به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۷
 
۳۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۰۳ ساعت ۱۴:۳۷
کد مطلب : ۲۲۸۹۷۶

علت بوی فاضلاب در آپارتمان چیست؟

گروه کسب و کار: بوی بد معمولا نشان از مشکل داشتن چیزی است به خصوص اگر بوی بد فاضلاب باشد.
علت بوی فاضلاب در آپارتمان چیست؟
بوی فاضلاب در آشپزخانه، بوی فاضلاب توالت و حمام میتواند یک مسئله گسترده تر از خدمات لوله بازکنی یا لوله کشی باشد. این مشکل میتواند از خود لوله‌ها یا فاضلاب ایجاد شده باشد که نیاز به اقدام فوری دارد.
علاوه بر اینکه فاضلاب بوی بدی دارد، آیا این مسئله میتواند باعث بیماری شود؟ در واقع بوی بد فاضلاب میتواند برای شما خطرناک باشد. یکی از گازهای اصلی فاضلاب متان است و اگر در مقادیر زیادی تجمع یابد، می‌تواند بسیار قابل اشتعال شود. در صورت عدم درمان بوی فاضلاب آپارتمان، گازهای فاضلاب می‌توانند مقادیر زیادی متان را به خانه شما نشت کنند و منجر به سردرد‌، ضعف‌، حالت تهوع‌، استفراغ‌، سرگیجه‌، از دست دادن تناسب‌، از دست دادن هوشیاری و حتی خفگی شود.
بوی غیرعادی فاضلاب چیزی نیست که نادیده گرفته شود. با این وجود‌، یافتن منبع بوها دشوار است، بیشتر ما فرض می‌کنیم که باید به طور خودکار از توالت رفع شود‌، اما مشکلات می‌تواند در بسیاری از سیستم‌های آبی خانه شما‌، از جمله دوش و ماشین لباسشویی، ظرفشویی، روشویی، توالت فرنگی و بخش‌های دیگر لوله‌ها پنهان شود. ما این مطلب را برای کمک به شما در ردیابی منبع بوی فاضلاب در خانه تهیه کرده ایم. به محض فهمیدن علت بو فاضلاب‌، میتوانید سعی در حل این مشکل داشته باشید. با این وجود‌، گاهی اوقات‌، فقط یک متخصص می‌تواند مشکل فاضلاب را برطرف کند.

علت پیچیدن بوی بد فاضلاب در خانه
اگر در خانه خود مشکل بوی بد فاضلاب دارید، احتمالا اولین مکانی که فکر میکنید مشکل از آنجا شروع می‌شود، توالت است که منطقی ترین مکان هم به نظر می‌رسد. با این وجود گاهی اوقات بعد از تمیز کردن سرویس بهداشتی و حمام و همچنین بعد از استفاده از اسپری‌های خوشبو کننده هوا نیز بوی فاضلاب از بین نمی رود و همچنان در هوا پخش است.
وقتی این بو با هیچ روشی رفع نمی شود مشخص است که مسئله جدی تر از این حرف‌هاست. مکان‌هایی که در زیر توضیح داده شده اند را در خانه خود بررسی کنید و ببینید بو در کدام قسمت بیشتر از بقیه است. این کار اولین سر نخ برای پیدا کردن علل ایجاد بوی فاضلاب می‌باشد.

انتشار بوی فاضلاب از کف شوی فاضلاب

بوی بد فاضلاب از کف شور
یکی از منابع رایج بوی بد فاضلاب توالت نیست، اگر متوجه بو در حمام خود شده اید باید کفشوی فاضلاب را بررسی کنید.
بوی بد فاضلاب در حمام میتواند به دلیل تجمع بیوفیلم (نوعی باکتری و قارچ) در لوله باشد یا اینکه مشکلی در قسمت شتر گلو به وجود آمده باشد.

تجمع بیوفیلم (Biofilm Accumulation)
هنگام دوش گرفتن از محصولات مختلف زیادی استفاده می‌کنیم. روغن‌های مخصوص بدن، نرم کننده، شامپو، صابون، کرم اصلاح، سلول مو و پوست که در لوله شسته می‌شوند. با گذشت زمان این مواد غالبا در قسمت U شکل سیفون یا به اصطلاح شترگلو جمع می‌شوند.
ترکیب این مواد چیزی به اسم بیوفیلم (Biofilm) به وجود می‌آورد. با تشکیل آن به مرور زمان، بیوفیلم شروع به انتشار بوی بد فاضلاب از باکتری‌ها و تجزیه مواد زائد می‌کند. باکتری‌ها نوعی مواد چسبنده به وجود می‌آورند که به آنها این امکان داده می‌شود تا در جداره لوله بچسبند و از بین بردن آنها با برخی مواد امکان پذیر است.
سر انجام بعد از مدتی این بو در تمام فضای حمام میپیچد.

چگونگی از بین بردن بوی بد فاضلاب در حمام: به طور معمول ریشه کن کردن بیوفیلم و بوی فاضلاب که از طریق آن ایجاد می‌شود، فرآیندی آسان است که نیازی به خدمات تخصصی ندارد. برای خلاص شدن از بوی بد فاضلاب توالت، مجبور خواهید شد بقایای موادی که باکتری‌های موجود در لوله تغذیه می‌کنند از ببین ببرید.
با استفاده از جوش شیرین‌، آب جوش و سرکه سفید یک پاک کننده تمام طبیعی تهیه کنید. مراحل زیر را برای از بین بردن بیوفیلم از لوله‌های خود انجام دهید.

•    درب توری روی لوله تخلیه فاضلاب کفشوی را بردارید.
•    بعد تقریبا به اندازه یک کتری آب جوش درون لوله بریزید و منتظر بمانید تا کمی خنک شود.
•    سپس یک فنجان سرکه سفید درون لوله بریزید.
•    بلافاصله به اندازه نصف فنجان جوش شیرین را درون لوله بریزید.
•    بعد از گذشت 2 ساعت، دو کتری آب جوش درون لوله خالی کنید.
•    سپس از فرچه برای تمیز کردن قسمت سیفون آن استفاده نمایید تا باکتری‌ها را از بین ببرید.
اگر بعد از طی کردن این مراحل، باز هم بوی فاضلاب از خانه رفع نشد باید با یک لوله بازکنی تهران تماس بگیرید که تخصص کافی در رفع بو داشته باشد. چون هر لوله بازکنی تخصص کافی در این کار را ندارد.

خشک بودن سیفون یا شترگلو
یکی دیگر از دلایل شایع بوی گاز فاضلاب در خانه به دلیل خشک بودن سیفون (شترگلو) می‌باشد.
سیفون لوله ای U شکل است که برای نگه داشتن آب در داخل خود طراحی شده است. هنگامی که این بخش از لوله درست کار کند، آب کافی درون خود نگه می‌دارد تا از خروج هر گونه گاز سپتیک به داخل منزل جلوگیری نماید.
اگر از برخی از لوله‌ها استفاده نمیکنید، آب داخل شترگلو میتواند به سرعت تبخیر شود. اما اگر با وجود اینکه درون لوله بصورت مرتب آب ریخته می‌شود و باز هم بوی فاضلاب در خانه میپیچد، مشکل جدی تر از این حرفهاست که میتواند به خاطر نشت کردن سیفون یا تراز نبودن آن این بو به وجود آمده باشد.
چگونگی برطرف کردن مشکل: برای بررسی این موضوع، آب را باز کنید و درون لوله بریزید و پس از چند ساعت تست کنید ببینید باز هم بود می‌آید یا خیر. اگر همچنان بو وجود داشت مشکل جدی است و باید با یک لوله بازکنی شمال تهران یا مناطق دیگر آن تماس بگیرید.

بوی بد فاضلاب از توالت
بوی بد فاضلاب توالت
به طور معمول می‌توانید یک توالت بد بو را با تمیز کردن سریع‌، چند بار فلاش کشیدن و مقداری خوشبو کننده هوا برطرف کنید. با این وجود‌، اگر با تمیز کردن دستشویی باز هم بو از بین نمی رود، مشکلی وجود دارد که باید بررسی شود.
دلایل مختلف زیادی وجود دارد که علت بوی بد فاضلاب در توالت هستند و مهمترین آنها اشکال در لوله ونت، شکستگی لوله، گرفتگی، مشکل سیفون و... می‌باشد.

1. اشکال در لوله‌ها یا شکستگی در لوله ونت
اگر دیوارهای سرویس بهداشتی شما بوی فاضلاب می‌دهند، می‌تواند یک شکستگی یا سوراخ در لوله ونت وجود داشته باشد. لوله ونت همان لوله ای است که هواکش به آن وصل شده تا گازهای فاضلاب را به پشت بام انتقال دهد.
روش حل مشکل: این مشکل تنها به دست یک لوله کش یا لوله بازکن حرفه ای قابل حل است چون نیاز به تجربه کافی و همچنین برخی دستگاه‌های مخصوص دارد.

2. فلنج گشاد یا شکسته و ایجاد بوی بد فاضلاب
فلنج توالت فرنگی همان حلقه ای است که زیر کاسه فرنگی است و توالت روی آن نصب می‌شود. اگر توالت شما بوی بدی می‌دهد، مشکل میتواند از گشاد بودن یا شکستگی این حلقه باشد.
در واقع گشاد بودن، شکستگی و یا نصب نشدن درست فلنج میتواند باعث خروج گاز‌های فاضلاب به داخل توالت شوند.
چگونگی برطرف کردن مشکل: ابتدا بررسی کنید که فرنگی تکان میخورد، لق میزند یا خیر. برای رفع مشکل کافی است توالت فرنگی را بلند کنید و کنار بگذارید و فلنج را تعویض و مجددا فرنگی را نصب کنید. شاید این کار برای شما دشوار باشد به همین دلیل باید از یک نصاب توالت فرنگی کمک بگیرید.

بوی فاضلاب از سینک ظرفشویی
گاهی اوقات بویی شبیه به گوگرد از سینک ظرفشویی به مشام میرسد.
یک سینک بد بو میتواند به دلایل زیادی به مشکل خورده باشد. دقیقا مانند حمام میتواند یک سیفون خشک داشته باشد یا در بخش سوراخ خروجی فاضلاب که در قسمت بالای سینک طراحی شده مشکلی پیش آمده باشد. البته این سوراخ معمولا در سینک‌های روشویی است.
خواه ناخواه درون این سوراخ آب ریخته می‌شود و به مرور زمان تبدیل به آهک و کپک می‌شود و همین مسئله سبب ایجاد بوی بد فاضلاب میگردد.

روش حل مشکل: تمام چیزی که نیاز دارد یک برس کوچک و مایع سفید کننده است.
•    از برس برای پاک کردن فضای زیر سینک روشویی استفاده کنید.
•    سپس نصف لیوان آب و نصف لیوان سفید کننده را ترکیب کنید.
•    حالا محلول را درون سوراخ بالای سینک بریزد تا آهک‌ها و رسوبات از بین بروند.

اگر بعد از این کار مشکل حل نشد بهتر است با یک لوله بازکنی غرب تهران یا مناطق دیگر آن تماس بگیرید تا مشکل را تخصصی برطرف کنند.
در کل مشکل بوی فاضلاب را میتوان موارد زیر دانست و شما برای رفع آن میتوانید از روش‌های بالا استفاده کنید و یا با یک متخصص و فنی کار تماس بگیرید.
•    اشکال در سیفون
•    فاسد شدن پسماند مواد غذایی و میوه جات
•    رسوب و آهک
•    چربی فاسد شده
•    موی بلند درون لوله حمام
•    گرفتگی لوله
•    خشک بودن شترگلو
•    اشکال در لوله ونت
•    نداشتن اتصالات سیفون سینک ظرفشویی و روشویی
•    داشتن درز در اطراف لوله و یا کاسه توالت فرنگی و ایرانی
•    اشکال در فلنج توالت فرنگی و یا بوگیر آن
مطالب آموزشی بیشتر را میتوانید در وبلاگ لوله بازکنی شرکت خدماتینو دنبال کنید و روش‌های مختلف رفع گرفتگی لوله فاضلاب و همچنین رفع بوی بد فاضلاب را به رایگان آموزش ببینید.