به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۹:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ساعت ۱۳:۰۸
کد مطلب : ۲۲۰۳۹

نقش پیشگیری در جلوگیری از بیماری‌ کلیوی

گروه جامعه: رییس انجمن حمایت از بیماران کلیوی زنجان گفت: پیشگیری و اطلاع‎رسانی نقش ویژه‌ای در جلوگیری از ابتلا به بیماری کلیوی دارد.
نقش پیشگیری در جلوگیری از بیماری‌ کلیوی
"محمدرضا طهماسبی ضمن اعلام برنامه‎های هفته حمایت از بیماران کلیوی که از 23 آبان‌ماه آغاز خواهد شد، اظهار کرد: در این هفته برنامه‎های مختلفی با محوریت آموزش‎های پیشگیرانه در سطح استان زنجان برگزار می‌شود و با توجه به اینکه در همه شهرستان‎هایی که مرکز دیالیز وجود دارد این انجمن دارای دفتر است ویژه‌برنامه‎های شهرستان‎ها نیز با جدیت اجرا می‌شود. وی افزود: با توجه به رشد گسترده بیماری‎های کلیوی طی سال‎های اخیر به ویژه به‌دلیل بیماری دیابت و فشارخون توجه به برنامه‎های پیشگیری و اطلاع‌رسانی در این زمینه از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است.

طهماسبی تصریح کرد: طی این هفته پایگاه تست دیابت و فشارخون در جوار امامزاده سیدابراهیم(ع) زنجان برگزار شده و همزمان اطلاعات لازم در خصوص موارد پیشگیری این بیماری به مراجعان اطلاع‎رسانی می‌شود. رییس انجمن حمایت از بیماران کلیوی زنجان گفت: طبق آمار موجود، میزان ابتلا به بیماری کلیوی به‌ خاطر بیماری دیابت و فشارخون در سال 90 در حدود 10 درصد بود که این میزان امسال به 20 درصد افزایش یافته است، لذا ضروری است افراد توجه ویژه‎ای در این خصوص داشته باشند.

طهماسبی در خصوص اهمیت تغذیه صحیح در پیشگیری از این بیماری، خاطرنشان کرد: تغذیه غلط به ویژه استفاده از فست‌فودها و غذاهای پرنمک نیز در ابتلا به این بیماری زمینه موثر را فراهم می‎کند، در حالی ‌که تعذیه صحیح می‎تواند تا حد قابل توجهی از ابتلا به این بیماری بکاهد. وی با بیان اینکه از سن 45 سال به بعد احتمال ابتلا به بیماری کلیوی افزایش می‌یابد، تاکید کرد: پس از سن 45 سالگی به دلیل اینکه افراد مستعد به ابتلا به بیماری‎های دیابت و فشارخون می‌شوند، لذا افراد از سنین جوانی با توجه به پیشگیری در مورد این بیماری‎های زمینه‎ای در این سن نیز تا حد ممکن خود را در برابر این بیماری مصون کنند.

رییس انجمن حمایت از بیماران کلیوی زنجان با اشاره به آمار بیماران کلیوی استان، تصریح کرد: طی هفت ماهه‌ی امسال بیش از یک‌هزار و 200 بیمار کلیوی در سطح استان شناسایی شدند که از این تعداد 560 نفر پیوند کلیه، 340 نفر بیمار مراقبتی و بیش از 370 بیمار دیالیزی هستند که در پنج مرکز دیالیز استان از خدمات استفاده می‎کنند.
مرجع : ايسنا