به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۲:۰۳
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۲۱ ساعت ۱۲:۳۳
کد مطلب : ۱۲۰۲۴۴
کدام مهمتر است؟

ثروت شخصي مسئولان يا عملکردشان؟

ثروت شخصي مسئولان يا عملکردشان؟
محمد توکلي

چه بخواهيم چه نخواهيم گرايشهاي چپ گرايانه چه در بين مسئولان و چه در بين ما مردم از همان ابتداي انقلاب تا همين امروز رسوخ کرده است و همين نوع نگاه است که باعث مي‌شود که ثروت و ثروتمندان اصولا منفور جامعه باشند. نتيجه‌ي چنين وضعيتي کاهش شديد تمايل به کارآفريني و غلبه‌ي نگاه بدبينانه به صاحبان سرمايه است.

اين نگاه غلط رايج در لايه‌هاي مختلف اجتماعي گاهي رنگ و لعاب ديني هم مي‌گيرد و توصيه‌هاي حضرات معصومين (عليهم السلام) درباره‌ي ساده زيستي رهبران جامعه به ساير مسئولان هم تعميم داده مي‌شود. اين جوّ غالب منفي عليه مفهوم ثروت سبب قضاوت‌هاي نابجايي هم در بين مردم شده است، فقط کافي است که يک خودرو بالاتر از حد متوسط از کنار خيلي از ما عبور کند آنگاه هر لفظ نامناسبي که بلد باشيم را به صاحب آن خودرو خواهيم گفت. يکي از دلايل چنين وضعيتي قطعا فاصله‌ي طبقاتي و نارضايتي‌هاي اجتماعي و اقتصادي است اما به نظر مي‌رسد اين نگاه غلط به افرادِ برخوردار از حد طبيعي اش خارج شده است و به سمت افراط کشيده شده است.

غرض از اين مقدمه اشاره‌اي است به انتقاداتي که به ثروت شخصي برخي وزرا مطرح مي‌شود و به جاي آنکه به نقد عملکردشان پرداخته شود مسائل مرتبط با زندگي شخصي شان پررنگ مي‌شود. از شايعات مختلفي که سالهاست در اين موضوع در سطح جامعه بيان مي‌شود که بگذريم و فرض را بر واقعي بودن همه‌ي اين خبرها بگذاريم پرسش قابل طرح اين است که در کارنامه عملکرد يک وزير يا يک مسئول چه چيزي اهميت دارد؟ عملکردها يا ثروت شخصي؟

بر فرض مسئولي ساده زيست باشد، خانه‌ي متوسطي در نارمک داشته باشد، سر سفره‌ي ساده‌اي غذايش را ميل کند اما نتيجه‌ي عملکردش تورمي افسار گسيخته شود که بيشترين فشار را بر مردم وارد مي‌کند يا عملکرد اقتصادي و سياسي اش رکودي را به همراه بياورد که بسياري از صنايع تعطيل شوند و طيف گسترده‌اي از فرصت‌هاي شغلي از بين برود، آيا چنين مسئولي فرد موفق‌تري است نسبت به کسي که بواسطه‌ي تخصصش مثلا در حوزه‌ي پزشکي ثروت بسياري را بدست آورده است اما با فعاليت‌ها و برنامه هايش هزينه هايي که از جيب مردم در بخش بهداشت و درمان پرداخت مي‌شود را نسبت به گذشته به کمترين حد ممکن رسانده است و حوزه‌اي را که در آن بواسطه‌ي تحريم‌ها و بي‌تدبيري‌ها شاهد بحران مطلق بوديم سر و ساماني داده است.

از ديگر سو هنگامي که قرار است نسبت به مسئولي از موضع نقد مواجه شويم پيش کشيدن مسائل شخصي زندگي اش تنها باعث مي‌شود که مخاطب چنين برداشت کند که منتقدان نقطه‌ي ضعفي در کارنامه‌ي مسئول مربوطه پيدا نمي‌کنند که به ثروت شخصي اش مي‌پردازند. بنابراين از اين جهت هم که به اين ماجرا نگاه شود خواهيم ديد که حتي چنين نگاهي به ضرر منتقدان هم هست.

در پايان اين نوشته يادآوري اين نکته ضروري است که آنچه ذکر آن رفت درباره‌ي دولت سابق و هر مسئول ديگري هم صادق است و همين نقد را مي‌توان خطاب به آن‌ها که ثروت شخصي امثال محصولي و سعيدلو و ديگران را پررنگ مي‌کردند بيان داشت، استثناء اين قاعده‌ي کلي هم مرتبط با زماني است که ثروت افراد از مسير غير قانوني حاصل شده باشد که مرجع تشخيص اين موضوع هم تنها و تنها قوه قضاييه است نه نظرات و توهمات شخصي ما.

احسان قباد
Romania
۱۳۹۵/۰۸/۲۱ ۱۳:۵۰
خیلی بی ربط و دور از آبادی حرف میزنید و مینویسید. درست مثل یادداشت های اخیرتون. البته مشکل شما در عدم دیرافت درست از گفتمان انقلاب اسلامی است که پر واضح است سنجاق شده به اشخاص نیست چه این دولت یا هر دولت دیگه. (345048)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۱ ۱۴:۱۰
ثروتی که از راه کار و تلاش بدست بیاد و مالیات اون هم داده بشه ثروتی مشروع هست نه اون ثروتی که از راه چهارصد میلیارد تومن وام با بهره صفر بدست کسی برسه . بله اینور و اونور هم نداره . مسلمون و کافر هم نداره ثروت حلال خوبه حالا مال هر کی میخواد باشه هر چقد هم میخواد باشه و سوار هر ماشینی هم میخواد بشه (345049)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۱ ۱۴:۱۲
متاسفم برای این طرز فکر و این تحلیل... عدالت و برابری یک خواست بشری و فطری است... از پس اجرای برقراری عدالت بر نمی آییم بهتره عدالت رو نفی نکنیم...مطابق با نظر شما، خدا یک چیزی برای خودش تو قرآن آورده برای خالی نبودن عریضه... بی عرضگی خودمون رو زیر خروارها توجیهات بی پایه و اساس پنهان نکنیم... اگر دولت های چپ و راست ما نمی تونن عدالت رو در حد اعلا برقرار کنند مشکلی نیست چون اونها هم در حد توان کار میکنند... اما وقتی از دولت عدالت بخواد نفی بشه، در واقع هدفی هم وجود نخواهد داشت... (345050)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۱ ۱۴:۲۵
فکر کنم ثروت مسئولان نتیجه عملکردشون باشه ، مثلا شخصی که سی ساله که وزیر و معاون وزیره با اونهمه مشغله و مسئولیت سنگین چطور تونسته چندین شرکت خصوصی و تجارتخانه تاسیس کنه و پیش ببره خودش جای سواله ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
و از قدیم هم گفتن که ذات و شخصیت انسانها تغییر نمیکنه . (345051)
دوستدارمکتوبه توکلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۱ ۱۶:۲۶
آقای توکلی :مشکل اصلی نهادینه گشتن این سخن ارزشی درجامعه ایرانیست که دههاسال مکلاومعمم تبلیغ نموده اندکه مرفهین بی دردند!نکته مهم دیگرهمین آقایان سالهای سال درمناصب بوده وهیچ تحولی درزیرمجموعه ایجادننموده اند.قطعاًواقف هستین یک وزیرصنعت کره جنوبی دریک دوره تحول عظیمی دربخش خودروبوجودآورد.موضوع مهم دیگرهمین آقایان درآغازکاروزارتی یا دولتی چقدرسرمایه داشتند؟!آقای توکلی:حال که عریضه شمامنتشرمیشودلطفاًبه ریشه ثروتهای بادآورده بپردازیدومیدانیددردهه های گذشته رانت وتبانی نقش پررنگی درثروت اندوزی بعضی ... (345053)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۱ ۱۸:۲۸
کسی با ثروت شخصی مسولان مخالف نیست ولی با ثروت بدست آمده از سوء استفاده از منصب مخالفت میشه. (345057)
فردوس توسی
Australia
۱۳۹۵/۰۸/۲۱ ۲۰:۳۳
ملاک عملکرد مدیران باید باشه نه ثروتشان هرچند تخصص یا تعهد همچنان محل بحث است! (345059)
t
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۲ ۰۱:۵۲
با سلام

به دوستان اصلاح طلب و دلسوز پیشنهاد میکنم به رییس جمهور پیشنهاد تغییر گفتمان دهند تا انتخابات 96 زیرا از بهمن ماه با تکمیل شدن پازل حاکمیت تمام جمهوری خواه آمریکا چه قوه مجریه چه مقننه و چه قضاییه شامل سخت ترین دوران پس از انقلاب خواهیم بود!

دکتر روحانی فیتیله ی استکبارستیزی را باید کمی روشن کنند زیرا ترامپ حتی جورج بوش زمان دکتر خاتمی هم نیست!

اگر نمی توانند به سراغ گزینه دیگری برویم زیرا باید اصلاحات حفظ گردد (345063)