به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۴ - ۲۲:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ساعت ۱۳:۱۸
کد مطلب : ۱۵۹۷۹

ظريف:مذاکرات باید ضرب‌الاجل داشته باشد

گروه سياسي: وزیر امور خارجه ایران گفت که از آمریکا خواسته است با اتخاذ رویکردی منطقی از حمله به سوریه خودداری کند و با تاکید بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌یی ایران گفت که برای حل این موضوع دو طرف گفت‌وگوها باید اهداف مشترک را دنبال کنند تا بتوانند به نتیجه برسند.
ظريف:مذاکرات باید ضرب‌الاجل داشته باشد
محمد جواد ظریف، در گفت‌وگو با شبکه خبری پرس تی‌وی در پاسخ به این که "اکنون ۳۶ روز است شما وزیر امور خارجه هستید و در همین مدت با یک چالش و مساله عمده روبه‌رو بوده‌اید و آن حمله نظامی احتمالی آمریکا به سوریه است. به نظر می‌رسد آمریکا عجله زیادی برای ورود به جنگ و مداخله نظامی دارد. به نظر شما علت این امر چیست؟" گفت: من فکر می‌کنم برخی گروه‌ها و افراد در داخل آمریکا و برخی عناصر در خارج از این کشور به دنبال این بودند که رییس‌جمهور آمریکا را که به عقیده من تمایلی به آغاز جنگ نداشت، گرفتار دامی کنند که متاسفانه خود او برای خودش پهن کرده بود.

وی در پاسخ به این سوال که در مورد برنامه انرژی هسته‌یی ایران و اخبار جدید در مورد آن مبنی بر انتقال پرونده هسته‌یی از شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه ، اگر امکان دارد در مورد نقش خود در این موضوع توضیح دهید؟" گفت: «رییس‌جمهور تصمیم گرفتند که وزارت خارجه مذاکرات هسته‌یی را انجام دهد و من فکر می‌کنم این تصمیمی خردمندانه است. وزارت خارجه مسوول هدایت امور خارجی ایران است و توان و تجهیزات و نیروی انسانی برای رسیدگی به این مسائل را دارد. البته، شورای عالی امنیت ملی هم‌چنان بر پرونده هسته‌یی نظارت خواهد داشت و ما امیدواریم که در مذاکرات رو به جلو حرکت کنیم. باید نتیجه گرا باشیم. اکنون اجازه دهید در مورد این که مذاکرات چگونه باید پیش رود، به چند موضوع کلی اشاره کنم. ما بر این باوریم که مذاکرات نامحدود نیست و این که خود مذاکره فی نفسه هدف نیست. ما اعتقاد داریم مذاکرات باید ضرب الاجل داشته باشد، نتیجه گرایانه باشد و بر اساس حسن نیت، شرایط برابر و احترام متقابل باشد. اکنون ما باید رویکرد این مذاکرات را تغییر دهیم.

ظریف در پاسخ به این که "شما در رابطه با مذاکرات هسته‌یی با گروه 1+5 خوش بین هستید؟" گفت: من خوش بین هستم که ما با عزم حل ِ مشکل وارد مذاکرات خواهیم شد. «رسیدن به پاسخ مثبت» شعار ما برای این مذاکرات است، اما باید دو طرف همکاری داشته باشند. اگر آمریکا و باقی کشورهای عضو گروه 1+5 آماده نیستند که به صورت جدی وارد این فرایند شود، سناریویی کاملا متفاوت در پیش خواهیم داشت. باید تاکید کنم که نه این دولت و نه هیچ یک از دولت‌های دیگر ایران هرگز تمایل نداشته و ندارند که ذره‌ای از حقوق مردم ایران بگذرند. به نظر من حتی خواستن چنین چیزی از ایران غیرسازنده است زیرا این راهی مناسب برای تضمین این که برنامه هسته‌یی ایران صلح آمیز باقی بماند، نیست.


(امین)
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۳:۳۳
امروز سرزمین شام،دریایی از خون است و شرقیان و غربیان فقط نظاره گر این دریای خون اند.

ای کودک خردسال سوری نگاه کن؛شرقیان پای کوبانه و مستانه بر این دریای خون،صدای نحس قهقهه شان بلند است و غربیان به صد حیله در تلاشند تا گلهای آرزو و آرمانت را که با خون خود پرورده ای بخشکانند.
ای کودک خردسال سوری آرمان و آرزویت "آزادی"بود اما شرقیان جنایتکار و غربیان دروغگو هر یک به مطامع و منافعی آرمان و آرزویت را زیر پا له کردند.

آری کودک خردسال سوری این سرنوشت تلخ و اندهبار و غمناک توست در دریایی از خون. (126821)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۵:۱۶
در یکی از سفرنامه ها می خواندم که راوی می گفت ماموران مرزی سوریه با دریافت رشوه هر جنسی را اجازه عبور می دادند و خلاصه حسابی رشوه بگیر بودند، در صورتی که در مرز لبنان از این خبرها نبود.
می خواهم بگویم که اگر چنین اتفاقات هولناکی در سوریه می افتد و مردمش بی تفاوتند یا طرف حکومتشان را نمی گیرند به این خاطر است که کشورشان تا خرخره در منجلاب فساد اداری و مدیریتی فرورفته بود. (126900)