به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۲۷ ساعت ۱۷:۰۶
کد مطلب : ۲۱۰۶۷۳
چند سرمایه‌گذار ایرانی سهامدار شستا شدند؟

شستا چقدر قیمت خورد

گروه اقتصادی: با عرضه ۱۰ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، برای نخستین بار در بورس، بزرگ ترین خصوصی سازی تاریخ ایران انجام شد. در جریان این عرضه ۲ میلیون و ۶۰ هزار سرمایه‌گذار ایرانی سهامدار شستا شدند.
شستا چقدر قیمت خورد
در جریان این عرضه اولیه سهام این شرکت ۴.۳ میلیارد دلار قیمت گذاری شد. همزمان با این رویداد حسن روحانی از تاکید مقام معظم رهبری برای عرضه همه سهام دولت و حتی شرکت‌های وابسته به نیروهای مسلح پرده برداشت و وزیر اقتصاد هم اعلام کرد: عرضه صندوق‌های سرمایه‌گذاری دولتی از هفته دوم اردیبهشت در بورس آغاز می‌شود.
ورود شستا به بورس
در مبادلات روز چهارشنبه بورس تهران، ۱۰ درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی(شستا) به قیمت هر سهم ۸۶۰ تومان در بورس فروخته شد. با ارزش گذاری انجام شده در این روز مشخص شد ارزش کل سهام شستا ۶۸.۸ هزار میلیارد تومان، معادل ۴.۳ میلیارد دلار، است. با این حال برآورد می شود ظرف روزهای آینده ارزش کل سهام شستا تا مرز ۱۰۰ هزار میلیاردتومان هم افزایش یابد. این شرکت در حال حاضر چهارمین شرکت بزرگ بورس بعد از هلدینگ خلیج فارس، فولاد مبارکه و ملی صنایع مس است. رتبه نخست بزرگ‌ترین خصوصی سازی تاریخ اقتصاد ایران پیش از این در اختیار مخابرات بود که سهام آن در مرداد ماه سال ۱۳۸۷ در بورس عرضه شده بود.
عرضه سهام دولت و نیروهای مسلح
همزمان با عرضه سهام شستا در بورس حسن روحانی رئیس جمهوری برای نخستین بار به عرضه سهام یک شرکت در بورس واکنش نشان داد و در جریان جلسه هیات دولت گفت: عرضه سهام شستا کار بزرگی بود.او در عین حال با تاکید بر عرضه سهام شرکت های دولتی اعلام کرد: مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند سهام همه شرکت های دولتی و حتی نیرو های مسلح فروخته شود.او افزود: روز اولی که می‌خواستم درباره وزیران با رهبری مشاوره کنم، آن روز یکی از مسائل این بود که تصدی‌گری دولت کاهش یابد. همانجا آقا فرمودند من به نیروهای مسلح نیز همین دستور را می‌دهم.روحانی با بیان اینکه در تاریخ بورس شاید برای اولین بار است که چنین عرضه بزرگی انجام می شود، ادامه داد:کل شرکت‌های شستا که ۱۸۰ بنگاه و شرکت بزرگ است، همه باهم عرضه می‌شوند یعنی این هلدینگ بزرگ یکجا عرضه می‌شود.او افزود: من وقتی بودجه ۹۸ را به مجلس ارایه کردم، گفتم که در سال ۹۸ عرضه بزرگی در بورس خواهیم داشت.
تدام عرضه ها
هم‌گام با سخنان حسن روحانی، وزیر اقتصاد هم وعده داد در روز های آینده روند عرضه سهام شرکت های دولتی تداوم یابدو عرضه سهام صندوق های سرمایه گذاری دولتی هم از هفته دوم اردیبهشت آغاز شود. قرار است ۳ صندوق بزرگ که شامل سهام بانک ها، بیمه ها، خودروسازان، پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و فولادسازی‌ها می‌شود؛ با تخفیف های ۲۰ تا ۲۵ درصدی به مردم فروخته شود.فرهاددژپسند در این باره گفت: همانطور که رئیس جمهوری اعلام کرده؛ با موافقت وزارت صنعت در آینده نزدیک، هلدینگ‌های وزارت صنعت هم واگذار می‌شوند.او تاکید کرد: ما برای این‌که سهام را به عموم مردم واگذار کنیم روش واگذاری را از روش بلوکی به فروش سهام از طریق صندوی های سرمایه گذاری قابل معامله(ETF) تغییر داده‌ایم.دژپسند اعلام کرد: در روش ETF همه مردم ایران می‌توانند سهام بخرند و هر کس که بر اساس کارت ملی یک سقفی خرید می‌کند از تخفیف هم برخوردار می‌شود. این اقدام را از هفته دوم اردیبهشت دنبال می‌کنیم و برخی واگذاری‌ها را در قالب تعاونی‌ها انجام می‌دهیم.وزیر اقتصاد با اشاره به عرضه سهام شستا در بورس گفت: یکی از روزهای تاریخی بازار سرمایه را تجربه کردیم، با همکاری وزارت کار توانستیم یکی از مهمترین هلدینگ ها را در بازار سرمایه عرضه کنیم.دژپسندبا بیان اینکه روند ورود هلدینگ های اقتصادی بزرگ به بازار سرمایه ادامه خواهد داشت، تاکید کرد: عرضه سهام شستا اولین مورد نبوده و آخرین مورد هم نخواهد بود.
 ورود صندوق های بازنشستگی به بورس
 به غیر از حسن روحانی و وزیر اقتصاد که از عرضه سهام شرکت های دولتی، صندوق های سرمایه گذاری و حتی فروش سهام متعلق به نیرو های مسلح خبر دادند، معاون اقتصادی وزیر کار هم از تدارک برنامه هایی برای ورود سایر صندوق‌های بازنشستگی به بورس خبر داد اما اشاره ای نکرد که بعد از شستا نوبت به واگذاری کدام صندوق بازنشستگی است. در حال حاضر ۱۸ صندوق بازنشستگی در ایران فعال هستند که اغلب به دلیل مشکلات مالی در خطر ورشکستگی هستند.حجت‌الله میرزایی معاون امور اقتصادی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: فرایند عرضه در بورس، در همه صندوق‌ها در ماه های آینده ادامه خواهد یافت. تلاش می‌کنیم که به جای بنگاه داری به سمت سهامداری و مدیریت سبد سهام حرکت کنیم. میرزایی درباره ویژگی عرضه سهام شستا در بورس گفت: شستا هلدینگی با ۱۸۰ شرکت است و بازار سرمایه را نیز نسبت به گذشته جذاب‌تر می‌کند.
برچسب ها: شستا بورس