به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۲۹ ساعت ۱۵:۵۱
کد مطلب : ۱۰۷۶۵۳

کاشف حلقه‌های نپتون درگذشت

گروه علمی: آندره براهیک، فیزیکدان نجومی فرانسوی و کاشف حلقه‌های سیاره نپتون در سن 73 سالگی در پاریس درگذشت.
کاشف حلقه‌های نپتون درگذشت
براهیک در زمینه منظومه شمسی تخصص داشت و برنامه‌ای را در سال 1984 به همراه ویلیام هوبارد، ستاره شناس آمریکایی راه‌اندازی کرد که به کشف حلقه‌های نپتون منجر شد.
فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه طی بیانیه‌ای از مرگ براهیک اظهار تاسف کرد و وی را ذهن بزرگی خواند که می‌دانست چه زمانی اسرار آسمان را ساده کند.  اولاند همچنین این دانشمند را یک معلم بزرگ نامید که کتاب‌ها و نظراتش به ما در سفر به فضا کمک کرده است.
 
در دهه 1980، براهیک با کمک ماموریت‌های بدون سرنشین وویجر ناسا و پس از آن کاسینی که همچنان ادامه دارند، به یک متخصص در کاوش منظومه شمسی تبدیل شد. وی فیزیکدان نجومی کمیسیون انرژی اتمی و انرژی‌های جایگزین و همچنین استاد دانشگاه پاریس بود.  علاقه به سیاره زحل و حلقه‌های آن بود که باعث شد براهیک پروژه تحقیقاتی نپتون را آغاز کند. حلقه بیرونی نپتون به سه کمان تقسیم شده که براهیک آن‌ها را " Liberte" (آزادی) ، "Egalite" (برابری) و "Fraternite" (برادری) نامیده است.
 
در سال 1990 یک سیارک موسوم به شماره 3488 به افتخار وی "براهیک" نام گرفت.  براهیک به دلیل علاقه زیاد به معرفی فیزیک نجومی به تعداد بیشتری از مردم چندین کتاب را تالیف کرد. آخرین کتاب وی با عنوان "جهان‌های دیگر، آیا ما تنها هستیم"، سال گذشته منتشر شد.
مرجع : ایسنا