به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۰۱ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۲۵۲۲۰۳

احضارنخست وزیر اسبق و ۹۱ ساله فرانسه به دادگاه

احضارنخست وزیر اسبق و ۹۱ ساله فرانسه به دادگاه
گروه بین الملل: جلسه محاکمه ادوار بالادور،‌ نخست وزیر اسبق فرانسه به اتهام فساد مالی و دست داشتن در تجارت سلاح، بیست و پنج سال پس از کارزار تبلیغاتی وی  در پاریس برگزار شد.
 بالادور که هم اکنون ۹۱ سال دارد در دادگاه حاضر شد تا پاسخگوی اتهامات مطرح علیه وی در خصوص استفاده از منابع مالی پنهانی و غیرقانونی در جریان کارزار تبلیغاتی خود در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۹۵ باشد؛ انتخاباتی که در نهایت با شکست وی و پیروزی رقیبش ژاک شیراک همراه شد.پرونده کراچی از دیگر رسوایی‌هایی است که ادوار بالادور به دلیل نقش داشتن در آن در دیوان دادگستری جمهوری فرانسه محاکمه می‌شود.
نخست وزیر اسبق فرانسه در این پرونده به فساد و دریافت رشوه در تجارت بزرگ تسلیحاتی با عربستان سعودی و پاکستان از طریق واسطه متهم شده، معاملاتی که با پرونده انفجار کراچی گره خورده و پول غیرقانونی حاصل از آن صرف هزینه کارزار انتخاباتی وی شده است.
در این پرونده فرانسوا لئوتار، وزیر سابق دفاع فرانسه که به همراه بالادور، نخست وزیر وقت در تنظیم قراردادهای تسلیحاتی نقش داشت و به همدستی در سواستفاده از اموال و دارایی‌های عمومی متهم است نیز برای محاکمه به دادگاه فراخوانده شده است.
دادگاه کیفری پاریس ماه ژوئن گذشته با اشاره به منشا شبه برانگیز وجوهی که به حساب‌های کارزار انتخاباتی  بالادور در سال ۱۹۹۵ واریز شده تاکید کرده بود که نزدیکان وی نمی‌توانند این مسئله را نادیده بگیرند و یا منکر شوند.
 واریز مبلغ ۱۰ میلیون فرانک به حساب کارزار انتخاباتی ادوار بالادور به صورت نقد بسیار سوال برانگیز است.
بر اساس اتهام مطرح شده در پرونده کراچی،‌ دستگاه اجرایی پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۹۵ شبکه‌ای از واسطه‌های صوری و بی فایده را بر سر راه تجارت تسلیحات به عربستان سعودی و پاکستان قرار داده و از این طریق بیش از ۱۰ میلیون فرانک رشوه دریافت کرده است.دو شرکت و نهاد دولتی در حالی در قراردادهای کلان با خریداران تسلیحات ملزم به همکاری با واسطه‌ها می‌شوند که اساسا معامله فروش تجهیزات نظامی تقریبا از پیش قطعی و نهایی شده بود.ماجرای دریافت رشوه و پرداخت کمیسیون‌های غیرواقعی به واسطه‌های این قراردادهای تسلیحاتی پس از انفجار کراچی در سال ۲۰۰۲ برملا شد.این حادثه که در جریان آن ۱۵ نفر از جمله یازده فرانسوی جان باختند پس از برخورد یک خودروی بمب گذاری شده به اتوبوس حامل کارکنان اداره کشتی سازی فرانسه در کراچی روی داد.ابتدا گمان می‌رفت که این حمله کار افراطی‌ها باشد اما بعد دستگاه قضایی فرانسه تایید کرد که ماجرا با پرداخت نکردن حق کمیسیون وعده داده شده پس از شکست ادوار بالادور و پیروزی ژاک شیراک در انتخابات ریاست جمهوری مرتبط بوده است.محاکمه ادوار بالادور در دیوان دادگستری جمهوری فرانسه، تنها دادگاهی که صلاحیت محاکمه اعضای دولت را دارد قرار است تا یازدهم فوریه به طول انجامد.

 
برچسب ها: فرانسه
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها