به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۲۰
 
۲۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۲۱ ساعت ۱۵:۰۵
کد مطلب : ۲۵۵۷۶۴

ارتودنسی دندان چه مراحلی را دارد ؟ راهنمای انتخاب بهترین دکتر ارتودنسی در تهران

گروه سلامت و زیبایی:
ارتودنسی دندان چه مراحلی را دارد ؟ راهنمای انتخاب بهترین دکتر ارتودنسی در تهران
ارتودنسی دندان از جمله روش‌های نوین مربوط به حوزه زیباسازی دندان است که دندانپزشکان متخصص از آن برای نظم و ترتیب دهی به دندان‌های فرد بیمار استفاده می‌کنند. این روش به دو صورت متحرک و ثابت قابل اجرا بوده که در این بخش ما قصد داریم تا اطلاعاتی را در خصوص زمان بندی و مراحل ارتودنسی دندان به صورت ثابت با شما خوانندگان عزیز  و محترم به اشتراک بگذاریم؛ همراه ما باشید.  این مقاله با یاری https://simadentclinic.com نوشته شده است.
 
 منظور از ارتودنسی دندان چیست ؟
امروزه برای بر طرف کردن بسیاری از ناهنجاری‌ها در خصوص دندان‌های یک شخص از روش‌های زیباسازی متنوعی کمک گرفته میشود که ارتودنسی یکی از این روش‌هاست و تا نتیجه و اثر بخشی آن بسته به شرایط فرد کاری زمان بر و طولانی به حساب می‌آید. ارتودنسی باعث قرار گرفتن دندان‌ها در مکان صحیح خود و نظم و ترتیب آن‌ها خواهد شد و بر روی زیبایی چهره فرد و طرح لبخند او نیز بسیار تاثیر گذار است. در شیوه ارتودنسی ثابت تمامی دندان‌ها فرد در فک بالا یا پایین به وسیله کش‌ها ارتودنسی به براکت‌های نصب شده بر روی دندان متصل می‌شود و به تدریج با گذشت زمان دندان‌ها بدون نیاز به کشیدن، جابجا شده و در محل صحیح خود قرار میگیرند.  
برای دریافت هزینه‌های ارتودنسی دندان کلیک کنید. یا در گوگل سیمادنت کلینیک را سرچ کنید .
 
مراحل و زمان بندی ارتودنسی دندان
همانطور که اشاره شد؛ ارتودنسی دندان با توجه به شرایط بیمار و ناهنجاری‌های دندان‌های او کاری زمان بر بوده و برای مشاهده نتیجه اثر بخش آن باید مدتی صبر و تحمل پیشه کرد. در حقیقت بنا بر درخواست افراد می‌توان مراحل انجام عمل ارتودنسی را به دو دسته زیبایی و سلامت دندان تقسیم کرد. در ادامه این بخش ما هر یک از مراحلی که شخص برای طی کردن طول درمان خود بابت انجام عمل ارتودنسی دندان باید طی کند را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار داده ایم :
 
 مرحله 1 : مشاوره، معاینه و ارزیابی دندان
در نخستین گام در جهت هر گونه اقدامی برای ایمپلنت و یا ارتودنسی دندان، فرد بیمار تمام دغدغه‌های خود را در خصوص مزایا و معایب روش ارتودنسی با پزشک مطرح کرده و در این زمینه از او مشورت میگیرد. سپس دندانپزشک وضعیت نابهنجار دهان، فک و ترتیب دندان‌های فرد بیمار را بعد از معاینه و انجام عکسبرداری OPG به دقت مورد بررسی قرار داده و در صورت تشخیص و تایید او برای عمل ارتودنسی دندان، یک طرح درمانی به منظور زمان بندی و نحوه درمان فرد ارائه میدهد و او را از هزینه‌های این عمل آگاه خواهد کرد.



مرحله 2 :  قالب گیری برای ارتودنسی
متخصص ارتودنسی در این مرحله بعد از انجام معاینات دقیق و رضایت بیمار، قالبی از دندان‌های آن میگیرد تا از همین نخستین مراحل ارتودنسی دندان، وضعیت‌ها دندان‌های او ثبت کرده و در طول دوره درمان مقایسه کند.
 
مرحله 3 : تصویربرداری در ارتودنسی دندان
این مرحله بنابر تشخیص دندانپزشک متخصص در حوزه ارتودنسی خود به دو بخش مجزای زیر تقسیم می‌شود :
 
 - انجام رادیو گرافی سر و صورت (opg)
 OPG از جمله عکس‌های ضروری در حوزه رادیولوژی است که به منظور آغاز درمان ارتودنسی حتما باید وضعیت دقیق ریشه‌های دندان و ساختار فک فرد به وسیله  این عکس توسط پزشک مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد تا از صحت سلامتی کلیه دندان‌ها اطمینان حاصل شود.
 
- انجام فتوگرافی یا عکس دیجیتال رنگی
از دیگر بخش‌های مربوط به مرحله تصویر برداری در عمل ارتودنسی می‌توان به گرفتن عکس‌های رنگی اشاره کرد. این عکس‌ها وضعیت بافت سخت و نرم داخل دهان را به پزشک نشان داده و میتوان به کمک آن از همان ابتدای درمان شاخص‌های زیبایی صورت را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.
 
مرحله 4 : قرارگیری براکت (بریس) بر روی دندان
در این مرحله بعد از قالب گیری و عکسبرداری نوبت به چسباندن بریس بر روی دندان‌ها می‌رسد که در صورت انتخاب ارتودنسی نامرئی توسط فرد، این کار در حدود 20 الی 30 دقیقه زمان خواهد بود. در غیر این صورت متخصص ارتودنسی برای دقت بیشتر در قرارگیری صحیح براکت‌ها بر روی هر یک از دندان‌های فک بالا و پایین با توجه به شرایط و وضعیت فرد به زمان زیادی حدود 2 ساعت نیاز دارد.
 
مرحله 5: اتصال براکت‌ها به یکدیگر به وسیله کش مخصوص ارتودنسی
بعد از چسباندن براکت‌های بر روی دندان بیمار، به وسیله کش یا سیمی مخصوص آنها را به یکدیگر متصل کرده و بر اساس یک برنامه زمانی مشخص وضعیت جابجایی دندان‌ها توسط دندانپزشک بررسی می‌شود. در حقیقت جلسات بعد از این مرحله مربوط به بررسی روند پیشرفت درمان فرد و تامین نیروی لازم برای تنظیم حرکات جابجایی دندان‌های فرد می‌باشد.
 
مرحله 6 : استفاده از نگه دارنده و خارج کردن براکت از دهان
بعد از مراجعات منظم و دقیق بر اساس برنامه زمانی تعیین شده نزد متخصص ارتودنسی و تشخیص او در رسیدن به نتیجه ایده آل، حال در این مرحله براکت‌ها را از روی دندان‌های او یک به یک بر میدارد و سپس جهت ثابت نگه داشتن وضعیت دندان‌ها و فک بیمار در حالت ایده آل خود، استفاده از نگه دارنده را توصیه می‌کند. ارتودنسی تاثیر بسزایی بر روی زیبایی دندان‌ها و لبخند فرد بیمار خواهد گذاشت.
از روش‌های مختلفی که برای ارتودنسی هم قابل استفاده از ارتودنسی نامرئی است. برای اطلاعات کامل در مورد ارتودنسی نامرئی کلیک کنید.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها