به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۶:۴۱
 
۲۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۲۳ ساعت ۰۱:۳۸
کد مطلب : ۷۲۱۲۴
آمریکا: توافق نهایی باید به تصویب شورای امنیت برسد

اوباما: نامه ۴۷ سناتور درباره مذاكرات «شرم‌آور» بود

گروه بين الملل: رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با یک مجله آمریکایی نامه‌نگاری ۴۷ سناتور جمهوری‌خواه با مقام‌های ایرانی را "شرم‌آور" خواند و گفت: «من بابت کاری که آن‌ها کرده‌اند احساس شرم می‌کنم.»
اوباما: نامه ۴۷ سناتور درباره مذاكرات «شرم‌آور» بود
متن کامل مصاحبه‌ای که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا با مجله آمریکائی Vice انجام داده هنوز منتشر نشده است. با این همه خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که رئیس‌جمهور در فرازی از این مصاحبه عمل سناتورهای جمهوری‌خواه را در نوشتن نامه به مقام‌های ایرانی "شرم‌آور" خوانده است. ‌باراک اوباما این کار را "تقریبا بی‌مثال" دانست و افزود که جمهوری‌خواهان آیت‌الله علی خامنه‌ای را که خودشان او را "دشمن بزرگ" ایالات متحده آمریکا می‌دانند، به بی‌اعتمادی نسبت به رئیس‌جمهور آمریکا ترغیب کرده‌اند. وي اظهار داشت: «خجالت زده‌ام از این کار آنها که نامه‌ای خطاب به آیت‌الله نوشته‌اند، کسی که به ادعای خودشان دشمن خونین ماست، و آن وقت مدعای اصلی‌شان این است که با رییس‌جمهوری ما توافق نکنید چرا که شما نمی‌توانید به او اطمینان داشته باشید که به این توافق پایبند بماند. این کار بی‌سابقه است».

مضمون نامه سناتورها و واکنش‌های منفی

۴۷ سناتور جمهوری‌خواه آمریکا روز دوشنبه گذشته در نامه‌ مشترکی خطاب به رهبران سیاسی ایران هشدار دادند که اگر دولت آمریکا بدون تصویب کنگره با جمهوری اسلامی بر سر برنامه‌ اتمی ایران به توافق دست یابد، این توافق حداکثر تا زمانی اعتبار دارد که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا است و پس از آن دیگر اعتباری نخواهد داشت! سناتورها نوشته بودند که توافق میان کاخ سفید و ایران، اگر با موافقت کنگره همراه نباشد، توافق‌نامه‌ای میان دو دولت است که پس از اوباما به‌وسیله جانشین او می‌تواند باطل شود. این نامه اعتراض‌های شدید شخصیت‌های سیاسی و رسانه‌های جهان را به همراه داشت. برخی رسانه‌های غربی از این اقدام به‌عنوان "تف سربالا" یاد کردند.

آمریکا: توافق نهایی با ایران طبیعتا باید به تصویب شورای امنیت برسد

در همين حال، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گزارشها درباره ارجاع توافق احتمالی هسته‌ای شش قدرت جهانی و ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد را تایید کرد و آن را رویه‌ای معمول دانست. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جن ساکی گفت که اگر تا مهلت تعیین شده برای دستیابی به توافق جامع اتمی با ایران، این توافق حاصل شود، آن وقت برای تصویب به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع داده خواهد شد.

خانم ساکی تاکید کرد اما این اقدام ارتباطی با آن‌چه شورای امنیت در رابطه با رفع تحریم‌های ایران انجام خواهد داد، ندارد. این اظهارات، سخنان اخیر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران را تایید می‌کند که توافق احتمالی کشورهای گروه ۱+۵ با ایران در قطعنامه‌ای بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد مورد تایید قرار خواهد گرفت و در نتیجه به توافقی بین‌المللی و الزام‌آور برای همه دولت‌ها تبدیل می‌شود، به‌طوری که دولت‌های فعلی و آتی ایران و آمریکا نیز ملزم به رعایت مفاد آن خواهند بود. به دنبال این بحث خبرگزاری رویترز گزارش داد که قدرت‌های جهانی در حال مذاکره با یکدیگر هستند که در صورت دستیابی به توافق جامع هسته‌ای با ایران، شورای امنیت قطعنامه‌ای در این باره صادر کند. به نوشته رویترز، این قطعنامه احتمال اخلال کنگره آمریکا در روند اجرای چنین توافقی را کاهش می‌دهد.