به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ - ۲۱:۴۰
 
۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ساعت ۰۹:۰۱
کد مطلب : ۲۸۶۱۵
سهم «کارون» از اولين سفر استاني دولت يازدهم

حكايت گريه‌آور خوزستان و كارون!

گروه جامعه: آغاز سفرهای استانی دولت یازدهم، خاطرات تلخ و شیرین فراوانی را در اذهان زنده مي‌کند. سفرهای استانی فارغ از همه انتقادات درست و غلط، فی نفسه برای ثبات نظام و افزایش همدلی مردم و مسئولان، ضروری و مورد تحسین است.
حكايت گريه‌آور خوزستان و كارون!
ليلا واحدي

مردم در چنین سفرهایی مي‌توانند، به صورت مستقیم نیازها و دغدغه‌هاي خود را با عالی ترین مقام اجرایی کشورشان در میان گذاشته و به رفع مشکلاتشان امیدوار باشند. اما اینکه این امید به یاس مبدل نشود مستلزم اما و اگرهایی است که نباید از نظر دور داشت. اگر در سفرهای استانی آقای روحانی و کابینه ایشان از اقدامات نادرست و بدون برنامه دولت قبل اجتناب شود.

و به جای تصویب طرح‌هاي "فله‌اي"؛ و استفاده از نان و پنیر در هیات دولت، برای همذات پنداری با اقشار کم در آمد! به ایجاد زیر ساخت‌هاي درست و اصولی توجه شود؛ احتمالا نتایج بهتری به بار خواهد نشست. انتخاب استان مظلوم خوزستان به عنوان اولین مقصد سفرهای استانی هیات دولت را مي‌توان به فال نیک گرفت و چند نکته را در این یاداشت مورد اشاره قرار داد.

همانگونه که بارها اعلام شده است برای استانی چون خوزستان؛ آب آشامیدنی سالم؛ مبارزه با آلودگی مرگ آور هوا، نجات کارون، ایجاد بنیان‌هاي علمی برای کشاورزی، در اولویت نخست قرار دارد.
دولت یازدهم به یه ویژه رئیس جمهور محترم باید به شدت مراقب وعده و قول هایی که به مردم و به ویژه به مردم مناطق محروم مي‌دهند باشند؛ تا شیرینی این وعده‌ها؛ با فراموشی آنها تلخ نشود، طوری نشود که دو درصد از درآمد حاصل از نفت که در دولت قبل قرار بود به استان‌هاي محروم تخصیص داده شود؛ به جیب امثال زنجانی واریز شود.

گريه‌آور نيست که در آمد یک کشور از راه تولید نفت از استاني تامین مي‌شود ولی آب آشامیدنی سالم برای مردمانش حسرت شده است؟ آن هم با وجود داشتن پرآب ترين رود ايران؛ كارون؟ دياری که در طول جنگ؛ جور همه ایران را کشید؛ هنوز هم یادگار خرابه‌هاي جنگ را در سینه داشته باشد. استانی که مردمانش نجابت را معنی مي‌کنند؛ وقتی ریزگردها و آلودگی‌هاي نفتی و گازی، نفس شان را به تنگ مي‌آورد؛ اما معترض و متحصن نمي‌شوند، شهری که با وجود این همه ظرفیت مي‌تواند در کشاورزی پیشرفت کند، اما با نادیده انگاشتنش؛ میلیاردها تن گندم؛ خوراک این ملک؛ از آمریکای جهانخوار! تامین مي‌شود.

وعده تاسیس دانشگاه پیام نور و آزاد، در همه روستاها و آبادی‌هاي خوزستان؛ امری پسندیده است. (هرچند علمای آموزشی ابدا چنین نظری ندارند.) اما پسندیده تر آن است برای فارغ التحصیلان بی کار این دانشگاهها را به جای تشویق به شغل‌هاي کاذب؛ برنامه ریزی شغلی درستی داشته باشیم. تا میزان بیکاری در این استان افزایش نگران کننده‌اي نداشته باشد.

وعده‌ها و عملکردها باید چنان نزدیکی زمانی باهم داشته باشند؛ تا مردم خوزستان و همه ایران وجود تغییر را در زندگی خود حس کنند؛ اینکه با وجود هشت سال عدالت ورزی! هنوز هم سیستم، برق و انرژی این استان، فرسوده است، و شبکه برق رسانی درست وجود ندارد و شاهد قطع برق، آنهم در اوج گرمای تابستان در این استان هستیم؛ استانی که رودخانه کارون را داراست؛ اما برق در آن جیره‌اي توزیع مي‌شود!

کارون برای خوزستانی‌ها؛ چیزی بیشتر از یک رودخانه و آب است؛ کارون برایشان هویت و تاریخ است؛ غروری که این شط به مردم خوزستان مي‌دهد؛ هیچ چیز نمي‌تواند بدهد. از این روست که برای حفظ و نجاتش دست به هر کاری مي‌زنند و هر مسئولی چه استانی و چه کشوری باید به اهمیت کارون برای خوزستانی‌ها واقف باشد. و بداند که مردم خوزستان عملکرد او را بر معیاری چون حفظ کارون محک خواهند زد.

پوشیدن لباس اقوام؛ و صحبت چند کلمه‌اي به لهجه و گویش آنها؛ جذاب است؛ اما احترام به فرهنگ‌ها و زبان آنها برایشان به مراتب مهم تر است. اینکه قومیت‌هاي ایرانی به جای تهدید؛ یک فرصت و یا حتی یک نعمت قلمداد شوند، مي‌تواند ایران آزاد و قدرتمند بسازد.

و در آخر دولت باید قدر این مردم مظلوم و نجیب و غیور را بداند که جنگ سهم شان شد؛ اما از سازندگی و رونق و بهداشت آرامش، سهم چندانی نبردند.
مردمی که از میادین عظیم گازی و نفتی؛ تنها آلودگی و سم و سربش را به ارث بردند.
مردمی که از همسایگی با حاشیه‌هاي ثروتمند خلیج فارس؛ ریزگردها سهم شان شد.
مردم خوزستان مانند همه ایران صبور و دوست داشتنی هستند، مسئولان از صبر و نجابشان هشت سال سو استفاده کردند، اکنون دیگر زمان حسن استفاده فرا رسیده است.

نیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۰۹:۴۳
اقای رییس جمهور،
کارون برای خوزستانیها،چیزی بیشتر از یک رودخانه و اب است،کارون برایشان هویت وتاریخ است...
لطفا دستور کارشناسی مجدد "کارون"را صادر نمایید و با توقف دایمی همه طرحهای غیرکارشناسی و مخرب انتقال اب از سرشاخه های کارون،از نابودی شاهرگ حیات خوزستان جلوگیری کنید.
لطفا غرور خوزستانیها را جریحه دار نکنید... (199489)
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۱۲:۰۴
بهار جان لازم است شما هم سانسور نکنید من فکر میکنم خادمین ملت نباید جو گیر شوند مثلا صوت و کف مردم حاضر در مصلای اهواز را در ادامه صحبتهای ریاست محترم جمهور به نشانه تایید صحبتهای ایشان نگزاریم که در شعار گفته شود بآب بذای آشامیدن ولی در عمل آب به مصارف کشاورزی و صنعتی برده شود یکی دیگر شنیده ایم که جناب روحانی گفته با افزایش عوارض ورود کالا و کشتی اروند رود را لایروبی میکنیم مطمئنا مردم ما راضی نیستند و خود خادمین ملت هم نباید راضی باشند که از دهن ملت ایران کنده شود و به دهن ملت و دولت عراق . (199499)
محمد از اهواز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۱۳:۵۰
خواهر عزیز از بچگی به ما گفته اند که حق گرفتنی است نه دادنی !!
حق مردم خوزستان هم مستثنی نیست ,اما چطور می شود حق را مطالبه کرد؟
با حضور آگاهانه در مسایل اجتماعی ,استفاده درست از حق وحقوقی که در قانون اساسی برای ملت پیش بینی شده است.شرکت در انتخاباتها وانتخاب کسان تقریبا"اصلح .میدانم سخت است ولی فعلا"تنها راه است.تا نا لایق ها به حاشیه رانده شوند. (199510)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۱۷:۰۳
آیا فکر می کنی اجازه انتخاب داریم؟
آیا اگر انتخاب کردیم اجازه کار درست میدهند؟
ولی با همه این آیا ها باز هم تنها راه شرکت فعال در انتخابات وبه حاشیه راندن بی خردان است.البته در این راه مشکلات زیاد است ولی تا میتوانیم به مردم آگاهی دهیم. (199526)
کارون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۲۰:۴۵
محمد عزیز برخورداری از اب اشامیدنی سالم،هوای پاک،امنیت و اشتغال از حقوق مسلم ماست که دولتها موظف به تامین انها هستند و شایسته نیست برای تحقق حقوق اولیه خود اینقدر فریاد بزنیم و تمنا کنیم. (199538)
جاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۱۵:۲۹
بهار جان دیگه مقالات در مورد کارون حالم را بهم میزنه.جوانهای ما در خوزستان بیکارند اونوقت تو در مورد هویت خوزستان حرف میزنی؟!!!! (199520)
نجات کارون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۱۶:۴۲
اگر کارون نباشه بیکاری و بدبختی بیشتر میشه. (199524)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۱۶:۴۸
یکی از عوامل بیکاری در خوزستان رشد بالای جمعییت بخصوص در بین اقشار با تحصیلات پایین است که این رشد بالای جمعیی که در بعضی شهرهای استان تقریبا در حد بالاتری رشد کشور است خود باعث
فقر و مشکلات فرهنگی میشود زیرا چنین خانواده هایی معمولا توان تامین هزینه تحصیل کامل بچه ها و ایجاد یک رفاه نسبی در این شرایط گرانی را ندارند بنا بر این همه مشکلات را نباید به پای دیگران نوشت و خود را بی عیب بدانیم (199525)
اهواز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۲۲:۲۵
هزینه های تحصیل و بهداشت باید برای همه اقشار رایگان باشد تا همه مردم از نعمت اموزش و بهداشت بهره مند باشند. (199542)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۱۵:۲۹
برای مردم خوزستان معیار سنجش مسوولان استانی و ملی موضوع "حفظ و احیا کارون" است.
همه مردم خوزستان با هر قومیت،فرهنگ و بینش سیاسی بر نجات کارون و حفظ و احیا ان اتفاق نظر دارند و همصدا خواستار توقف کامل تمامی طرحهای غیرکارشناسی انتقال اب از سزشاخه های کارون هستند.
ارامش خوزستان به خروش کارون گره خورده است. (199521)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۱۷:۵۲
البته که کارون هویت خوزستان است ولی زاینده رود هم هویت اصفهان است چطور وقتی اب زاینده رود بین یزد و کاشان و قم و اضافه برداشت چهار محال تقسیم شد حرف از هویت اصفهان نبود (199529)
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۱۸:۳۴
خوزستان اشپزخانه ای ایران است
75% درامد ایران از این استان است و 85% منابع نفتی در این استان و به قول وزیر کشاورزی دولت اصلاحات کشاورزی آن می توان یکسال نیاز مردم ایران را پاسخگو باشد .ولی در طول این چند سال فقط به سه استان خوب رسیدن شیراز تهران و اصفهان (199531)
کی قباد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ ۲۳:۴۱
همه از کارون و زاینده رود سهم دارن و دنبال شغل و امکانات به واسطه این دوتا رودخانه می گردن اما مردم استان بختیاری که سرچشمه تو ملک آبا و اجدادیشونه و توی چندمتر برف و 30درجه زیر صفر دارن زندگی میکنن و حتی یه کارخونه کوچیک یا تسهیلات برای گردشگری بهشون تعلق نمیگیره حقی ندارن بله شایدم به این میگن عدالت! حق اعتراضم نداریم چون متهم میشیم به قومی گرایی و سهم خواهی چند صد کیلومتر اونطرفتر حق دارن ولی مردم سرچشمه محکومأ به سکوت سکوتی تلختر از فریاد. (199547)