به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۰۲ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب : ۱۳۹۸۰

درگذشت سه کوهنورد ایرانی تایید شد

گروه ورزشي: از نظر تیم های جستجو کننده، زنده ماندن سه کوهنورد ایرانی در پاکستان امکان ندارد.
درگذشت سه کوهنورد ایرانی تایید شد
ستاد پیگیری وضعیت کوهنوردان در بردوپیک. بختیاری مسئول ستاد است. تماس ایشان، حکایت از یک خبر بد دارد؛ از نظر تیم‌های جستجو کننده متاسفانه مرگ بچه‌ها تایید شده است. بختیاری در تکمیل حرف‌هایش می‌گوید: «آقای منظور حسین» رییس فدراسیون کوهنوردی پاکستان از دوستان نزدیک من است و خودش هم کوهنورد. شک نکنید ایشان هر کاری که از دستشان بر می‌آمد را انجام داده‌اند. ما علاوه بر این آقای توماس را استخدام کردیم تا با تیم همراهمش به دنبال بچه‌ها باشد. حتی روز سه شنبه هم دوباره هلی کوپتری را به پرواز درآوردیم که متاسفانه این هلی کوپ‌تر تا ارتفاع ۶۳۰۰ متر بیشتر نتوانست پرواز کند. حرف توماس برای من قابل قبول است. او دوشنبه شب گفت که بچه‌ها مرده‌اند و از این به بعد باید دنبال اجساد آن‌ها بود. ما تمام تلاش خودمان را می‌کنیم تا هر طور شده بچه‌ها را پیدا کنیم. هر اتفاقی ممکن است بیفتد، شاید از دید توماس و بقیه مرگ گریبان کوهنوردان ما را گرفته باشد اما ما دست از تلاشمان بر نخواهیم داشت.

او این را گفت و با اشاره به آخرین عکسی که از منطقه گرفته شده است ادامه داد: «آخرین باری که آیدین با ما تماس داشته را پیدا کرده‌ایم اما باز هم این نقطه، محل دقیق اقامت آن‌ها نیست. ممکن است آیدین بی‌هوش شده باشد یا بی‌سیم از دستش پرت شده باشد. آن‌ها در ارتفاع ۷۰۰۰ هزار متری بوده‌اند تقریبا نزدیک ماه! شرایط در آنجا واقعا سخت است. ما احتمال داده‌ایم که بچه‌ها آنجا باشند. باز هم می‌گویم که تمام تلاش خودمان را برای پیدا کردن کوهنوردان ایران انجام خواهیم داد.»
مرجع : خبرآنلاين

۱۳۹۲/۰۵/۰۲ ۱۳:۳۶
خدایشان رحمت کند (95195)
۱۳۹۲/۰۵/۰۲ ۱۶:۴۴
تصویری از معرفت سه جوان ایرانی از زبان کوهنورد آمریکایی اسکات یووری:

تازه از هواپیما پیاده شده ام. هنوز خسته هستم و کمی از زماني که سفرم را آغاز کردم، سبک تر شده ام و دارم تلاش مي کنم که به زندگي عادي بازگردم. دلم براي همسر، خانواده و دوستان عزیزم تنگ شده بود و از همه شما براي پیام های تشویق آمیزتان ممنونم. سفر سختی بود با همه عناصري که در یک سفر بزرگ وجود دارد. متاسفانه این بار عنصر مرگ بر این سفر سایه انداخته بود.

روز 16 ژوئیه سه نفر از اعضاي تیم ایران که با هم کوهنوردي مي کردیم در یک اقدام باورنکردني راه جدیدي براي رسیدن به قله برود باز کردند. این یک دستآورد عظیم براي این کوهنوردان با استعداد ایران بود که از سال 2009 بر روي این مسیر کار مي کردند. شادي این دستآورد اما، دیري نپایید. کوهنوردان ایراني موفق نشدند طبق برنامه پایین بیایند و چندین شب را در ارتفاع 7800 متري گذراندند. از کمپ هاي پایین تر برایشان کمک فرستاده شد اما تلاش براي نجات آنها موفقیت آمیز نبود.

من در سکاردو بودم که خبر را شنیدم. با قلبي مملو از غم، سه دوست خیلي خوب را از دست دادم. در این سفر گمان نمي کردم دوستي پیدا کنم شاید فقط کسي که با او هم طناب بشوم. اما دوستی ها در مکان ها و موقعیت هاي عجیب و غریب شکل مي گیرد. تیم ایران را افرادی با توانایي هاي فردی بسیار بالا تشکیل می داد. من هفته هایم را در قراقروم در سایه دو غول گذارندم: کوه ها و انسان ها.

با کوهنوردان ایراني روز 10 ژوئن در اسلام آباد آشنا شدم. براي گرفتن مجوز و کمپ مشترک اقدام کرده بودیم. همگی نشسته بودیم و در مورد اینکه حمل و نقل به سکاردو چگونه خواهد بود، حرف مي زدیم. یکي از کوهنوردان تیم ما مجبور بود ویزایش را تمدید کند و یکي دیگر از افراد تیم ما چمدان هایش نرسیده بود. انتظار نداشتم که تیم ایرانی بجای اینکه هرچه زودتر خود را به کوه برساند، براي ما صبر کند. اما، خیلی زود دریافتم که کوهنوردان ایرانی انسان های خوش قلب، دوست داشتنی هستند که به فکر دیگران اند. از آنها پرسیدم که مشکلی نیست اگر چند روز صبر کنند و آیدین بلافاصله جواب داد:« مشکلي نیست. ما می توانیم صبر کنیم، هر کاری که باید انجام بدهید.»

این سفر سختی های زیادی داشت. ما مشکل مجوز صعود داشتیم و بجای پرواز باید از راه زمینی به سکاردو می رفتیم، اما بعنوان یک تیم واحد بر تمام مشکلات غلبه کردیم و نه بعنوان یک فرد. این برای کسانی که تنها چند هفته با هم بودند، غافلگیر کننده بود.

زندگی در کمپ اصلی با کوهنوردان ایرانی، فوق العاده بود. من از آنها یاد گرفتم چطور به زبان فارسی غذا را تعارف کنم و تشکر کنم. من هم به آنها همه اصطلاحاتی که به لهجه کالیفورنیایی می دانستم، یاد دادم. آنها مواد غذایی زیادی از ایران آورده بودند، پنیر، گوشت، ترشی، ماست، میوه خشک و آجیل. این تنها غذاي آنها برای سفرشان بود و مجبور نبودند آن را تقسیم کنند. اما آنها بسیار دست و دلباز بودند و دلشان می خواست ما با آشپزی کشورشان آشنا شویم از ما می خواستند غذا هایشان را بچشیم.

آنها همین بخشندگی را در کوه داشتند. یکی از کوهنوردان تیم ما، برایان، نزدیک کمپ 1 دچار سانحه شد. پای او از شش قسمت شکست. مجتبی از کمپ 3 پایین آمده بود و بسیار خسته بود با این وجود به برایان کمک کرد تا او را نجات بدهد.

من آنقدر خوش شانس بوده ام که به کشورهای مختلف بروم و با آدم های مختلف آشنا شوم. بعضی از این آدم ها خوب بودند، بعضی ها بد و در موارد نادر به افرادی بر خوردم که یک حس قوی از خوب بودن در من برانگیخته اند، چیزی شبیه به نور سپیدی از شادی. این آدم ها بسیار کمیاب هستند و همان کسانی هستند که دنیا را بدل به جای بهتری برای زندگی همه ما می کنند. این افراد چنان کمیابند که اگر تعداد کمی از آنان از دست بروند تاثیر منفی بزرگی بر زندگی ما می گذارند. آیدین، پویا و مجتبی جزو همین افراد کمیاب هستند. دنیا روح جوان این سه نفر را کم می آورد؛ من هم. آنها دوستان من بودند و من از رفتن آنها غمگینم. قلب من با خانواده ها و دوستانشان است. تیم ایران همگی افرادی با استعداد و شخصیتی بزرگ بودند. آنها بازتاب بی نظیری از کشورشان بودند. (95342)
حسین
۱۳۹۲/۰۵/۰۲ ۲۲:۴۷
کوهنورد واقعی یعنی همین .این روح های بلند در وسعت کوهستان اوج می گیرند و متعلق به هیچ ملیت و نژاد خاصی هم نیستند .انسانهای خود ساخته و سخت کوشند.و علیرغم باور ما شاید در همین کوهستان نیز به اوج ارامش میرسند. روح بلندشان مسرور باد. (95634)
رسول
United States
۱۳۹۲/۰۵/۰۲ ۱۳:۴۰
پذیرش این خبر تلخ بسیار سخت است بازهم ارخداوند می خواهیم که انشاء الله زنده باشند. (95198)
۱۳۹۲/۰۵/۰۲ ۱۴:۱۲
آخه این چیه بری توی کوه و کمر خودتو بدی به کشتن..اینم شد ورزش :( (95232)
نادر
۱۳۹۲/۰۵/۰۲ ۲۲:۲۷
متاسفم یکی برای برافراشته شدن پرچم کشور جانش را میدهد یکی همدردی کرده و تسلیت می گوید یکی از دوستی و انسانیت عزیزانمان می گوید یکی هم کارشان را به سخره میگیرد (95622)
جاسم شجاع - بندرگناوه
۱۳۹۲/۰۵/۰۲ ۱۴:۱۵
بنده هم از طرف خود و سایر همشهریانم این غم بزرگ را تسلیت عرض میکنم. امیدوارم مسئولین ورزشی منبعد برای انجام چنین ورزشهای خطرساز ، تیم های پشتیبان پزشکی و امداد هوایی اعزام نمایند تا با چنین حوادث تلخ مواجه نشده و جوانان و علاقه مندان این رشته ورزشی با امید پیروزی بیشتری بتوانند ادامه فعالیت دهند. (95234)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۰۲ ۱۴:۵۸
خدا بيامرزندشون واقعا ناراحت شدم (95268)
۱۳۹۲/۰۵/۰۲ ۱۵:۰۴
بدترین خبر هفته (95273)
فرداد
۱۳۹۲/۰۵/۰۲ ۱۵:۰۹
بهار جان نامه پر از درد و تکان دهنده یکی از این عزیزان رو چرا منتشر نمیکنید فکر میکنم مهر منتشر کرده (95276)
ایرانی...
۱۳۹۲/۰۵/۰۲ ۱۵:۱۹
واقعا جای تاسف داره ک این جوونای ما پرپربشن بخدا گریه ام گرفته و امیدوارم ک زنده هستن....
هرچند با مشیعت الهی نمیشه مقابله کردامیدوارم ب این نوع ورزشکارارسیدگی بیشتری بشه... (95278)
دربند
۱۳۹۲/۰۵/۰۲ ۱۵:۲۴
به ارزوشون که ازادی بود رسیدن (95281)
سام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۰۲ ۱۵:۴۱
ما به امید زنده ایم. (95294)
cc
۱۳۹۲/۰۵/۰۲ ۱۵:۴۳
اگر هلی کوپتر بالا تر از این ارتفاعی که هستن نمیره چرا از رباتهای پرنده و کوادکوپتر استفاده نکردن؟
نقشه هوایی و فیلم پرواز رو هم بهشون میداد (95297)
اصغر
۱۳۹۲/۰۵/۰۲ ۱۶:۴۹
بلدی ها (95352)
cc
۱۳۹۲/۰۵/۰۲ ۱۷:۳۶
رشته ام هوافضاست (95396)
فرداد
۱۳۹۲/۰۵/۰۲ ۱۷:۵۱
عزیز اینا در امریکا نیستند در پاکستانن همین هلی کوپتر رو هم زوری هماهنگ میکنن (95410)
cc
۱۳۹۲/۰۵/۰۲ ۱۹:۰۸
نه جور کردن این امکانات سخت نیست ساختن یا خرید همچین ربایهایی ساده اس حتی از ایران میتونستن کمکشون کنن آمریکا لازم نیست،کلا حمایت از این تیم در حد صفره وگرنه الان به راحتی عملیات رو متوقف نمیکردن... (95472)
اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۰۲ ۱۶:۱۲
با اینکه معتقدم مرگ برای آنان معنی ندارد اما با دلی دردمند و سینه ای تنگ ...
و بشر الصابرین الذین اذا اصابتهم مصیبه قالوا ""انا لله و انا الیه راجعون"".

به مادران داغدیده تسلیت میگویم. (95315)
بندرگناوه
۱۳۹۲/۰۵/۰۲ ۱۷:۵۹
خداوند معجزه گراست و همه گان به معجزه هاي أو ايمان داريم من هنوز اميدوارم و با التماس دست به دعا بر داريم و از خدا وند منان معجزه اي دگر براي اين جوانان پاك و رشيد سرزمين پاكمان طلب كنيم (95415)
رعنا
۱۳۹۲/۰۵/۰۲ ۱۸:۵۷
بابا شما که اونا رو کشتید من ایمان دارم که هنوز نمردن ولی باید تند عمل کنن ما ایرونیم خدا رو داریم من مطمنم نمردن ترخدا پیداشون کنید به شک و شبه ها اعتماد نکنید شده برودپیک با خاک یکسان کنید ول پیداشون کنید
من این وسط موندم چرا مقام های بالایی کاری نمیکنن (95459)
۱۳۹۲/۰۵/۰۲ ۱۹:۳۷
دلم می خواست به جای این سه تا ایرانی، سه تا امریکایی بودن. انوقت میدیدن که مقامات امریکایی چطور تلاش میکردن برای نجاتشون! (95525)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۰۲ ۲۱:۰۸
من از این خبر بسیار متاثرم وهم اکنون اشک از چشمان جاری شده امیدوارم خدا معجزه کرده باشه تا آنها سالم به آغوش خانواده و وطن باز گردند . (95593)
بنده خدا
۱۳۹۲/۰۵/۰۲ ۲۳:۲۶
چرا بعضی ها حرف حساب را گوش نمی دهند؟ (95653)
ﺁﮐﺮﻭﻓﻮﺑﻴﮏ
Germany
۱۳۹۲/۰۵/۰۲ ۲۳:۵۴
ﺍﻳﻨﺠﻮﺭ ﮐﺎﺭﻫﺎ ﻳﮏ ﮐﺎﺭ ﻣﻠﯽ ﺍﺳﺖ و ﻓﺪﺭﺍﺳﻴﻮﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﺣﻤﺎﻳﺘﺸﺎﻥ ﮐﻨﻪ ﺍﻣﺎ ﺩﺭﻳﻎ و ﺩﺭﺩ ﮐﻪ ﺭﻳﻴﺲ ﻓﺪﺭﺍﺳﻴﻮﻥ ﺗﺮﺱ ﺍﺯ ﺍﺭﺗﻔﺎﻉ ﺩﺍﺭﻩ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﭼﯽ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﺍﺯﺵ؟ (95668)