به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۴:۵۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۰۶ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب : ۱۴۵۹۴۳

مهمترین حوادث کشور در سال 96

گروه حوادث: سال 96 درحالی به پایان رسید که در این سال شاهد حوادث کوچک و بزرگی مانند زلزله، حادثه نفت کش سانچی و سقوط هواپیما بودیم.
مهمترین حوادث کشور در سال 96
اگر بخواهیم تقویم روزهای سال 96 را که حاکی از حوادث متعددی است ورق بزنیم هر کدام به نوعی دل مان را به درد می آورد و خاطرمان را مکدر می سازد.
**سیلابی بی سابقه از آذربایجان تا کردستان
هنوز از آغاز سال 96 چیزی نگذشته بود که حادثه سیلاب درشمال غرب کشور بوقوع پیوست، این سیلاب در ۲۵ فروردین 96 با بارش سنگین باران حدود 40 میلی متر حادث شد، در این حادثه 48 نفر جان باختند و چند نفری مفقود شدند که اعلام شد از شهرستان های عجب شیر و آذرشهر بوده اند.این سیلاب در نوع خود بی سابقه بود و خسارات فراون مالی وجانی زیادی وارد کرد و سازمان هواشناسی کشور نیز ادعای بی سابقه بودن آن را طی 15 سال اخیر تایید کرد.با وقوع این سیلاب ۵ استان کشور از جمله آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، کردستان، زنجان و مازندران و ۱۸ شهرستان از قبیل مراغه، بناب، چاراویماق، هریس، بستان‌آباد، ورزقان، شبستر، تبریز، عجب‌شیر، آذرشهر، ملکان، سراب، ارومیه، اشنویه، نقده، پیرانشهر، سقز و زنجان دچار حادثه شدند.
همچنین بر اثر بارش‌های بی‌سابقه باران در استانهای یاد شده کشور تعدادی از رودخانه‌ها در استانهای آذربایجان طغیان کردند و برخی جاده‌های ارتباطی مسدود و چندین پل تخریب شدند.اما همه ماجرای سیلاب به قربانیان آن در کردستان، آذربایجان شرقی و غربی و.. محدود نشد و همزمان با وقوع سیلاب و طغیان رودخانه ها در اردبیل قطعی برق برخی مشترکان این استان را با مشکل مواجه کرد که این امر نیز خساراتی را ببار آورد.

** پدیده ریزگردها
هنوز خسارات ناشی از سیلاب بر شانه هایمان سنگینی می کرد که بخش های جنوبی کشور درگیر پدیده گرد و غبار و ریزگردها شد؛ گردو غباری که بارها از مرز هشدار گذشت و زندگی ساکنان این استانها را با مشکلات متعدد دچار کرد و باعث تعطیلی شهرهایی از جمله اهواز و خوزستان شد.به گفته کارشناسان بین 30 تا 40 درصد این گرد و غبارها منشاء داخلی دارد.همچنین حدود یک میلیون و 200 هزار هکتار از زمین های خوزستان را بیابان تشکیل می دهد که نقش مهمی در بروز پدیده گرد و غبار در این استان دارد.دولت در سال 96 مبلغ 100 میلیون دلار برای کاهش اثرات گرد و غبار در نظر گرفت 70 درصد آن به حوزه های مختلف به جهادکشاورزی، موسسه جهادنصر، سازمان محیط زیست، زمین شناسی و اداره کل هواشناسی خوزستان اختصاص یافت.مسئولان همچنان بدنبال راههای برون رفت از مشکل پدیده ریزگردها در کشور هستند.
** زلزله کرمانشاه
هنوز خاطرها از پدیده ریزگردها و مختل شدن زندگی در جنوب کشور مکدر بود که زمین لرزه 7.3 ریشتری غرب مرکز کرمانشاه را لرزاند.21 آبان سال 96 در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب مرکز کرمانشاه زلزله ای بوقوع پیوست که به هفت شهرستان و یک هزار و 950 روستای استان کرمانشاه خسارت زیادی جانی و مالی وارده آورد.آخرین برآوردهای حاکی از آن دارد که حدود 31 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی تخریب کلی و جزئی دیدند.این زلزله طبق آخرین اعلام مسئولان ،505 کشته و بیش از 12 هزار مصدوم داشت.خسارات جبران ناپذیر زلزله کرمانشاه زندگی بازماندگان را با سختی های زیادی مواجه ساخت.
پس از زلزله کرمانشاه ، لرزهای نیمه شدید دیگری دستخوش استان های زیادی از کشور شد لرزه هایی که آمار آنها تا چند هزار لرزه هم رسید .با استمرار این لرزه ها به نگرانی بیشتر مردم افزوده شد و برخی از سودجویان دکانی را باز کردند و هربار با ارائه آمارهای دروغین و پیش بینی های غلط در فضای مجازی موج سواری به راه انداختند تا نوبت به تهران و البرز رسید.زلزله ای به بزرگی 5:2 ریشتر در عمق هفت کیلومتری زمین 30 آذر ساعت 23:27دقیقه تهران و البرز را لرزاند. کانون آن در مرز استان تهران و البرز در 3 کیلومتری ملارد(استان تهران) و هفت کیلومتری مشکین دشت(استان البرز) و 9 کیلومتری شهریار(استان تهران) بود و در استانهای گیلان، البرز، قم، مرکزی و قزوین احساس شد .بر اثر این زلزله در خطوط تلفن برخی از مناطق تهران و کرج اختلال ایجاد شد و مردم از وحشت این زمین لرزه به خیابانها ریختند و تا صبح در خیابان های پرترافیک پرسه زدند.
با وقوع این زلزله باور مردم از گفته های سودجویان زلزله شناسی بیشتر شد و مردم به فکر تهیه و تدارک ساکی برای نجات خود از زلزله افتادند.
** سانحه کشتی سانچی
هنوز زلزله پایتخت یادمان نرفته بود که 16 دیماه، کشتی سانچی متعلق به شرکت ملی نفت کش ایران در آب‌های چین در۳۰۰ کیلومتری بندر شانگهای با کشتی فله برچینی برخورد کرد و دچار سانحه آتش سوزی شد.
بر اثر این حادثه، ۳۰ ایرانی و دو تبعه بنگلادشی ناپدید شدند که بعد از چند روز جستجو، تنها جسد ۳ نفر از ایرانیان مفقود در این حادثه پیدا شد.سانچی متعلق به شرکت ملی نفت‌کش ایران که از عسلویه حرکت کرده بود و قرار بود جهت تحویل میعانات گازی عازم داسان کره جنوبی شود، در راه با یک کشتی فله‌بر چینی با ۶۴ هزار تن بار غله به نام «کریستال» در سواحل چین برخورد کرد.دولت ایران، به احترام جانباختگان حادثه نفتکش سانچی و خانواده‌های داغدار آنان، روز دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ را در سراسر ایران عزای عمومی اعلام کرد.
**سقوط هواپیمای آسمان
یکشنبه 29 بهمن هم خبر دیگری کشور را داغدار کرد و آن سقوط هواپیمای«ای تی آر 72» بشماره 3704 شرکت هواپیمایی آسمان بود که تهران را به مقصد یاسوج ترک کرده بود.این هواپیمای مسافری با 66 مسافر و خدمه به علت شرایط نامساعد جوی از صفحه رادار محو شد و با 60 مسافر و 6 خدمه پروازی در منطقه کوهستانی پادنای سمیرم در 14 مایلی فرودگاه یاسوج سقوط کرد.این هواپیما 25 سال عمر و گنجایش 78 سرنشین با دو خلبان را داشت.
برچسب ها: حوادث بحران