به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۸:۱۸
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ساعت ۰۰:۴۹
کد مطلب : ۲۲۱۳۲
دیدار مذاکره‌کنندگان ایران و آمریکا در ژنو 3

جان کری برای سفر به ژنو آماده است

گروه سياسي: جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: اگر حضور جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به کم شدن اختلافات در ژنو کمک کند، او برای سفر به سوییس آماده است.
جان کری برای سفر به ژنو آماده است
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار کرد: همه‌چیز بستگی به روند وقایع در 36 ساعت آینده در ژنو دارد. جان کری وزیر امور خارجه پیشتر سفر روز جمعه خود به اسرائیل را لغو کرده بود. ساکی همچنین در واکنش به بیانات اخیر مقام معظم رهبری گفت: ما متوجه هستیم که رسیدن به توافق در پیچیدگی سیاست داخلی ایران دشوار است اما اسرائیل دوست و متحد نزدیک آمریکاست. با این همه ما آماده‌ایم که با حسن نیت مذاکره کنیم.

عراقچی: امیدواریم فردا وارد مرحله نگارش متن پیش‌نویس شویم

معاون وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌یی کشورمان، با اشاره به روند مذاکرات ژنو گفت: هنوز وارد بررسی پیش‌نویس و نگارش متن نشده‌ایم. سید عباس عراقچی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به مشکلات و سوءتفاهماتی که در دور گذشته پیش آمد، هنوز به جایگاه قبلی خود بازنگشته‌ایم. وی افزود: باید مسایلی روشن شود و دوباره اعتماد در روند مذاکراتی موجود ایجاد شود تا ما بتوانیم وارد مرحله نگارش متن پیش‌نویس شویم. امیدواریم که از فردا (پنجشنبه) و پس از صحبت‌هایی که با خانم اشتون خواهیم داشت، بتوانیم این روند را آغاز کنیم.

عراقچی با بیان اینکه "اگر این روند آغاز شود مشخص نیست چه میزان طول بکشد تا بتواند به نتیجه برسد"، گفت: آقای ظریف و خانم اشتون صبح فردا نتایج جلسات دوجانبه امشب بین هیات‌ها و جلسات داخلی و دوجانبه بین 1+5 را بررسی می‌کنند. معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: اگر متقاعد شویم که روند مذاکرات دوباره به روند معقولی بازگشته است، مذاکرات درباره پیش‌نویس را با خانم اشتون از ظهر یا بعدازظهر فردا آغاز می‌کنیم. فکر می‌کنیم اگر از ظهر یا بعدازظهر فردا وارد مذاکره برای پیش‌نویس شویم، مشخص نیست تا چه زمانی طول بکشد و امیدواریم در فرصتی که در ژنو داریم بتوانیم این پیش‌نویس را نهایی کنیم. وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره موضوعات مورد اختلاف بین دو طرف نیز اظهار کرد: اجازه بدهید جزئیات مذاکره را پشت میز مذاکره مطرح کنیم.

مایکل مان: روز نخست مذاکرات مثبت بود

در همين حال، سخنگوی کاترین اشتون مذاکرات روز نخست ایران و 1+5 را "خیلی مثبت" خواند. مایکل مان در جمع خبرنگاران گفت: مذاکرات اشتون و ظریف درباره جزئیات بود. وی همچنین گفت که "ما در این مذاکرات درباره اختلاف نظرهایی که باقی مانده است صحبت می‌کنیم". سخنگوی اشتون، روند مذاکرات را طولانی خواند و درباره اختلاف نظر میان 1+5 اظهار کرد: ما (1+5) متحد هستیم و با اتحادمان با ایران مذاکره می‌کنیم. ما با نیت مثبت به اینجا آمده‌ایم تا نتیجه خوب بگیریم. مایکل مان همچنین اظهار کرد که درباره تفاهم نهایی، فردا با اشتون صحبت می‌کند.

دیدار مذاکره‌کنندگان ایران و آمریکا

* آخرين خبر اينكه، دیدار هیأت‌های مذاکره‌کننده ایران و آمریکا نيز در مذاكرات ژنو 3 برگزار شد.
وندی شرمن و عباس عراقچی به ترتیب ریاست هیأت‌های آمریکا و ایران را برعهده داشتند.  ‌*خبرنگار روزنامه هاارتص در صفحه توییتر خود نوشت: یک مقام ارشد هیات اعزامی امریکا ضمن ابراز خوشبینی در مورد مذاکرات گفت: معتقدیم که در حال پیشرفت بسیار خوبی هستیم.وی افزود: تا زمان توافق جامع تحریم های نفتی و بانکی لغو نمیشود.

*محمدجواد ظریف پس از حضور در نشست مقدماتی ایران و 1+5 که ادامه آن در سطح معاونان برگزار می‌شود،‌ در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: با حضور من و خانم اشتون این جلسه برگزار شد. پس از آن مذاکرات بین هیات‌ها آغاز شد. در حال حاضر دوستان ما با هیات روسی دیدار می‌کنند. قرار است هیات ایرانی پس از آن با هیات اتحادیه اروپا نشستی داشته باشند و نهایتا دیداری با هیات آمریکا انجام خواهد شد.

*گاردین نوشت: یک مقام آمریکایی می گوید: متن توافق بر روی میز است و همین مسئله، موضوع بحث گفتگوها خواهد بود. رویترز هم به نقل از یک مقام ارشد هیات اعزامی آمریکا به ژنو نوشت: در دور جدید مذاکرات به دنبال کاهش اختلافات باقی مانده با ایران هستیم. جولیان بورگر خبرنگار روزنامه گاردین در صفحه ی توییتر خود نوشت: نشست مشترک ایران و 1+5 تنها 10 دقیقه طول کشید.

مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۰۱:۰۳
اگه می خواین من هم برم ؟ (173807)
پارسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۰۸:۲۶
باامید به خدا و دعای مردم و تیز هوشی جناب وزیر شنبه هفته ای بدون تحریم را شروع کنیم همه دعا کنید برای آقای ظریف (173854)
کاوه فارسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۱۱:۰۸
در تمامی تاریخ بشر این افراطیون بودند که مانع صلح جامعه جهانی میشدند.حالا هم همینطور است در اینجا اشخاصی مانند شریعتمداری(کیهان) جلیلی، بعضی از نمایندگان مجلس و همفکرانشان و از اونطرف هم لابی صهیونیسم و نتانیاهو جلوی این صلح و رسیدن به یک توافق برد برد را گرفته اند. (173935)
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۱۱:۲۴
در دنیایی سیاست در بسیاری موارد آنچه که گفته می شود چیزی نیست که می خواهند و تنچه که نمی گویند آن چیزی نیست که نمی خواهند. بنظر می رسد که کشوری مثل فرانسه می بایست منافع خود را تامین شده در ایران ببیند. مثلا انها باید اطمینان حاصل نمایند که قراداد پارس جنوبی با آنها بسته خواهد شد و شرکت BP می بایست اطمینان داشته باشد که بسیاری از قراداد های نفتی با انها بسته خواهد شد و تمامی آن به شرکت های امریکایی نخواهد رسید. به این مجموعه افزایش نقش این کشور ها در جایی که تحت نفوذ ایران است نیز اضافه کنید. بنابراین یکی از بهترین روش مذاکره برای مسائل سیاسی مذاکره خصوصی است (173943)
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۱۱:۵۳
چقدر خوب بود استراتژیست های نظام ابتدا درداخل باهم یکدل و یکصدا شده و بعدنمایندگان با اختیار کامل در چارچوب موارد مشخص شده پا به عرصه مذاکرات میگذاشتند ولی صحبتهای مختلف مسئولین در روزهای اخیرنشان از وحدت نظر در بین مسئولان ندارد و این موضوع می تواند در عدم نتیجه گیری مذاکرات تاثیر گذار باشد . (173960)