌نویسد: این کشور ورزش را راهی برای سرمایه‌گذاری مجدد درآمدهای نفتی و تسریع اصلاحات در داخل کشور می‌داند. محمد بن‌سلمان که اخیرا آزادی‌هایی را برای زنان این کشور به‌وجود آورده است، حالا با گسترش فرهنگ ورزشی جهانی مصرف‌گرایانه می‌تواند هنجارهای اجتماعی را از محافظه کاری مذهبی سخت دور کند.

🔹کاری که عربستان انجام می‌دهد بازنمایی افزایش جریان سرمایه نهادهای حکومتی در ورزش است. بلومبرگ تخمین می‌زند که 17 باشگاه از 98 باشگاه فوتبال برتر اروپا اکنون توسط دولت‌ها یا سرمایه‌های نهادی حمایت می‌شوند. علاوه بر این فوتبال اروپا سالیانه بدون احتساب دستمزد بازیکنان بیش از 7 میلیارد دلار هزینه دارد، و حالا این باشگاه‌ها می‌توانند از این پول‌های بادآورده استفاده کنند.
🔹از نظر اکونومیست، اولا عربستان برای سودآوری وارد این عرصه نشده است. اما ورزش نیازمند یک تعادل رقابتی است، پس اگر یک مالک تمامی بازیکنان خیلی خوب را بخرد، درنتیجه روی کاغذ تیمش همیشه برنده خواهد شد و این آسیبی است که به ورزش وارد می‌آورد. با این حال پولی که عربستان خرج فوتبال کرده تنها 6 درصد هزینه‌های عملیاتی تیم‌های فوتبال اروپاست.
🔹دومین مورد درباره عربستان، فساد در مسائل حقوق‌بشری این کشور است. درحالی که غرب روسیه را در ورزش تحریم کرده، اما عربستان مصون است. آمریکا و اروپا در سال 2022 حدود 140میلیارد دلار با عربستان تجارت داشتند؛ از جمله در نفت و اسلحه.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها