به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۱۹:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۰۴ ساعت ۲۱:۰۶
کد مطلب : ۱۸۶۱۹۱

دیدار دونالد ترامپ با حسن روحانی جدی می‌شود؟

دیدار دونالد ترامپ با حسن روحانی جدی می‌شود؟
گروه سیاسی: کانال تلگرامی روزاروز در تحلیلی نوشت:
1- امانوئل ماکرون، رئيس‌جمهوری فرانسه، در کنفرانس‌خبری پایان نشست سران هفت‌کشور صنعتی جهان، جی‌۷، گفته: «امیدوارم در هفته‌های آینده میان روحانی و ترامپ دیداری برگزار شود. از روحانی خواستم تا با ترامپ گفت‌وگو کند و امیدوارم به زودی چنین شود. روحانی برای منافع کشورش آماده‌است با هر رهبر سیاسی دیدار کند. اگر رئیس‌جمهور ایران و ترامپ با یکدیگر دیدار کنند دست‌یابی به یک توافق ممکن است و در این زمینه نیز با روحانی حرف‌زده‌ام.با ترامپ به این‌نتیجه رسیدیم که ایران باید به تعهدهای‌ برجامی‌اش پای‌بند بماند و نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.»

2- دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوری آمریکا، هم در همین نشست‌خبری گفته: «اگر شرایط مناسب باشد با رئیس‌جمهور ایران دیدار می‌کنم.
به دنبال تغییر رژیم در ایران نیستیم. به دنبال دست‌یابی به تضمینی هستیم که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند و موشک‌های بالیستیک نداشته باشد ایران می‌تواند کشور عالی‌ای باشد اما بدون سلاح هسته‌ای.»

3- آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم امروز، در یک نشست خبری پس‌از دیدار با ترامپ گفته: «گروه جی‌۷ با این‌که ایران نباید سلاح‌هسته‌ای داشته باشد موافق است و برای این، به‌دنبال راه‌کاری سیاسی است. درباره ایران با ترامپ گفت‌وگوهای سازنده‌ای داشته‌ایم.»

4- حسن‌روحانی هم که امروز در یک همایش به‌مناسبت هفته دولت، گفت: «اگر بدانم ملاقاتی با یک‌شخصی، منافع ملی کشور ما را تامین می‌کند و به آبادی ایران کمک می‌کند، دریغ نمی‌کنم.» او افزود امروز درباره نتیجه‌ دیدار ناگهانی دیروز جوادظریف با مقام‌های فرانسه، با مقام‌های مسوول کشور دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

5- همین‌امروز روزنامه کیهان در سه‌گزارش انتقادی علیه مذاکره‌ روحانی و ظریف با اروپا و فرانسه مدعی‌شده که در بسته پیش‌نهادی امانوئل‌ماکرون، دائمی‌شدن تعهد ایران به دست‌برداشتن از غنی‌سازی هسته‌ای، گنجانده‌شده و ظریف و روحانی در این‌بار با فرانسه مذاکره کرده‌اند. همین روزنامه نوشته که جواد ظریف در سفر اخیرش به آمریکا دقیقا درباره دائمی‌شدن تعهدهای هسته‌ای ایران در برجام با یک سناتور آمریکایی نزدیک به دونالد ترامپ مذاکره کرده.

6- با نگاه به موضع‌گیری‌های رهبران کشورهای جهان و رئیس‌جمهور ایران و البته‌ادعاهای روزنامه کیهان، به‌نظر می‌رسد امروز، روز مهمی در سیاست‌خارجی ایران رقم خورده؛ خواسته طرف غربی از ایران روشن‌است؛ تن‌دادن به تعهدهای‌هسته‌ای بیش‌تر، چندان‌که هرگونه تردید درباره دست‌رسی ایران به سلاح‌هسته‌ای از میان برود. و البته به‌نظر، آمریکا به‌طرف‌های دیگر قبولانده اگر قرار است با آن‌ها هم‌راه شود و احتمالا از تحریم‌های نفتی ایران بکاهد، باید آن‌ها، جز ماجرای هسته‌ای، با خواسته دیدار رئيس‌جمهور ایران و آمریکا هم‌راه شوند.
و چون ‌روحانی به «آبادانی ایران» در سخن‌رانی‌اش اشاره کرد، یعنی خواسته ایران این‌است؛ تحریم‌های آمریکا علیه ایران برداشته شود؛ همان موضع ظریف که مدام بر آن پای فشرده: آمریکا باید به برجام برگردد تا مذاکره‌ای روی دهد. پس‌، خصوصا با توجه به فشارهای اصول‌گرایان منتقد دولت در داخل، بعید است دولت روحانی بدون تضمینِ برداشتنِ تحریم‌ها به مذاکره و نشست با دونالد ترامپ تن بدهد.