به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۸:۱۸
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۰۸ ساعت ۰۰:۵۴
کد مطلب : ۱۴۱۰۹

از چای داغ در گرمای تابستان غافل نشوید

گروه علمي و فناوري: محققان می‌گویند در روزهای گرم تابستان برای پایین آوردن دمای بدن، بهترین راه نوشیدن یک فنجان چای داغ است و نه نوشیدن یک لیوان آب خنک. چای داغ تعریق را بالا می‌برد و دمای بدن را زودتر پایین می‌آورد.
از چای داغ در گرمای تابستان غافل نشوید
احتمالا شما هم وقتی از شدت گرمای هوا خیس عرق بوده‌اید، از مسن‌ترهای فامیل این توصیه را شنیده‌اید که به جای نوشیدن یک لیوان آب یخ، یک لیوان چای داغ بنوشید. شاید شما هم با تعجب از کنار این توصیه رد شده و با خود فکر کرده‌اید چرا وقتی خیس عرق‌اید، به دست خودتان تعرق بدن را بالا ببرید؟ حالا اما پژوهشگران هم این باور دیرینه و سنتی را تایید و توصیه می‌کنند که برای مقابله با تعریق بالای بدن در روزهای گرم تابستان، به جای نوشیدنی خنک، یک لیوان چای داغ نوش‌جان کنید. پیتر مک‌ناگتون، عصب‌شناس دانشگاه کمبریج، گفت که نوشیدن یک فنجان چای داغ دمای مرکزی بدن را بالا می‌برد و این کمک می‌کند که بدن با سرعت بیشتری عرق کند و پوست زودتر خنک شود.

بنا به گفته‌ی این پژوهشگر اعصاب، دهان و قسمت فوقانی سیستم گوارشی انسان به میزان دمای نوشیدنی‌ها واکنش نشان می‌دهند و به مغز پیام می‌رسانند که چه میزان عرق تولید کند. عرق از روی تن به سرعت تبخیر می‌شود و هنگامی که تبخیر صورت گیرد، دمای بدن کاهش یافته و تن خنک‌تر می‌شود. نوشیدنی گرم سرعت تعریق و در نتیجه تبخیر را بالاتر می‌برد و بدن سریع‌تر خنک می‌شود.

کریستوفر گوردن، متخصص تحلیل دمای بدن انسان در دانشگاه سیدنی نیز گفت: «تعرق وقتی دمای بدن بالا باشد افزایش می‌یابد. فرد برای چند لحظه احساس گرمای بیشتری می‌کند، اما همین تعریق بالا باعث می‌شود که دمای بدن‌ و پوست تن زودتر پایین آید.» محققان همچنین می‌گویند بهتر است در روزهای گرم و دمای شرجی تابستان، به جای غذاهای سرد مثل سالاد، از غذاهای تند و پرادویه مثل غذاهای هندی خورد. این که ساکنان مناطق گرم جهان مثل هند یا خاورمیانه علی‌رغم گرمای هوا از غذاهای پرادویه و تند استفاده می‌کنند، نشان از واقعیتی دارد که ساکنان این منطقه به تدریج دریافته‌اند.

غذاهای تند و پرادویه دمای سیستم اعصاب مرکزی را بالا می‌برد. این امر باعث افزایش دمای دهان می‌شود و در نتیجه دمای پوست را هم بالا می‌برد و باعث تاخیر گردش خون در شاهرگ می‌شود. در نتیجه این امر دمای بالا از داخل بدن به پوست منتقل و از روی پوست به سرعت تبخیر می‌شود. پژوهشگران تاکید می‌کنند که نوشیدنی و غذای خنک و سرد، بدن را تنها برای دقایقی کوتاه خنک می‌کنند و در کاهش موثر دمای بدن تاثیری ندارند.

۱۳۹۲/۰۵/۰۸ ۰۱:۱۸
یعنی توی فصل گرما مصرف فلفل قرمز که گرمی می باشد درست است؟ هندی ها با فلفل به دنیا میان به نظر شما آیا این تغیر ناگهتنی برای کسی که غذای تند مصرف نکرده درسته؟ (99173)
۱۳۹۲/۰۵/۰۸ ۰۴:۲۶
سلام بر چای درود بر اب (99234)
گوگول
۱۳۹۲/۰۵/۰۸ ۰۴:۵۸
این دقیقا مثل آن است که برادر حسین ش را رییس حزب منطقیون کنیم.
آخه چای داغ و گرمای تابستان دوتا چیز متضاد می باشد (99243)
۱۳۹۲/۰۵/۰۸ ۰۵:۰۴
لاعقل میزاشیند این توصیه را بعداز ماه رمضان میکردیند مگه نمیدونین ما روز روزه هستیم (99245)
۱۳۹۲/۰۵/۰۸ ۱۷:۲۷
این قضایا بهم ارتباطی ندارند (99692)
۱۳۹۲/۰۵/۰۸ ۱۳:۴۶
من تو گرمای شدید امتحانش کردم و برخلاف انتظارم موثر بود (99440)