به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۰۳ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : ۱۸۷۶۵
​برای ​نخستین ​بار

درمان موفقیت‌آمیز​ضایعه​نخاع​گردنی درکشور

گروه غلمي پژوهشي: محققان دانشگاه علوم پزشکی یزد با انجام یک طرح تحقیقاتی،‌ موفق به درمان ضایعه نخاع گردنی با تزریق سلول‌های بنیادی شدند.
درمان موفقیت‌آمیز​ضایعه​نخاع​گردنی درکشور
این طرح تحقیقاتی توسط محققان کشور در بیمارستان شهید دکتر رهنمون یزد انجام شده است.دکتر حمید حبوباتی، جراح مغز و اعصاب، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد و از مجریان این طرح، در این باره گفت: در سال های اخیر طرح تحقیقاتی تحت عنوان "تزریق سلول های بنیادی مزانشیمال در بیماران ضایعه نخاعی" در 10 بیمار قطع نخاع کمری انجام شد که از این تعداد در 3 مورد حس و حرکت اندام ها به میزان یک تا سه پنجم برگشت پیدا کرد. وی با اشاره به این که تزریق سلول‌های بنیادی مزانشیمال در بیمار ضایعه نخاع گردنی برای اولین بار در کشور صورت گرفته است گفت: در این طرح تحقیقاتی تزریق سلولهای بنیادی در محیط کشت جدید و با تکثیر سلولی بیشتر از طرح اول صورت گرفت.

این جراح مغز و اعصاب ادامه داد: در طرح اول سلول‌های بنیادی تا 150 هزار تکثیر شد؛ ولی در طرح تحقیقاتی اخیر میزان تکثیر سلول‌ها به 4 تا 5 میلیون سلول افزایش یافت که انتظار می‌رود این افزایش کمیت و کیفیت سلولی تاثیر بسزایی در پاسخ به درمان داشته باشد.وی با اشاره به روند انجام عمل موفقیت آمیز تزریق سلول‌های بنیادی مزانشیمال در بیمار ضایعه نخاع گردن تصریح کرد: این عمل بر روی علیرضا شفیق 16 ساله که در سانحه رانندگی دچار آسیب شدید نخاع گردنی شده بود انجام شد که به نوع خود در کشور بی نظیر بود.دکتر حبوباتی افزود: حس و حرکت 4 اندام واختیار ادرار و مدفوع در این بیمار بطور کامل مختل شده و بعلاوه بیمار دچار دیسترس تنفسی شدید نیز شده بود و به همین دلیل لوله تراکئوستومی برای وی تعبیه شد.

این محقق یزدی با اشاره به این که نخاع گردنی حساس ترین منطقه نخاع است که کلیه مناطق بدن از گردن به پایین را عصب‌دهی می‌کند خاطرنشان کرد: متاسفانه هنوز روش درمانی ثابت شده ای تا به حال برای اینگونه آسیب ها کشف نشده است. لذا بر آن شدیم تا طبق آخرین پروتکل مقالات آمریکایی محیط کشت را عوض کرده و سپس سلول ها را از مغز استخوان لگن بیمار گرفته و تا تعداد 4 تا 5 میلیون تکثیر کنیم.این جراح مغز و اعصاب یزدی تصریح کرد: پس از گذشت 25 روز، این سلول ها داخل مایع مغزی نخاعی بیمار تزریق شد که خوشبختانه بعد از 2 هفته حس بیمار از ناحیه گردن به پایین 80 درصد بهبود پیدا کرد. همچنین بعد از گذشت یک ماه کنترل ادرار و مدفوع نیز به میزان 80 درصد برگشت و تنفس وی نیز کاملا بهبود یافت.

این محقق تاکید کرد: این پروسه تحقیقاتی تنها بر روی بیماران قطع نخاعی گردن ، پشتی و کمر قابلیت انجام دارد که بیش از 3 ماه از ترومای آنها نگذشته باشد و بیمار هیچ گونه حس و حرکتی نداشته باشد.وی گفت: به منظور انجام این عمل بر روی بیماران مزمن باید تامین اعتبار کافی و تحقیقات بیشتری صورت گیرد که امیدواریم با عنایت خداوند متعال و سپس همکاری مسؤولان و خیرین این امکان نیز فراهم شود.
مرجع : ايسنا