به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۰۱ ساعت ۱۲:۲۴
کد مطلب : ۲۵۲۲۳۸

ضد عفونی کامل خانه با گیاهان دارویی

ضد عفونی کامل خانه با گیاهان دارویی
گروه جامعه: یکی از عوامل مهم در تکثیر و تولید انوع ویروس ها ، عدم جریان هوا در یک مکان است. قبل از اقدام به ضدعفونی کردن و از بین بردن ویروس ها ، بهتر است دقایقی هوای آزاد و تمیز را از طریق باز کردن درب و پنجره ، جایگزین هوای سنگین و ثابت محیط کنید تا از گسترش میکروب و ویروس ها جلوگیری نمائید.دود کردن اسفند و استفاده از پیاز و سیر و برخی گیاهان دارویی علاوه بر خوشبوکنندگی فضای منزل سبب ضد عفونی و تصفیه هوای خانه نیز می شود. در شرایط امروز دنیا با شیوع بسیار ویروس کرونا ، هر روز بر تعداد قربانیان افزوده می شود. سازمان های بهداشتی ، از مردم می خواهند با مهار شیوع این بیماری مهلک ، برای حفظ سلامتی باید اقدامات اساسی انجام داد. یکی از این اقدامات ضد عفونی کردن محیط پیرامون و وسایلی است که در طول شبانه روز با آنها در تماس هستیم.  یکی از عوامل مهم در تکثیر و تولید انوع ویروس ها ، عدم جریان هوا در یک مکان است. قبل از اقدام به ضدعفونی کردن و از بین بردن ویروس ها ، بهتر است دقایقی هوای آزاد و تمیز را از طریق باز کردن درب و پنجره ، جایگزین هوای سنگین و ثابت محیط کنید تا از گسترش میکروب و ویروس ها جلوگیری نمائید. اسپند یکی از مهم ترین گیاهان آنتی باکتریال و تصفیه کننده هوای محیط در طب سنتی است ، دود کردن آن ،علاوه بر تسکین اعصاب و آرامبخشی، از شیوع آلودگی های ویروسی نظیر سرماخوردگی نیز پیشگیری می کند، برای افزایش خاصیت ضد عفونی کنندگی ، کندر را به همراه اسپند می سوزانند. همچنین دود کردن اسپند به همراه گلپر و زاج نیز علاوه بر خوشبوکنندگی فضای منزل ، موجب تصفیه هوا و ضد عفونی شدن آن می شود.
 خاصیت ضدعفونی کنندگی و جرم گیری ، سرکه به عنوان اسید طبیعی ، باعث محبوبیت بیشتر آن شده است. افزودن چند قطره ازسرکه (اسید استیک )به آب و جوشاندن آن موجب تصفیه هوا و ضد عفونی نمودن منزل می شود. علاوه بر این موجب از بین رفتن بوهای قلیایی موجود در منزلنیز می شود. حتی می توان چند قطره سرکه را با آب رقیق کرد و در محیط اتاق اسپری نمود . البته افرادی که مبتلا به آسم و بیماری های تنفسی هستند نباید از این روش سنتی استفاده کنند. عنبر نسا خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد و دود کردن آن موجب ضد عفونی شدن هوا ،دفع حشرات ، و استنشاق آن باعث درمان سردردهای عصبی،سینوزیت، میگرن و درد های عضلانی می شود. سیر و پیا با خاصیت آنتی باکریالی خود ، موجب جذب میکروب هامی شوند. برای ضد عفونی کردن منزل ، آنها را برش داده و در جاهای مختلف قرار دهید. استفاده از بخور سیر و یا پیاز نیز برای پاکسازی فضای منزل بسیار مفید است.

بخور اکالیپتوس دارای خواص ضد عفونی و ضد میکروب، ضد سر درد، درمان کننده سرما خوردگی، سینه درد وسرفه است، استفاده از بخور بابونه نیز موجب ضدعفونی کرد محیط می شود و استنشاق آن برای درمان اضطراب، استرس ، بی خوابی و به عنوان آرامبخش مفید است. بخور و سوزاندن گیاه مریم گلی (سالویا) برای ضد عفونی کردن محیط ،آرامبخشی و درمان فشار های عصبی بسیار مفید است.علاوه بر این دم نوش این گیاه آنتی باکتریال در درمان عفونت های مجرای داخلی ،فواید بسیاری دارد . استفاده از بخور و دود کردن مریم گلی باعث معطر شدن و پاکسازی هوا و همچنین رفع آلودگی محیط می شود. نخل پروانه دارای ساقه های نازک و متعدد و متراکم است. این گیاه برای رفع آلودگی هوا بسیار مفید باشد. این گیاه آپارتمانی که به سرخس بوستون نیز شناخته می شود ، در نور کم هم رشد می کند اما نیاز به نور غیرمستقیم خورشید دارد. گل داوودی با رنگ های شاد بنفش و صورتی که دارد موجب نشاط و شادابی افراد می شود. گل داوودی برای تصفیه هوا بسیار موثر هستند و مواد سمی و خطرناک مانند فرمالدهید، بنزن، آمونیاک، زایلن و تولوئن را از بین می برد.آلوئه ورا یکی از گیاهانی است که با تولید اکسیژن بسیار در شب ، یکی از بهترین تصفیه کننده های هوا از نظر سازمان فضایی آمریکا (ناسا) محسوب می شود. گیاه مارپیچی ، هوای آلوده را به خوبی تصفیه می کند و باعث بهبود کیفیت هوای خانه و دفتر کار می شود. اکالیپتوس Eucalyptus گیاه بومی کشور استرالیا است . این گیاه دارای سابقه طولانی در درمان سرماخوردگی، سینوزیت و ضد عفونی کردن هوای محیط است و بیشتر به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و ضد عفونی کنندگی، مشهور است. این گیاه با داشتن سرعت خوب رشد می تواند آلاینده های موجود در هوا مانند مونوکسید کربن ،فرمالدهید و بنزن را تصفیه کند. این گیاه می تواند دود و بوی ناشی از پخت وپز را از بین ببرد. بنابراین بهترین مکان برای نگهداری گیاه عنکبوتی ، فضای آشپزخانه است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها