به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۶:۱۴
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۰۲ ساعت ۱۴:۱۹
کد مطلب : ۲۲۳۸۹

آلودگی هوای خوزستان 50 برابر حد مجاز

گروه جامعه: یک کارشناس ارشد محیط زیست نسبت به افزایش آلودگی هوا در کلان شهرها به دلیل اقدامات نامناسب مدیریتی هشدار داد.
به گزارش ایسنا، ناصر کرمی که دکترای اقلیم شناسی دارد با حضور در مناظره شبکه اول سیما اظهار کرد: پروژه کاهش آلودگی هوا تنها در حد دور همین میز که متولیان حضور دارند باقی می‌ماند چرا که همه متولیان در افزایش آلودگی هوا ذینفعند. وی با اشاره به افزایش آلودگی هوای خوزستان و مسمومیت تعداد زیادی از شهروندان اهوازی پس از بارش باران اسیدی ابراز عقیده کرد: در همان سالهای ابتدای جنگ هم تا زمانی که خوزستان زیر بمباران بود هیچ کس کاری انجام نداد تا این بمب به شهر تهران افتاد. اکنون نیز برای مردم خوزستان هیچ کاری انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: بارها از آلودگی هوای شهرهای تهران، اراک و مشهد که شاید در برخی مواقع به دو برابر حد استاندارد رسیده باشد سخن گفته‌ایم اما در استان خوزستان در 30 درصد روزهای سال آلودگی هوا 50 برابر حد مجاز است. این کارشناس محیط زیست اضافه کرد: اکنون 97 درصد مردم اهواز مایلند از این شهر مهاجرت کنند چرا که آن را یک جای نامناسب و غیرقابل سکونت تشخیص می‌دهند.

این استاد دانشگاه افزود: در استان خوزستان کارخانه‌های فرسوده‌ای همچون کاغذ پارس و نیشکر که متعلق به 50 تا 60 سال پیش هستند فعالیت می‌کنند. همچنین فعالیت‌های نفتی در این منطقه به گونه‌ای است که حتی معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست را به درون آن راه نمی‌دهند! از سویی مردم خوزستان به دلیل فقر از آلاینده ترین و قدیمی ترین خودروها استفاده می‌کنند که باعث تشدید آلودگی هوای این شهر شده است.

وی همچنین در پاسخ به سوال نظرسنجی برنامه در مورد گسترش خطوط BRT اظهار کرد: توان اکولوژیک شهر تهران تنها برای 24 میلیون نفر ظرفیت دارد که آنرا به 10 میلیون نفر رسانده‌ایم و با گسترش BRT به نتیجه مطلوبی نخواهیم رسید. کرمی همچنین در خصوص حذف قطعه کنیستر از خودروها اظهار کرد: در آن زمان دو خودروساز بزرگ کشور هرگز حاضر نشدند که به دلیل حذف این قطعه عذرخواهی کنند و کسی آنها را محاکمه نکرد و برخلاف آنچه که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید شرکت ایران خودرو هرگز بری نصب مجدد این قطعه فراخوانی اعلام نکرد.

وی ادامه داد: حذف کنیستر تنها برای صرفه جویی 60 هزار تومان اتفاق افتاد در حالی که این قطعه تاثیر بسیاری در کنترل دود خروجی خودروها داشت. وی با بیان اینکه حل آلودگی هوای تهران بسیار دشوار و ناهمگن است، افزود: شهرداری قانونا می‌تواند از تردد خودروها جلوگیری کند اما متاسفانه در شهرداری چنین اختیاری نمی‌بینیم.

عیسی
France
۱۳۹۲/۰۹/۰۲ ۱۷:۰۹
بندهای خدا توی کرمای 55 درجه تابستون..ولان که زمستان هوای الوده بالیه 50 (175414)
نیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۲ ۱۸:۲۴
اب خوردن :به ضرب و زور پمپ و دستگاه تصفیه اب.
هوا:50 برابر الوده تر از حد مجاز.
باران:اسیدی،با الودگیهای ناشناخته.
کارون:هر روز لاغرتر از دیروز،شورتر از دیروز،کم ابتر از دیروز،اسیر مدعیان خودخواه طرحهای انتقال اب.
من یک خوزستانیم... (175473)
۱۳۹۲/۰۹/۰۲ ۱۹:۰۸
یعنی مشکل اصفهانی ها اب شربه که میخوان اب رو ببرند؟؟!!یا مسئله اینه که میخوان زاینده رودشون پر بشه که شهرشون قشنگ تر بشه؟در خوشبینانه ترین حالت بگیم واسه کشاورزی اصفهانه خب اگر اینطوریه کشاورزی اصفهان رو زنده نگه داریم به چه قیمت؟به قیمت نابودی طبیعت؟به قیمت نابودی اب شرب اهواز؟به قیمت خشک کردن کارون؟به قیمت نابودی کشاورزی خوزستان که به مراتب زمین های بهتر و بیشتری نسبت به کشاورزی اصفهان دارد؟ (175501)
كامران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۲ ۱۹:۳۵
قراره به اميد خدا اسم پسرمو بزارم كارون (175515)
اهوازی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۲ ۲۲:۲۵
عزیز بشی کامران جان،خیلی قشنگه.
کارون رمز دیرینه وحدت ماست.
خدایا کارونیهارو سلامت بدار.آمین (175610)
کارون خوزستان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۲ ۱۹:۴۵
ادامه سخنان همشهری عزیز
آب خوردن به ضرب و زور دستگاه تصفیه
هوای کاملا آلوده:50برابر حالت مجاز
تابستان و پاییز و بهاری با هوای پر از ریزگرد و گرمای بالای60 درجه بهمراه شرجی بالای80 درصد
باران های اسیدی با دلایل کاملا صنعتی و غیر طبیعی
بیکاری بالای 40 درصد دربرخی از شهرستان ها
نداشتن یک مرکز درمانی مجهز و تخصصی در سراسر استان
اینها تنها گوشه ای از افتخارات مسیولین ماست
حالا هم داستان تلخ سکوت تکرار میشود و این بار کارون خوزستان (175523)
سارا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۲ ۱۹:۴۶
وای ازاون روز که زنبوریامگسی راهشوگم کنه ازتهران رد بشه ٢هفته تعطیل میکنن اشک تمساح میریزن خوزستان اصلا,جزو ایرانه؟؟؟ (175526)
Negar
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۹/۰۲ ۲۰:۲۷
کمی هوای پاک میخواهیم برای خودمان
کمی اب برای کارونمان
هردو را برای فرزندانمان (175541)
۱۳۹۲/۰۹/۰۲ ۲۲:۲۰
پس کی مسوولا قراره کاری بکنن. وقت گل نی؟! (175602)
سارا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۲ ۲۲:۳۸
ماچراهمسایه های بدی داریم یکی بجای پرداخت خسارت جنگ ریز گرد هدیه,داده,یکی اب هیرمندوبسته یکی مرزدارانمونوشهیدمیکنه یکی خزروصاحب شده و.... (175630)