به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۲۳:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۱۳ ساعت ۱۳:۲۱
کد مطلب : ۱۴۹۲۶۹
دادگاه آمریکایی ایران را به پرداخت غرامت به قربانیان ۱۱ سپتامبر محکوم کرد

ايران بايد ۶میلیارد دلار غرامت به آمريكا بدهد

گروه بين‌الملل: یک قاضی دادگاه فدرال آمریکا، حکومت ایران را به پرداخت شش میلیارد دلار غرامت به بازماندگان قربانیان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر محکوم کرد.
ايران بايد ۶میلیارد دلار غرامت به آمريكا بدهد
به گزارش «د هیل» جورج دانیلز، قاضی دادگاه منطقه منهتن نیویورک شکایت خانواده های یک هزار نفر از کشته شدگان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر علیه سپاه پاسداران و بانک مرکزی ایران را وارد دانسته است.
براساس حکم این قاضی دادگاه فدرال ایران می بایست به همسران کشته شدگان ۱۲ میلیون ۵۰۰ هزار دلار، به والدین و فرزندان کشته شدگان هشت میلیون و ۵۰۰ هزار دلار و خواهران و براداران کشته شدگان چهار میلیون و ۵۰۰ هزار دلار پرداخت کند. به این مبالغ پرداختی بهره نزدیک به پنج درصد از سال ۲۰۰۱ یعنی زمان وقوع این حملات تاکنون نیز تعلق می گیرد. به دلیل عدم حضور وکلای یا نمایندگان ایران در این دادگاه، این حکم به طور غیابی صادر شده است. ایران پیش از این هرگونه دخالت در حملات یازدهم سپتامبر را رد کرده است، ولی از حضور در این دادگاه ها خودداری کرده است.

طبق این گزارش، شکایت این بازماندگان علیه ایران برای نخستین بار در سال ۲۰۰۴ تسلیم دادگاه شد. امابه دلیل قانون « مصونیت حاکمیتی مصوب سال ۱۹۷۶» دادگاه این شکایت را مورد بررسی قرار نداد. ولی در سال ۲۰۱۶ وبا تصویب قانون «عدالت علیه حامیان تروریسم» دادگاه این شکایت را مورد بررسی قرارداد. حکم علیه ایران بخشی از پرونده بزرگتری است که علیه عربستان سعودی نیز در ارتباط با حملات یازدهم سپتامبر در جریان است. جورج دانیلز هفتم فروردین سال جاری درخواست عربستان سعودی را برای مختومه شدن پرونده اتهامی علیه ریاض در ارتباط با حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱، رد کرد.

قاضی دادگاه منطقه منهتن نیویورک گفته بود، ادعاهای مطرح شده دارای «بنیانی منطقی» هستند و طبق قانون «عدالت علیه حامیان تروریسم» (موسوم به جاستا)، مصوب ۲۰۱۶، او صلاحیت ورود به این پرونده را دارد.
عربستان سعودی هرگونه دست داشتن در حملات یازدهم سپتامبر را رد کرده است. در حملات تروریستی یازدهم سپتامبر در حدود سه هزار نفر کشته شدند. رویترز می گوید، خانواده های قربانیان یازدهم سپتامبر، حدود ۲۵ هزار مجروح این حملات و بسیاری از شرکت‌ها و بیمه گذاران، شاکیان این پرونده هستند.