به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۱:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۰۶ ساعت ۱۶:۴۴
کد مطلب : ۲۱۲۳۵۳

چرا تراز تجاری ۹۸ منفی شد؟

گروه اقتصادی: عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید، شوک حاصل از شیوع ویروس کرونا در هفته‌های پایانی سال، در منفی شدن تراز تجاری نقشی کلیدی ایفا کرده است.
چرا تراز تجاری ۹۸ منفی شد؟
به گزارش ایسنا، عباس آرگون گفت: ما در طول سال‌های گذشته با تحریم‌های یک‌جانبه امریکا مواجه بودیم که در گشایش بازارهای جدید و توسعه صادرات برای ایران محدودیت‌هایی ایجاد کرد. هرچند صادرکنندگان ایرانی توانستند در این فضا نیز بازارهای خود را حفظ کنند اما در نهایت باید این محدودیت‌ها را در نظر داشت.به گفته وی، در هفته‌های پایانی سال گذشته تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا، بازار صادراتی ایران با مشکلی جدید نیز مواجه شد که البته پس از چند هفته به موضوعی جهانی انجامید و امروز تمامی کشورهای دنیا با تبعات اقتصادی شیوع این ویروس درگیر هستند.این فعال اقتصادی با اشاره به چین و عراق به عنوان دو مقصد عمده صادراتی ایران، گفت: در ماه‌های پایانی سال ۹۸ ابتدا چین با محدودیت مواجه شد و سپس با ورود ویروس به ایران، مرزهای مشترک با عراق محدودیت‌هایی را تجربه کردند. تحت تاثیر این شرایط صادرات ایران در اسفند ماه افت کرد.آرگون ادامه داد: با این وجود، مرزهای وارداتی کشور همچنان باز بودند و نیازهای اساسی با برنامه ریزی صورت گرفته به کشور وارد شد. از این رو منفی شدن تراز تجاری می‌تواند تحت تاثیر این عوامل رخ دهد.


وی در پاسخ به این سوال که با توجه به جهانی شدن مواجهه با ویروس کرونا و احتمال درگیری دنیا با این ویروس در ماه‌های آینده، صادرات ایران چه سرنوشتی پیدا می‌کند، اظهار کرد: امروز نه در ایران که در بسیاری از کشورهای جهان محدودیت‌هایی در مسیر تجارت وجود دارد و حتی نهادهای بین‌المللی نسبت به تبعات اقتصادی کرونا هشدار می‌دهند. از این رو کاهش احتمالی تجارت در سال جاری نه تنها در ایران که برای بسیاری از کشورهای دنیا قابل پیش‌بینی خواهد بود.آرگون خاطرنشان کرد: با توجه به تازگی همه‌گیری کرونا، هنوز مشخص نیست جهان با این ویروس چگونه کنار خواهد آمد. اگر بنا بر همزیستی با کرونا در ماه‌های آینده باشد، قاعدتا کشورها برای تداوم تجارت خارجی خود نیز برنامه ریزی‌های مشترکی خواهند داشت و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی اتاق بازرگانی تهران، ایران در سال ۹۸، بیش از ۴۱ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشته است اما برخلاف سال ۹۷، تراز تجاری ایران در پایان سال گذشته منفی شده است.کاهش ارزش صادرات ایران تحت تاثیر تغییر در قیمت مبنای صادراتی گمرک، یکی از عوامل این اتفاق به شمار می‌رود، زیرا همزمان با کاهش ارزش، صادرات وزنی ایران در سالی که گذشت رشد داشته است.