به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۹ - ۱۹:۵۷
 
۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۵ ساعت ۱۹:۵۷
کد مطلب : ۴۹۶۵۶
مديرکل اوقاف خوزستان: قدمگاه‌ها را قبول نداريم

با امامزاده‌هاي جديدالتاسيس مخالفيم

گروه جامعه: مديرکل اوقاف و امور خيريه خوزستان اظهار کرد: وقف در اسلام جايگاه بالايي دارد اما متاسفانه درصد بسياري از مسئولان از وقف اطلاعي ندارند و احکام وقف را نمي‌دانند.
با امامزاده‌هاي جديدالتاسيس مخالفيم
حجت‌الاسلام سيد محمد طباطبايي افزود: بسياري از مردم از وقف به عنوان مشکل نام مي‌برند در حالي که وقف مشکل نيست بلکه فرصت و از آن بالاتر است. وقف پتانسيل بسيار مثبتي است که مي‌توان از آن براي پر کردن بسياري از چالش‌ها به نحو مطلوب استفاده کرد. اگر وقف جايگاه فرهنگي خود را در ميان مردم و مسئولان پيدا کند، قطعا مي‌تواند با بسياري از ناهنجاري‌ها مقابله کند.

مدير کل اوقاف و امور خيريه خوزستان تصريح کرد: يکي از مصارف اصلي وقف براي دانش‌آموزان يتيم و بي‌سرپرست است. در حالي که همه مي‌گويند ايتام را کمک کنيد اما در عمل چيز ديگري ديده مي‌شود و در مقابل وقف ايستادگي مي‌کنند.
حجت‌الاسلام طباطبايي عنوان کرد: اموال موقوفه هيچ وقت از وقفيت خارج نمي‌شود و اين يعني اصل مال در جاي خود باقي مي‌ماند و تنها حق استفاده از آن تغيير مي‌کند.

وي ادامه داد: اگر در وقف ممانعت ايجاد شود يا حق و حقوق موقوفه‌اي پرداخت نشود، در جامعه ناهنجاري به وجود مي‌آيد؛ موقوفه خواري يک ناهنجاري است در اين زمينه از دو نظر حرام‌خواري صورت مي‌گيرد چرا که واقف راضي نيست و همچنين افرادي که وقف بايد براي آنها مصرف شوند راضي نيستند. مدير کل اوقاف و امور خيريه خوزستان بيان کرد: اگر موقوفات احيا شود در همه کشور نياز به کميته امداد و بهزيستي و موسسات خيريه نخواهد بود. وي با انتقاد از افزايش روزافزون موسسات خيريه در کشور گفت: بسياري از موسسات خيريه در عمل کاري انجام نمي‌دهند و تنها روز به روز بر تعداد آنها افزوده مي‌شود.

حجت‌الاسلام طباطبايي با بيان اينکه بايد فرهنگ وقف را نهادينه کرد، يادآور شد: برخي افراد که املاک را از وقفيت خارج مي‌کنند نتيجه آن مي‌شود که موقوفه سال‌هاي سال بر زمين مي‌ماند و به نيت واقف نيز عمل نمي‌شود. موقوفات بسياري در استان وجود دارد اما بايد در زمينه وقف‌هاي جديد نيز کار شود؛ اين وظيفه رسانه‌ها است که جايگاه اصلي وقف را براي مردم تبيين کنند. وقف مي‌تواند بسياري از گره‌هاي کار را حل کند ولي اگر اين ذهنيت در جامعه ايجاد شود که املاک موقوفي را نمي‌توان سند دار کرد، اشتباه است و نبايد اجازه داد همچين تفکري در جامعه ايجاد شود.

*خوزستان از نظر اداي حق موقوفات در رده‌هاي آخر کشوري قرار دارد

مدير کل اوقاف و امور خيريه خوزستان گفت: سازمان اوقاف امين مردم است و اگر خلاف اين عمل شود حرام است. حجت‌الاسلام طباطبايي تصريح کرد: استان خوزستان از نظر اداي حق موقوفات در رده‌هاي آخر کشوري قرار دارد اما در گسترگي موقوفات جزو 15 استان نخست کشور است. وي در خصوص حرم علي بن مهزيار اهوازي گفت: پروژه بازسازي اين حرم بسيار سنگين است و بايد مسئولان و خيرين استان در اجراي آن اداره کل اوقاف را ياري کنند. اجراي طرح جامع اين حرم چندين سال زمان مي‌برد که هم‌اکنون در حال تکميل است و احتمالا در ماه محرم به بهره‌برداري برسد.

مدير کل اوقاف و امور خيريه خوزستان با اشاره به اينکه سازمان اوقاف کشور براي امور خيريه خود اعتبارات دولتي ندارد، خاطرنشان کرد: در استان خوزستان تنها حق و حقوق 10 تا 15 درصد موقوفات پرداخته مي‌شود که اگر 100 درصد پرداخت شود بسيار ثمربخش خواهد بود. طباطبايي يادآور شد: اداره کل اوقاف و امور خيريه استان قدمگاه را قبول ندارد و با بارگاه امامزاده‌هاي جديدالتاسيس مخالف است؛ مسئولان بايد در اين زمينه با اداره کل اوقاف همکاري کنند و از بروز چنين اماکني جلوگيري کنند.

وي با بيان اينکه گستره کار اوقاف وسيع است، تصريح کرد: اداره کل اوقاف و امور خيريه در زمينه حفظ و قرائت قرآن کارهاي ارزنده‌اي انجام داده است؛ محافل انس با قرآن و مسابقات قرآن از جمله کارهاي فرهنگي اين اداره کل است. مسابقات بين‌المللي قرآن تنها بر عهده اوقاف و امور خيريه است و سازمان ديگري متولي اين مسابقات نمي‌شود.
مدير کل اوقاف و امور خيريه خوزستان تاکيد کرد: از مجموعه فرهنگي استان و به ويژه آن دسته که تريبون دارند، تقاضا مي‌شود فرهنگ وقف را در جامعه ترويج کنند چرا که با ترويج اين فرهنگ بسياري از مشکلات در جامعه حل مي‌شود.