به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۱۷ ساعت ۱۶:۰۳
کد مطلب : ۲۴۹۹۲۶
روحانی: ارز دولتی کالاها را طوری تغییر دادیم که بسیاری از مردم نفهمیدند!

این دولت بیش از دولت‌های قبل به افشار آسیب‌پذیر رسیدگی کرد

گروه سیاسی: رییس‌جمهور اسلامی ایران امروز گفت قیمت برخی کالاها را «‌آرام آرام» و «‌در حدی که مردم بتوانند تحمل کنند» افزایش دادیم و طوری این کار را کردیم که اصلا بعضی‌ها نفهمیدند و خبر ندارند!
این دولت بیش از دولت‌های قبل به افشار آسیب‌پذیر رسیدگی کرد
حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح امروز در جلسه هیات دولت اظهار داشت: در همه مقاطع نخستین هدف دولت این بود در این جنگ، اقشار آسیب‌پذیر به گونه‌ای بتوانند حداقل زندگی و معیشت خود را داشته باشند. در عین حال دولت به فعالیت‌های عمرانی و توسعه‌ای خود ادامه دهد.  هر هفته و هر روز در این کشور در سالهای ۹۷ ، ۹۸ و ۹۹ افتتاح‌های متعدد داشتیم. بعضی‌ها در  رسانه خارجی دیدم که خیلی عصبانی شده بودند که  گفتم در این دولت بیش از دولت‌های قبل به افشار آسیب‌پذیر رسیدگی کردیم خیلی مجری خارجی بر سرو سینه می زند که  از کجا و چگونه؟ از کجا از همین جا که در این دولت با همه فشار و این جنگی که وجود داشت آمار و ارقام در زمینه آب، برق، ارتباطات ، راه ، بهداشت و آموزش به‌ویژه برای روستاهای دور افتاده نشان می‌دهد که بیش از دولت‌های دیگر رسیدگی کردیم.
رییس‌جمهوری گفت:  در هفته ای که گذشت ۱۳۷ روستای ما به شبکه آب سالم پایدار متصل شد و در طول این ۷ سال و چند ماه بیش از ۱۲ هزار روستای ما متصل به شبکه آب سالم پایدار شد. قبلا گفتم که تا آخر این دولت به بیش از ۸ میلیون نفر آب سالم پایدار در اختیار قرار می‌گیرد. قبل از این دولت تا ۹۲ حدود  ۹صدهزار نفر از روستاییان ما دارای آب سالم پایدار بودند و پایان این دولت آن نهصدهزار تبدیل می‌شود نه به ۹ میلیون به بیش از ۱۰ میلیون نفر. ‌کاری است که دولت دارد انجام می‌دهد برای افراد کم مصرفی که معمولا از اقشار محروم آب، برق و گاز مجانی شده است. حالا شما عصبانی هستنید که تقصیر ما نیست این کار ملت ما است. ملت به‌رغم فشار دشمن و تحریم ما در این زمینه حرکت کرده است. به‌رغم فشار و تحریم دولت برای مردم و اقشار آسیب‌پذیر تسهیلات فراهم کرده و به روستاها آب، برق، گاز، راه، شبکه بهداشت و ارتباطات رسانده است و از طرف دیگر با همه توانی که دولت داشته بسته‌های حمایتی در اختیار اقشار کم درآمد قرار داده است. 
جزو معدود کشورهای دنیا هستیم که در شرایط کرونا رشد مثبت داشت
روحانی ادامه داد: در هر سه مقطع تاریخی که از ۱۹ دی در سال ۵۶ شروع می‌شود در یک سال بعد یعنی دی ۵۷ شاه از این کشور اخراج می‌شود و در بهمن به پیروزی نهایی می‌رسیم. در سال ۵۹ جنگ به ما تحمیل می‌شود، یک سال بعد در مهر سال ۶۰ پیروزی شکستن حصر آبادان و ثامن‌الائمه را داریم و بعد هم پیروزی‌های بعدی که ادامه پیدا کرد. یک سال بعد از جنگ اقتصادی سال ۹۷، در سال ۹۸ برای مهار و کنترل رشد تورم و همچنین در مسیر رشد و توسعه کشور، ما دارای پیروزی بودیم. وی با بیان اینکه امسال به‌رغم تحریم، جنگ و کرونا در ۶ ماهه اول رشد اقتصادی را می‌بینیم، تصریح کرد: ما رشد مثبت داریم و تا پایان امسال هم این رشد مثبت است و جزو معدود کشورهای دنیا هستیم که در شرایط کرونا رشد ما مثبت است. رییس‌جمهوری با اشاره به تورم آذرماه ۹۹ افزود: در تورم آذرماه هم می‌بینیم که تورم ماهانه ما کنترل شده و یک مقدار کاهش پیدا کرده است. تورم نقطه به نقطه ما کاهش یافته و این روند به شکلی است که کشور روی پای خود ایستاده و کسی در دنیا فکر نکند که تحریم و جنگ اقتصادی ملت ایران را از پا در می‌آورد. ما مسیر را با قدرت ادامه می‌دهیم البته هر وقت طرف مقابل ما تسلیم قانون شد ما استقبال می‌کنیم. یک فردی که در کوچه ظلم می‌کند، سنگ می‌زند و شیشه می‌شکند و بعد در یک لحظه‌ای عاقل می‌شود و می‌گوید من از این به بعد نمی‌خواهم شیشه بشکنم، آیا ما نباید استقبال کنیم؟ وی یادآور شد: هر زمانی این فرد که شیشه ما را می‌شکند آمد و فهمید که شکستن شیشه هنر نیست و هر زمانی شیشه را می‌شکند فردا شیشه‌بر می‌آورید و شیشه دیگری می‌اندازید و کار من هیچ اثری ندارد، من به شما خسارت می‌زنم و شما را به زحمت می‌اندازم ولی من هم به هیچ‌چیزی نمی‌رسم، حالا دست برداشتم و توبه کردم. هر وقت این کار انجام شد استقبال می‌کنیم.
به تعهدات عمل کردید ما هم عمل می‌کنیم
روحانی افزود: دولت آینده آمریکا که ۲ هفته دیگر بر سر کار می‌آید اگر گفت که آمریکا دیگر شیشه شکستن را رها و توبه کرده و می‌خواهد در مسیر قانون قرار بگیرد و می‌خواهد به تعهداتش عمل کند اگر از ما سوال کند، جواب را ما خیلی صریح و روشن و ساده است و می‌گوییم اگر شما به همه تعهدات عمل کردید ما هم به همه تعهدات عمل می‌کنیم اگر عمل نکردید ما برابر شما سر فرود نمی‌آوریم. 
رییس جمهوری افزود: شما اگر به تعهدات عمل کردید، منتی سر ما نگذاشتید یک کار خلاف قانونی تاکنون انجام می‌دادید، که حالا از کار خلاف قانون دست برداشتید، پشیمان شدید و متوجه شدید که اشتباه کردید ما هم استقبال می‌کنیم. ملت ایران توانسته در سه مقطع تاریخی مهم در نهضت و انقلاب اسلامی و در جنگ تحمیلی ۸ ساله و دفاع مقدس و در جنگ اقتصادی بعد از گذشت سه سال، با ایستادگی، مقاومت، پشتکار، صبر و وحدت توانسته در برابر دنیا پیروز شود. ملت ایران هم در مقطع اول برابر دنیا بود در زمان نهضت انقلاب که کسی پشت سر ما نبود و ملت ما تنها بود، هم در جنگ ملت ما تنها بود و همه آنطرف بودند و هم در این جنگ اقتصادی سه ساله ملت ما تنها بود و روی پای خود ایستاد و توانست مقاومت کند و بحمدالله تا امروز ملت ما پیروز بوده و این پیروزی را تا پایان ادامه خواهد داد. در اینجا می‌خواهم به یک نکته مهم اشاره ‌کنم و آن اینکه برخی از دوستان در رسانه‌ها که صحبت می‌کنند حواسشان باشد که شرایط ما چگونه بوده است. در شرایط مختلف، به اقدامات مختلف نیاز است. یک وقتی کشور در یک شرایط تعادل قرار دارد و در شرایطی دیگر دشمن جنگ بر ما تحمیل کرده و شرایط جامعه ملتهب است و در آنجا شرایط دیگری را اقتضا می‌کند. اگر دولت برای کالاهای اساسی ۴۲۰۰ تومان را مقرر کرده و با همه سختی‌ها و مشکلات برای بانک مرکزی، دولت، صمت و کشاورزی و برای اینکه این کالاها را با قیمتی که برای مردم قابل تحمل باشد در اختیار آنها قرار دهد نباید کسی بگوید چرا ۴۲۰۰ تومان و بعد عنوان کند یک فردی سوءاستفاده کرده این چه صحبتی که مطرح می‌کنند؟
بیشتر کالاها از ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج شدند
روحانی با اشاره به تدارک بسته‌های معیشتی برای حمایت از مردم توسط دولت، گفت: در این بین ممکن است یک نفر بسته را نرسانده و دزدی کند حال آیا این بسته یا کمک ایراد داشته است؟ همچنین عده‌ای ارز ۴۲۰۰ تومان را دریافت کردند ولی کالا را به مردم نرساندند. خوب این افراد را طبق قانون بازداشت و محاکمه کنید و اگر فردی تخلف کرده با او برخورد کنید. اینکه تعداد معدودی تخلف کردند مبنا نمی‌شود که بگویم کار نادرست بوده، بلکه کار کاملا درست بوده است. البته در یک سال گذشته تعدادی از کالاهای اساسی به تدریج از ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج کردیم.
وی ادامه داد: برای بعضی  از کالاهایی مانند برنج، روغن، چای، شکر،‌ لاستیک و دیگر کالاها آرام آرام آنها را از ارز نیمایی خارج کردیم به نحوی که جامعه بتواند این شرایط را تحمل کند و قابل قبول باشد. اما عده‌ای مصاحبه می‌کنند که مشخص است اصلا این افراد متوجه نشدند و خرید هم انجام می‌دادند ولی نفهمیدند که به عنوان نمونه حبوبات از ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج شده است. البته این خوب است که فکر می‌کردند ارز ۴۲۰۰ تومانی برای همه کالاها همچنان ادامه دارد. رییس جمهوری با تاکید بر اینکه دولت قدم به قدم ارز ۴۲۰۰ تومانی را از روی بیشتر کالاها خارج کرد،‌ افزود: ولی چند قلم دیگر کالاهای اساسی از جمله دارو و بعضی از کالاهایی که برای ما مهم بود، همچنان با ارز ۴۲۰۰ تومانی خریداری می‌شود. البته برای این اقلام نیز در شرایط خاص ممکن است دولت تصمیماتی اتخاذ کند. اما اینکه از امروز یک عده طبل و دهل گرفته و اعلام کنند که دوران ارز ۴۲۰۰ تومانی پایان یافت، خوب این عده به چه کسی خدمت می‌کنند؟
دولت از تبصره به تبصره بودجه دفاع می کند 
روحانی با بیان اینکه باید بعضی از حرف‌ها را به موقع و به درستی گفت، اظهار کرد: در بیان بعضی از مسائل نباید جار زد و اکنون زمان طبل و دهل و جار زدن نیست و اگر شعار بدهید عده‌ای از همین موضع سوء استفاده خواهند کرد. این سبب خواهد شد همان فساد و همان رانتی که نمایندگان می گویند ایجاد شود. بنابراین از نمایندگان عزیز مجلس شورای اسلامی خواهش می‌کنم که قرار بود کار بزرگی را با هم انجام دهیم. دولت زحمت کشید، ماهها تلاش کرد، فکر کرد تا یک بودجه را برای اداره کشور در سال ۱۴۰۰ تحویل مجلس شورای اسلامی دهد. البته دولت از تبصره به تبصره بودجه دفاع می‌کند و این یکی از بهترین بودجه‌هایی بوده که دولت نوشته و تحویل مجلس داده است. وی با بیان اینکه از مجلس توقع می‌رود بودجه را بررسی کند و دولت و مجلس با یکدیگر همکاری کنند، ‌یادآور شد: اگر در جایی نیز مجلس پیشنهاد بهتری دارد، ما استقبال می‌کنیم و اگر در جایی نیز اصلاح نیاز دارد دولت استقبال می‌کند. اما شاکله این بودجه باقی بماند زیرا طبق قانون اساسی بودجه را باید دولت بنویسد و به مجلس بدهد و مجلس نمی‌تواند بودجه بنویسد. بودجه را دولت می‌نویسید و دخل و خرج کشور را دولت می‌داند که چگونه باید در نظر گرفته شود. البته مجلس حق دارد بودجه را اصلاح کند و پیشنهاد جدید بدهد و باید با هم همکاری کنیم و توقع ما نیز این است که با همکاری بودجه بهتری خارج شود.
وضع اقشار کم درآمد جامعه خط قرمز ماست
روحانی ادامه داد: ما در بودجه خط قرمزهایی داریم که آن خط قرمزها قابل شکستن نیست از نمایندگان خواهش می‌کنم به این خط توجه کنند وضع اقشار کم درآمد جامعه خط قرمز ما است. ما نمی‌توانیم به مردم فشار بیاوریم، خود این جنگ به ما فشار آورده است این که آدم‌هایی هم بودند که آنها هم بی انصاف بودند فشار آوردند یک دفعه مالیات و عوارض را زیاد کردن کمر مردم را خرد می کند، ما قبول نمی‌کنیم بدون حساب و کتاب مالیات افزایش پیدا کند. ما برای بودجه مسیر، پیشنهاد کردیم گفتیم ما مصمم هستیم که در سال آینده روزانه ۲ میلیون و صیصد هزار بشکه نفت و میعانات بفروشیم و قدرت این کار را هم داریم. می‌خواهید این نفت را کنار بگذارید و جای آن مالیات به مردم اضافه کنید این فشار به مردم وارد می کند ما نباید این کار را انجام دهیم. باید با هم بنشینیم فکر کنیم و راه حل بیابیم باید پول ملی  به جایگاه شایسته خود برگردد و ارزش پول ملی قابل قبول باشد ما در جنگ بودیم ارزش پول ما کاهش یافته بود مردم ما شاهد هستند که از سال ۹۷ ما در شرایط جنگ بودیم.
وی تصریح کرد: ما برای سال آینده پیش بینی دیگری کردیم ما در بودجه اسم قیمت دلار را ذکر نکردیم جز یک مورد، ما قیمت را بر مبنای هر دلار ۱۱ هزار و پانصد تومان در نظر گرفتیم اگر یک دفعه این پول از ۱۱ به ۱۷ تبدیل شود می‌دانید تبعاتش چیست؟ همه باید به این مساله فکر کنیم یک دفعه مردم و دولت را در مشکلات قرار ندهیم. رییس جمهوری افزود: وقتی قیمت دلار را بالا می برید در عوارض گمرکی هم می خواهید بر این مبنای بالا محاسبه داشته باشید، ما دچار مشکل می شویم این موارد خط قرمزهای ماست در زمینه مساله تورم زندگی مردم باید اداره شود، چند بار باید از مردم مالیات بگیریم برای کالا و خدمات از فرد مالیات گرفته می‌شود برای تراکنش هم باید فرد مالیات بدهد چند بار باید مالیات دهد؟ این نمی شود، ما باید این را مدنظر قرار دهیم. ما در یک جلسه خصوصی درباره کالا اساسی با برخی از نمایندگان از جمله رییس مجلس صحبت کردیم که برای کالاهای اساسی و ارز ۴۲۰۰ هزار تومانی با هم بنشینیم فکر کنیم و به نتیجه برسیم وقتی به نتیجه رسیدیم باید عمل کنیم نه این که از الان نتیجه را بگوییم سه ماه این وسط فاصله است شما بودجه ای که خواستد تصویب کنید کی باید اجرا شود این بودجه فروردین باید اجرا شود اینگونه سه ماه بهمن، اسفند و فروردین مردم در فشار قرار می‌گیرند.  وی در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس گفت: شما هنوز بودجه را تصویب نکردید فعلا بودجه در کمیسیون تلفیق است ممکن است تغییرات کند یا در صحن تغییر کند ما همه نماینده مجلس بودیم و می دانیم سازو کار بررسی بودجه چیست. روحانی ادامه داد: من از رادیو و تلویزیون گله دارم. نمی‌گوییم مصوباتی که کمیسیون تلفیق می گوید را نباید پخش کنند بلکه باید برای مردم توضیح داده شودکه این نظر ابتدایی مجلس است ممکن است تغییر کند نکند تلیق موضوعی را اعلام کند از فردا در بازار اثر بگذارد در آخر موضوع به مجلس برود و تصویب نشود، هنوز مجلس مصوبه نهایی نداده و مصوبه نهایی باید به شورای نگهبان برود و آنجا اصلاح شود. وی گفت: از نمایندگان و اعضای کمیسیون تلفیق مجلس می‌خواهم که همکاری کنند ما در این چند ماه هم نتیجه همکاری و هم عدم همکاری را دیدیم هر کجا بهتر همکاری کردیم مفیدتر بوده و بهتر به نتیجه رسیدیم، بودجه  امر بسیار مهمی است با قوانین دیگر فرق دارد ان شاء الله با کمک هم این لایحه را به سرانجام برسانیم.
تمامی افرادی که در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی قصور داشتند محاکمه شوند
روحانی یادآور شد: روز چهارشنبه ۱۸ دی یک روز تاسف انگیزی بود شب قبل در آسمان هواپیمایی به خطا و اشتباه مورد هدف قرار گرفت و عزیزان ما در آن هواپیما جان باختند این برای ما بسیار دردناک بود در آغاز برای ما روشن نبود که حادثه چیست روز جمعه گزارشات کامل آمد و روشن شد شرایط چه بوده است. از همان وقت به مسوولان گفتیم هر چه هست به مردم اعلام کنید همان روز هم گفتیم مسببین این حادثه باید در یک دادگاه عادلانه محاکمه شوند. ما امروز هم به این اصرار داریم حتما قوه قضاییه این کار را خواهد کرد. قوه قضاییه همه عاملین این حادثه را مورد محاکمه قرار می‌دهد که این محاکمه برای ما مهم است افراد اگر قصور یا کوتاهی کردند یا هر چیز دیگری همه زوایای مساله باید روشن شود و مردم مطلع شوند که امر چگونه بوده و دولت همه تلاش خود را در این یکسال انجام داده است. دولت در جلسه قبل خود به این تصمیم رسید که خسارت را دون در نظر گرفتن تابعیت افزاد پرداخت کند. هر کس تبعه هر کجاست چه ایرانی و چه غیر ایرانی همه را مساوی حساب کردیم ۱۵۰ هزار دلار به عنوان خسارت قرار دادیم و ان شاء الله این پول به آنها پرداخت کردیم راجع به کسانی که این حادثه را ایجاد کردند قصور یا کوتاهی یا هر چیز دیگری بوده در دادگاه محاکمه می‌شوند و در این دادگاه هر چه حق و عدل است بدون اغماضی انجام می‌شود. در این شرایط برای ما سخت بود اما در عین  حال ۳۰ میلیون دلار تهیه شد برای این که این بخش از مساله را حل و فصل کنیم این به  معنای این نیست که تاثیر در محاکمه بگذارد محاکمه با دقت انجام می گیرد. 
 
برچسب ها: حسن روحانی

علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۱۰/۱۷ ۱۶:۰۹
خیلی خجالت دارد که رییس جمهور یک مملکتی اینطوری حرف بزند، واقعاً وقاحت دارد خاک بر سرما که چنین کسی رییس جمهور ما هست.ملت را بیچاره کردید. خودتان که مشکلی ندارید. این مملکت رهبر دارد و ایشان جلوی این آدم.... را بگیرد.خیلی احساس حقارت می کنم. (370085)
۱۳۹۹/۱۰/۱۷ ۱۷:۵۵
جای تاسفه که مردم رو نفهم فرض کردی (370088)
امید
United States
۱۳۹۹/۱۰/۱۷ ۲۱:۴۷
...نمیدانم ....واقعا ..از چه کلمه ای برای توصیف این صحبت های روحانی باید استفاده کنم ...حالا ایشان به اینکه مردم نفهمیدند ....افتخار می کند ...؟؟؟به اینکه توانسته افکارعمومی را فریب دهد ؟؟افتخار می کند ؟؟به اینکه مردم جرات اعتراض ندارند ؟؟؟افتخار می کند ؟؟؟به اینکه توانسته سفره مردم را کوچک کند افتخار می کند ؟؟من شرمنده ام ..من شرمنده خودم .نسل .آینده و دیگرانی هستم که آنها را تشویق به شرکت در انتخابات و رای به روحانی کردم ... (370091)
۱۳۹۹/۱۰/۱۸ ۱۰:۱۸
خیال کردی همه مسل خودتن حسن (370095)
یزدان
Europe
۱۳۹۹/۱۰/۱۸ ۱۰:۳۳
خاک برسرما برای رئیس جمهورمان چقدر دروغ اگه راست میگی این حرفهارو دربین مردم میان مردم بزن نه تو دفترت جلو وزراریت تو مرد پشت میدانی مرد پشت دوربینی نه وسط میدان حاج قاسم مردمیدان بود درود خدا برحاج قاسم یکی مثل او باید رئیس جمهورمیشود (370096)
۱۳۹۹/۱۰/۱۸ ۱۷:۱۸
دیگه تمومه ماجرا (370099)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها