به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۸:۱۵
 
۱۳۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۶ ساعت ۱۸:۰۱
کد مطلب : ۲۱۶۴۹

کف زدن در روز عاشورا در اينجا توهین نبود؟

گروه سياسي- رسانه‌ها: مصطفی همت، فرزند سردار شهید حاج همت که چندی پیش انتقاد کوتاهش به نعیمه اشراقی، به شدت خبرساز شد و رسانه های اصولگرا نیز نقد او را به صورت گسترده پوشش دادند، اخیرا با اشاره به کف زدن هواداران حجت الاسلام سید حسن نصرالله در سخنرانی او در شب عاشورا و مقایسه آن با چند ثانیه فیلم عاشورای 88 با زدن سر و ته آن، به نقد اقدام غیر حرفه ای صداوسیما پرداخته است.
به گزارش "آینده"، وی در صفحه شخصی خود نوشت: عاشورای چهار سال پیش و برخی اتفاقات رخ داده در آن، بهانه ای شد برای سوء استفاده از اعتقادات دینی مردم و در ادامه دست آویزی شد برای فشار بیشتر بر منتقدین و معترضین. یک نمونه فیلم که برای سوء استفاده از اعتقادات مذهبی مردم ساخته شده را مشاهده کنید:
https://www.youtube.com/watch?v=km3CWficShg

از نشان دادنِ گرفتن و کتک زدن مأمورین نظامی و انتظامی توسط برخی از مردم برای خشونت طلب نشان دادن تمام تظاهرات کننده‌ها که بگذریم (مطمئنا وقتی تظاهراتی سرکوب مي‌شود و حتی معدودی از مأموران... به سمت مردم شلیک مي‌کنند، همهء مردم نمی ایستند تماشا کنند یا فرار کنند؛ برخی هم مقابله به مثل مي‌کنند.) همانطور که مي‌بینید کف و سوت زدن برخی مردم، به عنوان گناه نابخشودنی و هتک حرمت عاشورا معرفی مي‌شود. این قضیه در طول این چهار سال همواره دستمایهٔ تندروها و اقتدارگرایان داخلی برای تخطئهٔ تمام منتقدین و تظاهرات کننده‌ها بوده و جزو گناهان نابخشودنی آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی برشمرده مي‌شود. اما اگر انصاف به خرج دهیم، مي‌فهمیم آن کف و سوت وقتی زده شده که برخی از تظاهرات کننده‌ها به عنوان مثال پس از عقب راندن مأموران... به هیجان آمده اند. حال نگاهی بیندازید به چند دقیقهٔ اول فیلم سخنرانی سید حسن نصراللّه (دبیرکل حزب اللّه لبنان) در شب عاشورای امسال برای طرفداران و اعضای حزب اللّه لبنان:
https://www.youtube.com/watch?v=UYLB-Owi3N8

همانطور که احتمالا مشاهده کردید، عده ای از طرفداران حزب اللّه، پس از دیدن سید حسن در انظار عمومی و پس از حرفهای ایشان، به هیجان آمده و هم کف مي‌زنند، هم سوت. (یک نمونه در دقیقهء ) اما هر آدم عاقل و باانصافی مي‌فهمد هدف آنها توهین به عاشورا و شهدای کربلا نبوده. همان طور که هدف بیشتر تظاهرکننده های چهار سال پیش هم اینگونه نبوده... (گفتم بیشتر تظاهرات کننده‌ها، چون خیلی اوقات حتی در یک جمع کوچک هم آدم مریض یا حتی نفوذی پیدا مي‌شود.) ولی اگر کسی بخواهد حزب اللّه را تخطئه کند، به راحتی یک کلیپ از این کف و سوت‌ها مي‌سازد و آن را به عنوان توهین حزب اللّه لبنان و طرفدارانش به حرمت عاشورا نمایش مي‌دهد و آن‌ها را برچسب باران مي‌کند... دقیقا به همین راحتی...

نتیجه اینکه بهتر است اقتدارگرایان داخلی، دیگر از قضیهٔ عاشورای چهار سال پیش و اعتقادات دینی مردم سوء استفاده نکنند و اگر چنین کردند، هر دفعه باید این سخنرانی سید حسن نصراللّه و موارد مشابه احتمالی را به آنها و طرفدارانشان گوشزد نمود. وی در پایان تذکر داده که گمان نکنم فردی به اندازهٔ بنده به حزب اللّه لبنان علاقه داشته باشد. بنابراین امیدوارم کسی سوء استفاده نکرده و برداشت شخصی از گفته هایم ننماید. این متن هم فقط برای نشان دادن "سوء استفادهٔ برخی هموطنان از اعتقادات مذهبی مردم و نسبت دادن اتهامات ناروا به تمام منتقدین" نوشته شده است.

گفته های بالا بدین معنی نیست که هر کسی حوادث عاشورای چهار سال پیش و نسبت هایی که به کل تظاهرکننده‌ها داده شد را محکوم کرد، تندرو و اقتدارگرا و... است. خیلی‌ها بدلیل اخبار مغرضانه و یکطرفه ای که دریافت کردند، گمان بردند عده ای با هدف توهین به مقدسات دینی شان به خیابان آمده اند و به همین دلیل ناراحت شدند و نمی شود به آن‌ها خُرده گرفت و تندرو خواندشان...تندروها و اقتدارگرایان کسانی هستند که با وجودیکه واقعیت را مي‌دانستند جوری موضع گیری کردند که انگار تمام افرادی که در خیابان بودند، دشمن خدا و دین خدا بودند...