به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۱۴:۲۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۱۱ ساعت ۲۱:۲۹
کد مطلب : ۲۱۲۹۵۹
امکان بررسی تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت

جوزپ بورل: آمریکا عضو برجام نیست اما ...

جوزپ بورل: آمریکا عضو برجام نیست اما ...
گروه سیاسی: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید آمریکا با وجود خروج از توافق هسته‌ای می‌تواند به عنوان عضوی از سازمان ملل خواستار ادامه یافتن تحریم تسلیحاتی ایران شود.
 

 جوزپ بورل در گفتگوی اختصاصی با رادیو فردا به اظهار نظرهای مقام‌های آمریکایی درباره جلوگیری از برداشته شدن تحریم تسلیحاتی ایران واکنش نشان داد و گفت: دونالد ترامپ رسما اعلام کرد آمریکا از برجام خارج شده است و طبعا دیگر نمی‌تواند در قالب توافق هسته‌ای ایران با غرب مانع برچیده شدن تحریم تسلیحاتی این کشور در اکتبر ۲۰۲۰ شود.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: باید بادآوری کنم ایالات متحده پس از خروج از برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) در هیچ‌کدام از مذاکره‌ها و گفتگوهای کشورهای مانده در توافق هسته‌ای با ایران مشارکت نکرده است. از این رو، برای ما و همگان آشکار است که آمریکا از ماه می ۲۰۱۸ دیگر عضو فعال این توافق نیست.
بورل در عین حال یک چراغ سبز به واشنگتن نشان داد و مدعی شد گرچه آمریکا در قالب برجام نمی‌تواند جلوی برداشته شدن تحریم تسلیحاتی ایران را بگیرد اما به عنوان یک عضو سازمان ملل متحد مانند هر کشور دیکر می‌تواند خواستار تمدید تحریم‌های ایران شود. او گفت: هر عضو شورای امنیت می‌تواند این پیشنهاد را به شورا ببرد و آن را به رای اعضا بگذارد. باید دید آن زمان شورای امنیت درباره تحریم تسلیحاتی ایران چه تصمیمی می‌گیرد.
این دیپلمات ارشد اروپایی درباره درخواست وام پنج میلیارد دلاری ایران از صندوق بین‌المللی پول برای مبارزه با کرونا هم گفت: به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با دادن وام به ایران موافقم. صندوق بین‌المللی پول می‌تواند راهکاری در نظر بگیرد تا مطمئن شود این پول در مسیر مبارزه با شیوع کرونا و پیامدهای آن هزینه می‌شود.
برچسب ها: جوزپ بورل