به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۵ - ۲۳:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب : ۴۶۷۹۵۹

اختلال پانیک در کودکان چگونه است؟

گروه سلامت: اختلال پانیک یا اختلال هراس در کودکان ازجمله اختلالات شایعی است که به‌دلیل استرس و اضطراب در شرایط مختلف رخ می‌دهد. به بیان ساده‌تر، می‌توانیم بگوییم که به‌دلیل وجود این اختلال، کودکان و نوجوانان در شرایط طبیعی و عادی به‌طور ناگهانی دچار ترس، اضطراب و حالت‌های منفی می‌شوند؛ در این شرایط، با این‌که هیچ خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند، با این‌حال باز هم احساس ترس و اضطراب را تجربه می‌کنند.
اختلال پانیک در کودکان چگونه است؟
درصورتی‌که اختلال هراس به‌طور مداوم برای کودک تکرار شود، به شکلی که زندگی عادی او را تحت‌تاثیر خود قرار دهد، سبب مشکلات شدیدی خواهد شد که اجازه نمی‌دهند کودک مثل بقیه همسن و سال‌هایش برخی کارها را انجام دهد. درمان این اختلال با مداخلات روان شناختی نظیر روان درمانی شناختی _ رفتاری و درمان‌های دارویی ممکن است؛ اما قطعا با شناخت علائم و دلایل بروز اختلالات پانیک می‌توان به‌طور قابل‌توجهی آن را کنترل کرد و به‌موقع برای درمان آن اقدام کرد؛ از این‌رو، برای شناخت بیشتر اختلال هراس و روش‌های درمان اختلال پانیک در تهران با گروه روانپزشکی و روانشناسی ویان همراه باشید.

علائم حملات پانیک در کودکان
معمولا اختلال هراس یا تراس در کودکان به‌صورت ناگهانی در کودکان دختر و پسر رخ می‌دهد؛ اما علائمی هم وجود دارند که قبل از رخ دادن از خود نشان می‌دهد و والدین می‌توانند با شناخت این علائم و توجه به جزئیات، وجود این اختلال را در فرزند خود تشخیص دهند.
ازجمله متداول‌ترین علائم اختلالات پانیک می‌توانیم به تب و لرز، سردرد، جیغ زدن، تعریق، درد شکم، گر گرفتگی، تنگی نفس، حالت تهوع، تنفس شدید، غش کردن، گریه کردن، درد قفسه سینه و ... اشاره کنیم. این علائم نشانه‌ای از ابتلای کودکان به حملات پانیک هستند که با مراجعه به دکتر اختلال پانیک در تهران می‌توانید به سرعت برای درمان آن اقدام کنید.
البته توجه داشته باشید که کودکان مبتلا به اوتیسم معمولا این علائم را شدیدتر از کودکان عادی از خود نشان می‌دهند؛ بنابراین، در صورت بروز این علائم به‌صورت شدیدتر، نگران نباشید و از طریق تماس با گروه روانپزشکی و روانشناسی ویان از بابت رخ دادن حملات پانیک در کودک اوتیسمی مطمئن شوید.

انواع رایج حملات پانیک
اختلال پانیک در اشکال گوناگونی ظاهر می‌شود و هر نوع این اختلال دارای علائم و شرایط خاص خود است. در ادامه به بررسی چند نوع از اختلالات هراس معمول می‌پردازیم:
•    اختلال هراس یا پانیک خاص: در این نوع، کودک ترس شدیدی را در مواجهه با موضوع خاصی مانند عنکبوت، مار، ارتفاع و ... تجربه می‌کند.
•    اختلال هراس یا پانیک اجتماعی: در این حالت، فرد در مواجهه با موقعیت‌های اجتماعی ترس و استرس شدیدی را تجربه می‌کند و ممکن است از مراجعه به جمع‌ها و مواجهه با افراد دوری کند.
•    آگورافوبیا: کودکان و نوجوانانی که این اختلال پانیک را دارند، در مکان‌های عمومی و باز، ترس و استرس قوی تجربه می‌کنند و از این مکان‌ها اجتناب می‌کنند.
•    ترس از تنهایی: این اختلال باعث ترس و استرس شدیدی در مواقعی می‌شود که فرد تنها باشد، به‌خصوص پس از بیدار شدن از خواب که ممکن است با حملات پانیک همراه باشد.
•    حملات پانیک در خواب: این وضعیت وقتی رخ می‌دهد که کودک در طول شب از خواب بیدار شده و با حملات ترس و دلهره روبه‌رو شود.
•    اختلال بدشکلی هراسی: افراد مبتلا به این اختلال به‌دلیل شرم و اضطراب از حضور در جمع اجتناب می‌کنند و اغلب از نقص‌های ظاهری خود نیز احساس ناراحتی و ترس می‌کنند.



علت بروز اختلال پانیک در کودکان
اختلال هراس در کودکان به دلایل گوناگونی اتفاق می‌افتد. گاهی این اختلال به‌عنوان یک ویژگی ارثی و ژنتیکی ظاهر می‌شود، درحالی‌که در موارد دیگر، ناشی از رویدادهای خاصی است. به‌طور کلی، از دلایل این اختلال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    حمله پانیک به علت تأثیر ژنتیک
•    تجربه استرس و حملات پانیک
•    عملکرد مغز در زمان حملات عصبی و پانیک
•    کودکانی که بیشتر حساسیت نشان می‌دهند و به محیط‌های استرس‌زا و اضطراب‌زا با واکنش شدیدتری مواجه می‌شوند، بیشتر از دیگران در معرض این اختلال قرار می‌گیرند؛ بنابراین، اختلال پانیک در این کودکان با ویژگی‌های پرخاشگری بیشتری روبه‌رو می‌شود.

کودکانی که اوتیسم دارند نیز ممکن است در معرض حملات پانیک قرار بگیرند؛ زیرا نمی‌توانند به درستی اتفاقات اطراف خود را درک و تحلیل کنند یا به‌طور دقیق متوجه شوند که زمان وقوع اتفاقات مورد انتظارشان کی است. به‌عنوان‌ مثال، برای یک کودک مبتلا به اوتیسم، دیر رسیدن اتوبوس مدرسه می‌تواند منجر به حمله پانیک شود؛ چرا که او نمی‌تواند به ‌درستی تشخیص دهد که اتوبوس مورد نظر کی می‌رسد یا در صورت دیر رسیدن آن، چه اقداماتی باید انجام دهد.
البته، دلایل شایع دیگری مثل فشار امتحانات یا حضور در مکانی مشخص در زمانی معین نیز می‌توانند اختلالات هراس را به شدت تحریک کنند. یک فاکتور دیگری که می‌تواند منجر به حمله پانیک در کودکان شود، اضطراب اجتماعی است که اتفاقا بسیار رایج است؛ از این‌رو، توصیه بهترین دکتر اختلال پانیک در تهران این است که کودکانی که دچار این حملات می‌شوند، به‌صورت ناگهانی در محیط‌ها و موقعیت‌های خاص قرار نگیرند؛ چرا که با شدت گرفتن ترس آن‌ها، روند درمان نیز سخت‌تر خواهد شد و طول درمان افزایش می‌یابد.



اختلال هراس در کودکان چگونه کنترل می‌شود؟
امروزه از روش‌های مختلفی برای درمان اختلال پانیک در کودکان استفاده می‌شود که پزشکان متخصص در این حوزه با شناخت دلایل و علائم بروز اختلال در هر فرد، بهترین روش درمان را پیش خواهند گرفت.
ازجمله روش‌های درمانی اختلال هراس در کودکان و نوجوانان، عبارت‌اند از:
•    رفتار درمانی: این درمان به‌عنوان یکی از روش‌های موثر برای درمان اختلالات پانیک در کودکان شناخته می‌شود. در این روش، پزشک با استفاده از گفتگو و بیان موضوعات مختلف، کودکان را با واقعیت‌های جهان آشنا می‌کند و آن‌ها را به داشتن افکار واقع‌بینانه و تشخیص افکار غیرواقعی ترغیب می‌کند.
•    مصرف دارو برای درمان پانیک: در شرایطی که حملات اضطراب در کودک زیاد و دوره تکرار آن‌ها کوتاه است، پزشکان معمولا داروهایی را برای کنترل و کاهش این حملات تجویز می‌کنند. این داروها معمولا از دسته داروهای ضد افسردگی هستند که می‌توانند اختلالات اضطرابی مانند اختلال پانیک در کودکان را درمان کنند. دو نوع داروی اصلی که برای این منظور استفاده می‌شوند، شامل سروتونین و بنزودیازپین است. این داروها بسته‌به وضعیت خاص و شدت اختلال اضطرابی کودک، به شکل دوزهای مختلف و برای مدت زمان متفاوتی تجویز می‌شوند.
•    درمان با طب سنتی: پزشکانی که در زمینه طب سنتی فعالیت می‌کنند، برای درمان اختلال هراس از دمنوش‌ها و گیاهان دارویی مختلف استفاده می‌کنند. این گیاهان دارویی، به‌طور معمول، خواصی دارند که به کودکان کمک می‌کنند تا استرس خود را کاهش داده و آرامش‌بخش هستند.
 


کلام آخر
درنهایت، بهترین و موثرترین درمانی که برای اختلال هراس می‌توان پیش گرفت، این است که فرد به خودش کمک کند و درواقع بخواهد که این بیماری را کنترل کند؛ درغیر این‌صورت، معمولا سایر روش‌های درمانی به اندازه کافی موثر نخواهند بود. دررابطه‌با کودکان نیز رفتار و گفتار والدین بسیار تاثیرگذارند و مهم است که پدر و مادر با قرار دادن کودک در موقعیت‌های روانی خاص، سبب بروز و تشدید علائم پانیک در فرزند خود شوند.
مهم‌ترین روش درمانی پانیک این است که آن را به چشم یک موجود ضعیف ببینیم که می‌توانیم به راحتی شکستش دهیم؛ در چنین شرایطی و با کمک پزشکان متخصص گروه روانپزشکی و روانشناسی ویان به سرعت می‌توان بر این اختلال غلبه کرد و بهترین روش‌های درمان اختلال پانیک در تهران را پیش گرفت.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها