به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۰ - ۱۸:۳۶
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۴/۰۲ ساعت ۱۵:۵۷
کد مطلب : ۱۲۹۱۳
اندر باب خوردن نان به نرخ روز/مقاله وارده

آه؛ بازهم موعد رنگ عوض كردن فرا رسيد!

آه؛ بازهم موعد رنگ عوض كردن فرا رسيد!
احسان نجفی

گروه مقالات: درخبرها خوانديم كه دولت جديد بایدحدود ۴۰۰۰ مدیر ارشد را منصوب کند. کسانی که اندکی آشنایی با سیاست و یا بهتر بگویم سیاست بازی و سیاسی کاری در این مملکت دارند مي‌دانند که در این روزها مسابقه گرفتن پست‌ها و مناصب بین ما نان به نرخ روزها آغاز مي‌شود وشاید شروع هم شده باشد.

ازاین رو برای اینکه از قافله جا نمانیم در اولین گام باید خودمان، ظاهرمان و حتی تفکراتمان را مطابق سلیقه تازه به قدرت رسیده به روز کنیم؛ مانند۸سال پیش، هنگامه رفتن دولت اصلاح طلب سیدمحمدخاتمی و آمدن دولت اصول گرای احمدی نژاد،آنگاه که ما شیفتگان خدمت فهمیدیم چقدر اصلاح طلبی بد است و اخ و ما یک عمر اصولگرا بودیم و خود نمیدانستیم و یا فرصت ابراز نداشتیم. لباس‌هاي تمیز و مرتب مان جای خود را به لباسهای نامرتب می‌داد و ریش‌هاي بلند و نامرتب جای صورت‌هاي همیشه آنکاردمان را می‌گرفت و حالا دیگر بحث، بحث انگشتر و تسبیح بود و خواص گوناگونشان در روزها و ساعات مختلف. ما که در وقتی متخصص شناخت آرا و افکار پوپر و هابرماس و مباحث جامعه مدنی بودیم و لیبرال و دموکراسی خواه، یک دفعه ولایتی شدیم و ذوب در ولایت مطلقه فقیه. حالا دیگر سکه دکترسروش رونق نداشت به اندازه آیت الله مصباح یزدی.

آه که تازه یادمان آمده بود چقدر این لیبرال دموکراسی غربی بد است و مردمان را جهنمی مي‌کرد و اصلا زنده باد خلافت اسلامی. همگی سبقت مي‌گرفتیم در تعریف خاطره و کشف کرامات اولیا و عرفا و بالاخص از مرحومان حضرات آیات بهجت و بهاالدینی و سیدعلی آقاقاضی و... رحمةالله علیهم اجمعین. حالا دیگر هر که بیشتر به هاشمی و خاتمی و... ناسزا مي‌گفت عزیز مي‌شد و بر صدر مي‌نشست. آنکه روزگاری دست هاشمی مي‌بوسید حالا العیاذبالله احمدی‌نژاد را پیامبرنشان می‌دانست لاجرم باید هم چنین کسی معاون اول احمدی نژاد می‌شد. در دولت احمدی نژاد راه گرفتن پست از تظاهر به مظاهر دینی و هیات‌هاي مذهبی می‌گذشت بنابراین همگی تازه یادمان آمده بود که چقدر مذهبی و هیاتی و امام حسینی بودیم ولعنت مي‌فرستادیم بردولتین هاشمی و خاتمی که باعث شده بودند موضوع به این مهمی ازخاطرمان برود. و اما امروز...

امروز اما زمانه دیگر شده است و گاه اعتدال آمده است. حالا دیگر اصولگرایی بد است و اخ! راستی که چه خدمات بزرگی هاشمی رفسنجانی داشته است و ما یادمان نبود! خدا چه کند دولت احمدی‌نژاد را که باعث شده بود موضوع به این مهمی فراموشمان شود. آری امروز هوا، هوای اعتدال است و همه مي‌شوند معتدل و پیرو خط هاشمی. حالا دیگر تکنوکرات بودن که در دولت اصولگرا فحش سیاسی بود تبدیل به ارزش مي‌شود. دوباره یقه سفیدها برمی‌گردند. پیراهن‌هاي یقه آخوندی تعویض و ریش‌هاي بلند و نامرتب کوتاه و آنکارد مي‌شود!

لابد برای اینکه همه بدانند چقدر روشنفکریم و تکنوکرات، مي‌شویم منتقد حکومت دینی و مباحث دینی و اسلامی و تازه پایش که بیفتد به آسیب شناسی همه چیز و همه کس مي‌پردازیم و به هیچ چیز رحم نمیکنیم و مي‌شویم نسبی گرای اخلاقی..... و قس الی هذا... لابد مي‌پرسید چرا؟ دلیل این همه تلوِن و رنگ عوض کردن چیست؟ دلیل این همه افراط و تفریط چیست؟ لامصب همه‌اش تقصیر این احساس تکلیف و شیفتگی خدمت (و استغفرالله نفرمایید منیت و شهوت قدرت و ثروت) است که باعث مي‌شود ما هر لحظه و هر آن به اقتضای موقعیت به رنگی درآییم و جامه ای دیگر بپوشیم و نغمه ای دیگر بسراییم و به هرعملی مبادرت ورزیم تا به این پست‌ها و مناصب بی ارزش دنیوی برسیم. شاید درست گفته اند که مهمترین آسیب جامعه و حکومت دینی، ریا و دورویی و سالوسی است.خب باید بقول دیپلمات‌ها این تهدید را تبدیل به فرصت کرد...

همیشه همینطور بوده است که منافقان و چاپلوسان و پاچه خواران و نان به نرخ روزخورها همواره برده اند و بر صدر نشسته اند و شاهد مقام و قدرت را در آغوش کشیده اند. آری همیشه این اصولگرایان و اصلاح طلبان واقعی که در حقیقت یکی هستند و احمقانه ژست صداقت میگیرند و صریحا اعلام مواضع میفرمایند در بزنگاه‌هاي تاریخی قافیه را باخته‌اند و در کنج عزلت قربانی فرصت طلبی ما نان به نرخ روزخورها شده اند. لابد می‌فرمایید آخرش که چه؟ زمستان مي‌گذرد و روسیاهی مي‌ماند به... بلی ما نان به نرخ روزها مي‌دانیم و چقدر هم خوب مي‌دانیم که همه چیز می‌گذرد و تمام مي‌شود، اما بازهم خیالی نیست و جای نگرانی وجود ندارد زیرا به یقین آن وقت هم (یعنی پس از سپری شدن زمستان) فکری به حال ظاهرمان و تفکراتمان نموده و مطابق سلیقه قدرت روز به سامانش مي‌کنیم... شما زیاده خود را ناراحت نفرمایید...!

۱۳۹۲/۰۴/۰۲ ۱۶:۰۴
خیلی خوب نوشته...لذت بردم (81736)
۱۳۹۲/۰۴/۰۲ ۱۷:۵۸
ولی هر دولتی از این چاپلوسان و نان به نرخ روزها بیشترین ضربه رو خورده!!! (81820)
امین
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۴/۰۲ ۲۰:۱۳
متن خیلی خوبی بود

با سپاس از نویسنده آن
فقط در مواردی گفته شد که مثلا" دولت هاشمی تکنوکرات بوده و یا دولت خاتمی لیبرال بوده و ما در زمان خاتمی شده بودیم لیبرال و دموکراسی خواه!

درسته که آن زمان و حتی الان این موارد وجود داره و بحث می شه و شاید آن روزها بیشتر بوده اما باید دقت کرد همه دولتهای بعد از انقلاب حالا دولت آقای هاشمی و خاتمی و احمدی نژاد رو در نظر بگیریم همه اونها اسلامگرا بوده اند و دولت آقای روحانی هم اسلامگرا هست (81913)
ما
۱۳۹۲/۰۴/۰۲ ۲۳:۰۱
نان به نرخ روزخوری در مرام اصلاح طلبی نیست و اصلاحات خود از اسیب دیدگان این روند کثیف می باشد
زنده باد اصلاحات و شایسته سالاری (81977)
محمد
۱۳۹۲/۰۴/۰۲ ۱۶:۱۳
نان به نرخ روز خوردن همیشه بوده خصوصا درکشور ما که نهادینه شده وبه آن بها هم داده میشود فقط دولتمردان باید هواسشان جمع باشد اگر می خواهند موفق باشند بایستی مدیران پایبند به اصول و شایسته سالاری را حاکم کنند تا نان به نرخ روز خورها فضائی برای عرض اندام نداشته باشند . (81741)
۱۳۹۲/۰۴/۰۲ ۱۹:۴۷
فرمول ساده برای پیدا کردن مدیران شایسته:
اگه توی این ۸ سال گوشه نشینش کردن و اجازه حرف زدن نداشته پس شایسته است. (81890)
۱۳۹۲/۰۴/۰۲ ۱۶:۱۴
نگو دهنم آب افتاد
دلم به تاپ تاپ افتاد!
نان به نرخ روز خوردن این حسن را دارد که هیچوقت گشنه نمیمونی!
به قول قدیمی ها همیشه وسط تشک بخواب، که ورژن حالاییش میشه اعتدال!
پس رفقا 8 سال اعتدال را بچسبید! (81742)
۱۳۹۲/۰۴/۰۲ ۱۶:۲۰
در ارتش همیشه ترقی بر اساس سلسه مراتب و فعالیتهای شخصی طی میشود. میتواند الگوی خوبی باشد (81744)
۱۳۹۲/۰۴/۰۲ ۱۶:۳۶
چه خوش گفتی. نثر بامزه دارید (81751)
۱۳۹۲/۰۴/۰۲ ۱۶:۳۶
اخه بهار اینو داری به کی میگی خوبه خودتم میگی رنگ عوض میگنن ادمای امثال باهنر خجالت میفهمن یعنی چی فقط پول و قدرت حزبشونم نه اصلاحیه نه اصول حزب باد باز ادم تکلیفش با کسایی مثل جلیلی مشخص که چه تفکرایی دارن ولی از این اشخاص باید ترسید که بوقلمون صفتن اقای روحانی مواظب این چسبنده ها باش (81752)
پرسپولیس
۱۳۹۲/۰۴/۰۲ ۱۶:۴۳
احسان جان خوب بود.......ای کاش آگاهی جای ناآگاهی و بگیره.... (81757)
جهان
۱۳۹۲/۰۴/۰۲ ۱۷:۲۴
احتمالا دفتر نظر سنجی پیش ریس جمهور ببرن بگویند ما گفتیم 51 درصد به شما رای میدن!!!شریعتمداری هم میگه کیهان از 25خرداد باید خرید قبلیا همش فروش رفته حتی یه نسخه ازش باقی نمونده آخه همش بخاطر نظرسنجی درست بوده که مردم میخریدند!!!آره همش فروش رفته اصلا مردم واسه خرید کیهانم صف میکشن مث روز جمعه دم در نانوایی سنگگ!!1 (81787)
۱۳۹۲/۰۴/۰۲ ۱۷:۲۷
آه مردم من
تورا چه بلاها که بر سر نیامد
چه خوابها و چه خیالها
فرتوت ها به پیش (81790)
میثم
۱۳۹۲/۰۴/۰۲ ۱۷:۴۱
این نون به نرخ روز خورها از اولین روز پیروزی دکتر روحانی شروع به تغییر رنگ کردن و اولین جایی که دیده شد از کانون صدا و سیما بود (81804)
ایرانداد
۱۳۹۲/۰۴/۰۲ ۱۷:۴۱
خیلی راحت میشه این افراد را پیدا کرد و اخراج شوند. باید رفتار آن شخص را در دولت گذشته و این دولت کنونی مقایسه کرد. اگر تغییری نکرده بود رفتار و افکارش پس لایق پست گرفتن است و اگر تغییر و چاپلوسی در رفتارش دیده شد فی الفور اخراج شود تا عبرت دیگران شود. ولی متاسفانه این کار اجرا نمیشود چون شرایط حکومت از اینگونه افراد استقبال میکند و عرصه جولان دادن را در اختیار آنها میگذارد. (81806)
۱۳۹۲/۰۴/۰۲ ۱۸:۲۴
در حکومت قانون، نان به نرخ روز خوردن و پاچه خواری جایگاهی ندارد. (81848)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۴/۰۲ ۱۸:۳۱
دوستان این فقط به خاطر نداشتن حزب و گروه که دولتها از هر جایی بدون شناخت افرادیی به پستهای مهم انتصاب مهم میکنند . برای جلو گیری از این رویه باید در شهرستانها تمامیه ستادها انتخابتی جهت تشکیل عضو گیری برای حزب یا گروه فعال بمانند تا برای همیشه زیر ساختهای لازم را داشته باشیم و هر چه منسجمتر در تمتم عرصه ها شرکت نماییم (81856)
داود
۱۳۹۲/۰۴/۰۲ ۱۸:۳۸
عالی بود عالی بود
پرچم بالاس چون اصلاح طلبها نون به نرخ روز خور نبودن چون از دین به عنوان یک پله برای پیشبرد اهداف شخصی و جناهی استفاده نکردن
بالاخره خدایی هم هست (81861)
محمد
۱۳۹۲/۰۴/۰۲ ۱۹:۳۵
تو رو به خدا آقای روحانی این مدیرایی که با ظاهر فریبی و به نام اسلام و خدا و ... ظلم میکنند رو برکنار و افراد با تجربه و لایق و شایسته رو منصوب کن ... امان از ظلمهایی که بعضی از این به اصطلاح مدیران میکنند ... کاش میشد اسم رئیس خودمون رو مینوشتیم ...... که داد همه ازش توی یه شهر کوچک مرزی به آسمونه ...... (81884)
دلسوز
۱۳۹۲/۰۴/۰۲ ۲۰:۰۶
تو ستاد آقای روحانی در اهواز دقیقا همین منفعت طلبا و چاپلوسا دارن قدرت میگیرن،کسانی که فقط بعد از پیروزی شیخ دیپلمات طرفدارش شدن.آقای ج.د و اطرافیان اندکش یادشون رفته که ما اعضای ستاد جوانان چه کارها که نکردیم، اونوقت این آقای ج.د .... (81908)
۱۳۹۲/۰۴/۰۲ ۲۰:۰۷
به نظر من بیش تر تقصیر افرادیه که دوست دارن مورد چاپلوسی قرار بگیرن که میدون میدن به نون به نرخ روز خورها که همیشه هم کار رو خراب می کنن ولی تا چراغ سبز از اینور نباشه چاپلوس ها میدون پیدا نمی کنن. (81909)
امین
۱۳۹۲/۰۴/۰۲ ۲۰:۲۷
از جمله کسایی که این روزا رنگ عوض نکرد و نون به نرخ روز خور نبود اکبر عبدی بود. (81916)
رئيس مبارزه با نون به نرخ روزخورها
United States
۱۳۹۲/۰۴/۰۲ ۲۱:۰۵
دولت جديد بايد اينگونه افراد را شناسايي و از انتساب آنان جلوگيري كند چون خودم تعدادي از آين افراد را مي شناسم اگر در دولت جديد اين افراد را ببينم با مشت و لگد از آنان استقبال خواهم كرد ...بعد نگيد نگفتم (81935)
۱۳۹۲/۰۴/۰۲ ۲۲:۴۰
باز این پاچه خواران اگه علم و دانش لاپلاس رو داشتن خوب بود! اینجا هر که هیچی بارش نیست می ره دنبال پاچه خواری. (81965)
میلاد س
۱۳۹۲/۰۴/۰۲ ۲۳:۴۵
به قول شاعر: زندگی نانی است که باید به نرخ روز نوش جان کرد!!
گذشته از شوخی شخصا به مخالفی که افکار طالبانیش را جار بزند و به آن افتخار کند بیشتر احترام قائلم تا موافق حزب باد. (82003)