به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۰۱ ساعت ۱۱:۴۱
کد مطلب : ۲۵۲۲۱۹
گزینه وزارت خارجه آمریکا: به دنبال توافقی مستحکم‌تر با ایران خواهیم بود

راه درازی تا بازگشت آمریكا به برجام در پیش است

راه درازی تا بازگشت آمریكا به برجام در پیش است
گروه سیاسی: گزینه پیشنهادی جو بایدن برای وزارت خارجه آمریکاگفت:در صورتی که ایران تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای موسوم به برجام را انجام دهد، ایالات متحده نیز به تعهدات خود در این توافق عمل خواهد کرد.
آنتونی بلینکن که در برابر اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا صحبت می‌کرد، اظهار داشت: جو بایدن معتقد است که اگر ایران به اجرای تعهداتش بازگردد، ما نیز این کار را خواهیم کرد. اما ما به همراه متحدان و شرکای خود، که یکبار دیگر در یک صف خواهیم بود، از این موضوع به عنوان زمینه‌ای برای دستیابی به یک توافقی طولانی‌تر و مستحکم‌تر استفاده خواهیم کرد.
گزینه پیشنهادی جو بایدن تصریح کرد، یک توافق جدید می‌تواند به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران و همچنین برنامه موشکی این کشور بپردازد.آنتونی بلینکن اضافه کرد، فکر می‌کنم تا این مرحله راه درازی در پیش داریم. با این حال گام‌های بعدی ایران را زیر نظر داریم. بلینکن در ادامه تصریح کرد که توافق هسته‌ای با ایران به رغم محدودیت‌هایش موفق عمل کرد و شدیدترین بازرسی‌ها را علیه ایران به همراه دارد.
گزینه پیشنهادی جو بایدن اضافه کرد، ظرفیت گریز هسته‌ای، یعنی مدت زمان لازم برای ایران جهت تهیه مواد کافی برای ساخت یک بمب هسته‌ای از یک سال در چارچوب برجام، براساس گزارش رسمی، به سه تا چهار ماه رسیده است.وی معتقد است که آمریکا برای تصمیم‌گیری پیرامون بازگشت به برجام زیر فشار قرار ندارد.
همچنین کاندیدای جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، برای تصدی سمت مدیر اطلاعات ملی می‌گوید «راهی درازی در پیش داریم» تا ایران در چارچوب برجام دوباره تحت نظارت شدید قرار گیرد.
آوریل هینس که  در جلسه پرسش‌وپاسخ کمیته امور امنیتی مجلس سنا برای برای بررسی صلاحیت خود شرکت کرده بود، گفت: «بایدن اشاره کرده است که اگر ایران به تعهداتش بازگردد، او نیز چنین خواهد کرد. به صراحت باید بگویم که راهی درازی برای رسیدن به آن در پیش داریم».
 هینس همچنین هشدار داد که در روند بازگشت به توافق هسته‌ای، لازم است دولت جو بایدن گسترش برنامه موشکی ایران و دیگر اقدامات «بی‌ثبات‌کننده» جمهوری اسلامی را مد نظر قرار دهد.
 او همچنین به کمیته سنا اطمینان داد که در این فرایند با نمایندگان کنگره درباره پرونده ایران مشورت خواهد شد.خانم هینس که نامزد تصدی بالاترین مقام اطلاعاتی در کابینه جو بایدن است، به دو مورد اختلاف جدی ایران  با کشورهای غربی هم اشاره کرد و گفت که  بایدن این موضوع را هم یادآور شده که "در جریان این فرایند باید برنامه موشکی بالستیک و همین طور فعالیت‌های مخرب ایران را هم مد نظر داشته باشیم."
آوریل هینس همچنین سوگند یاد کرد که همواره «حقیقت را به دولت» بگوید و با دور نگه داشتن سیاست از نهادهای امنیتی اعتماد به عملکرد این نهادها را تضمین کند.برخی تحلیلگران سخنان  خانم هینس را نشانه‌ای مبنی‌بر فاصله گرفتن از عملکرد دست‌اندرکاران دولت دونالد ترامپ تلقی می‌‌کنند. هینس، معاون سابق سی‌آی‌ای و معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما، نخستین زنی است که به عنوان مدیر اطلاعات ملی معرفی می‌شود.
مشاوران  بایدن درهفته‌های اخیر گفته‌اند که کابینه تازه تلاش خواهد کرد به مسیر دیپلماسی با ایران برگردد و از بازگشت به برجام با در نظر گرفتن ملاحظات مربوط به برنامه موشکی ایران و همین طور نقش منطقه‌ای جمهوری اسلامی صحبت کرده‌اند.
کمیته‌های مختلف سنا روز سه‌شنبه، یک روز قبل از مراسم تحلیف جو بایدن، روند بررسی صلاحیت نامزدهای او برای پست‌های مختلف از جمله وزارت خارجه و مدیر اطلاعات ملی آمریکا را آغاز کرده‌اند.تعداد زیادی از نامزدهای آقای بایدن برای پست‌های وزارت خارجه و امنیت ملی از میان کسانی هستند که به نوعی با پرونده هسته‌ای ایران و مذاکرات سال‌های گذشته به ویژه در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما در ارتباط بوده‌اند.
برآورد هینس درباره طولانی بودن زمان بازگشت به برجام در حالی مطرح شده که وزیر خارجه بریتانیا  درباره فرصت محدود کابینه  بایدن برای رسیدگی به پرونده ایران هشدار داد.
دامینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا زمان باقی‌مانده تا انتخابات ریاست جمهوری ایران (۲۸ خرداد ۱۴۰۰) را "پنجره فرصت" برای  بایدن دانست که به عقیده او باید در این زمان برای "پیشرفت واقعی" در پرونده هسته‌ای ایران تلاش کند.به نظر می‌آید  راب با این هشدار احتمال پیروزی یک نامزد محافظه‌کار و منتقد برجام در انتخابات سال آینده ایران را در نظر داشته است.
هشدار اتحادیه اروپا به ایران  
هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا معتقد است برنامه‌های جدید ایران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم ممکن است بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای در دوره ریاست جمهوری جو بایدن را به مخاطره بیندازد.
 جوزپ بورل این مسئله را در دعوت‌نامه‌ای خطاب به وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای نشست مشترکی در دوشنبه آینده بیان کرده است. بورل ابراز نگرانی کرده که برنامه‌های جمهوری اسلامی تلاش‌های دیپلماتیک به منظور بازگشت ایالات متحده به برجام را تضعیف کند.این مقام ارشد اتحادیه اروپا هشدار داده که آینده توافق هسته‌ای میان جمهوری اسلامی و شش قدرت جهانی به نقطه حساسی رسیده است. بورل در نامه به وزیران خارجه اتحادیه اروپا ابراز نگرانی کرده که تشدید تحریم‌ها تلاش‌های این اتحادیه برای متقاعد کردن تهران برای بازگشت به اجرای کامل تعهدات برجامی را به مخاطره بیندازد.همچنین سه کشور اروپایی هشدار داده‌اند که ایران هیچ کاربرد غیرنظامی موجهی برای تولید فلز اورانیوم ندارد. رافائل گروسی، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سه روز قبل تایید کرد که ایران فعالیت تحقیق و توسعه برای تولید اورانیوم فلزی را شروع کرده است.

 
برچسب ها: برجام
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها