به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۰۶ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب : ۱۲۴۲۷۶
آیت‌الله محسن غرویان:

ردصلاحیت روحانی بعیدتر از بعید است

سارا سردار
روزنامه بهار

محسن غرویان این روزها در مقام یکی از مدافعان سرسخت دولت اظهارنظر می‌کند و بر این باور است که تمدید دولت ریاست جمهوری روحانی قطعا برای تداوم حرکت در مسیر کاهش مشکلات لازم است. وی عضو هیات علمی و استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی بود که به‌علت ورود این مؤسسه به مسائل سیاسی و اجتماعی استعفا داد. غرویان در گفت‌وگو با بهار اظهارمی‌دارد: «اگر جو‌سازی‌ها کاذب باشد، به ضرر اصولگرایان تمام خواهد شد، به نظر من آنها باید عاقل و فهیم باشند. سلیقه، افکار عمومی و ذوق مردم را ملاحظه کرده  و آرامش را حفظ کنند. حالا اگر اصولگرایان آرامش را برهم بزنند و جو دو قطبی ایجاد شود و رقیب‌سازی‌ها برای دکتر روحانی آن هم به هدف ریزش و کاهش آرایش باشد، واقعاٌ کارهای خطا و خلافی است...»
***
باتوجه به عملکرد دولت سه ساله دولت روحانی، ائتلافی که بین اصلاح‌طلبان و اعتدالیون در سال 92 به‌وجود آمده بود، تا چه حد می‌تواند به تمدید خود امیدوار باشد؟
گمان می‌کنم برداشت و احساس مردم این است که آقای دکتر روحانی و تیم ایشان کارنامه‌ای درخشان از خود به نمایش گذاشته است، به‌خصوص در مسئله برجام و دیپلماسی جهانی نهایت زحمت و تلاش خودشان را کشیده و دستاوردهای گرانبهایی را از آن کسب کرده‌اند. البته وعده‌هایی هم عملی نشده ماندند و این مسئله باعث نارضایتی بخشی از گروه‌ها و جریان‌هایی شده که به ایشان رای داده‌اند. حتی این عدم رضایت در میان مردم هم وجود دارد.
اگر قول و قرارهایی محقق نشدند، دلیلش کوتاهی روحانی و دولتی‌ها نیست. در ارتباط با مسائل داخلی‌تلاش خودشان را کرده‌اند، اما موانعی در کار بوده است که این‌ها نتوانسته‌اند به نتیجه برسند. والا در برنامه، نیت و هدفشان بوده است که این گره‌ها را باز کنند. مردم این را درک می‌کنند که اگر درصدی از آرمان‌ها و ایده‌ها عملی نشده است، به‌خاطر موانعی بوده که زور آقای روحانی و دیگران به این موانع نرسیده است. این برداشت و حس، اتفاقاً در مردم موجب می شود که امیدوار بمانند  و چهار سال دیگر به آقای دکتر روحانی و تیمشان  و دولت فرصت بدهند که بتوانند آن وعده‌های عملی نشده را عملی کنند. به نظر من این فضا وجود دارد و مردم رای اکثریت را مجددا به ایشان خواهند داد.
باتوجه به تصویب ISA و اینکه بعضی‌ها ادعا می‌کنند برجام لغو شده است، می‌توان گفت که این موضوع روی انتخابات ریاست‌جمهوری تاثیرگذار خواهد بود؟
 بالاخره نقل می‌شود که دولت همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد برجام ریخته است. به‌هرحال تاثیر دارد و نمی‌شود توقع داشت که هیچ اثری نگذارد. با این حال به نظر من مردم روز به روز واقع‌بینانه‌تر حرکت می‌کنند و واقعیات را بهتر درک می‌کنند که نمونه آن را در فوت آقای هاشمی رفسنجانی مشاهده کردیم. با اینکه این همه تبلیغات علیه ایشان شد، ولی مردم در تشییع جنازه حضوری میلیونی و خیره‌کننده پیدا کردند تا  بگویند که می‌فهمند و از اتفاقات خبر دارند. این در حالی است که افراطیون و دلواپسان دنبال این هستند که مردم را فریب بدهند.
 اما نمی‌دانند که مردم اخبار را از طریق رسانه‌ها دنبال می‌کنند و حتی اطلاعات پشت پرده را تا حدود زیادی دریافت می‌کنند. لذا این هجمه‌هایی که به دولت می‌شود، به نظر من اثر معکوس دارد و مظلومیت دولت را بیشتر نمایان می‌کند. با این توضیح که مظلومیت محبوبیت می‌آورد. همان‌طوری که آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی مظلوم بود، محبوب شد و با عزت از دنیا رفت. این دلواپسان و افراطیون، هر چه از این حملات غیرواقعی بیشتر به دولت داشته باشند، اتفاقاً باعث تقویت محبوبیت دولت می‌شود. مردم هم وقتی می‌بینند کسی یا جناحی مظلوم واقع شده است، به حمایت از او می‌پردازند. تحلیل من این است که این تخریب‌ها علیه دولت چون مقدار زیادی از آن دروغ است و واقعیت ندارد، تحت هیچ شرایطی در افکار مردم اثر ندارد.
این شایعه که می‌خواهند آقای روحانی را رد صلاحیت کنند، در ادامه همان تحرکات است؟
اینها جو‌سازی و جنگ روانی است. جو‌سازی می‌کنند تا فضایی را در کشور آماده کنند و شورای نگهبان را تحریک کنند. ولی حقیقت چیز دیگری خواهد بود.
به طور کلی دلیل این جو‌سازی‌ها چیست؟ چه سودی برای مخالفان دولت در تخریب و شکست روحانی در انتخابات پیش رو، دارد؟
به هرحال پیروزی آقای روحانی در انتخابات بیانگر این است که  اندیشه‌ها و تفکرات روحانی قدرت گرفته است. ضمن اینکه موفقیت رئیس جمهور در انتخابات آتی به معنی بیشترشدن پایگاه مردمی ایشان است و این همان چیزی است که عده‌ای را می‌ترساند. به‌طور کلی در کشور ما بین جناح‌های سیاسی و روحانیون، دو تفکر وجود دارد. یکی اینکه تفکر روحانی، رو به آینده، مدرن، جدید و هماهنگ با دنیای امروز است. تفکر دوم هم تفکرات ارتجاعی رو به گذشته است که نمی‌توانند، پیش رفتن با دنیای امروز را تحمل کنند. یعنی نمی‌توانند اندیشه‌های دکتر روحانی را که همان اندیشه‌های امثال شهید مطهری و بهشتی است، بپذیرند.
اصولگرایان امید کمی دارند برای اینکه دکتر روحانی را پشت سر بگذارند، تحلیل برخی این است که آنها تلاش می‌کنند تا رای دکتر روحانی کمتر از 92 شود یا حتی  نتیجه نهایی انتخابات به دور دوم کشیده شود. تجربه نشان داده است که هر چه مشارکت کمتر باشد، این گروه بهتر به نتیجه می‌رسند. باتوجه به اینکه ماه‌های منتهی به انتخابات، همیشه برای مشارکت مهم بوده است، آیا این امکان وجود دارد که افراطیون بخواهند جوسازی، مشکل‌سازی و یا حاشیه‌سازی را در راستای مشارکت حداقلی در دستور کار خود قرار بدهند.
من معتقد هستم که اگر  جو‌سازی‌ها کاذب باشد، به ضرر اصولگرایان تمام خواهد شد. به نظر من آنها باید عاقل و فهیم باشند. سلیقه، افکار عمومی و ذوق مردم را ملاحظه کرده  و آرامش را حفظ کنند. حالا اگر اصولگرایان آرامش را برهم بزنند و جو دو قطبی ایجاد شود و رقیب‌سازی‌ها برای دکتر روحانی آن هم به هدف ریزش و کاهش آرای وی باشد، واقعاٌ کارهای خطا و خلافی است. من کسانی را که چنین کارهایی را انجام می‌دهند و یا در برنامه خود دارند  اصولگرا نمی‌دانم. اصولگرای حقیقی کسی است که مصلحت نظام و مصلحت مردم را در نظر بگیرد. جو آرام کشور را حفظ کرده و مسیر اعتدال را بپیماید. این اصولگرا هست. بنابراین بسیاری از این گروه‌های اصولگرایی در توهمات و خیالات خودشان به سر می‌برند و واقعیات جامعه را نمی‌بینند. در حالی که همه ما محکوم به این هستیم که نگاه واقع‌بینانه‌ای به اتفاقات داشته باشیم. بازهم تاکید می‌کنم که رد صلاحیت روحانی بعیدتر از بعید است و امکان ندارد که شورای نگهبان مجوز حضور رئیس‌جمهوری موفق این 4 سال را برای حضور در انتخابات صادر نکند.
دیگر زمان زیادی به انتخابات نمانده است و طی این سال‌ها این جریان تمام توان خود را برای شکست و یا یک‌دوره‌ای شدن ریاست جمهوری روحانی انجام داده است و قطعا طی ماه‌های آینده افزایش پیدا می‌کند و به هر روشی سعی می‌کنند پیروز شوند. آیا این از نظر شما امکان‌پذیر است؟
خیر. مردم راه خود را می‌روند و انتخابشان را می‌کنند. ضمن اینکه من حرف شما را تایید می‌کنم معتقدم به هر راهی تلاش می‌کنند آقای روحانی را کنار بزنند. حتی عده‌ای با حسن روحانی و تفکراتش مخالفت می‌کنند اما به نام دین پیش می‌آیند. یعنی می‌گویند که تفکرات آقای روحانی ضربه به دین می‌زند و انحرافی است و مسائلی از این دست را پیش می‌کشند. در واقع آنچه در کشور است با قرائت ارتجاعیون از دین، سازگاری ندارد و در پس این مخالفت‌ها، حرص و طمع رسیدن به قدرت است. سعی می‌کنند که به نام دفاع از دین، هر چه می‌خواهند، انجام دهند. الان مسئله عده‌ای همان قدرت گرفتن خودشان است.