به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۰۶ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب : ۲۵۸۳۱۰
بایدن زمان را از دست بدهد با نظامیان طرف خواهد بود

راه برداشتن تحریم‌ها در حفظ برجام است

راه برداشتن تحریم‌ها در حفظ برجام است
گروه سیاسی: رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بایدن از زمان روی کار آمدن خود تاکنون در ارتباط با موضوع ایران و مسائل مربوط به برجام وقت کشی کرده است، اظهار کرد: دولت بایدن بخش اعظمی از میراث دونالد ترامپ را کنار گذاشته است به جز اعمال سیاست فشار حداکثری بر روی ایران.
حشمت‌الله فلاحت پیشه،در ارتباط با توافق اخیر ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی و برخی از مسائل حاشیه‌ای مرتبط با آن از جمله اعتراض تعدادی از نمایندگان به این توافق مبنی بر اینکه این توافق مغایر با مصوبه اخیر مجلس است گفت: من به توافق صورت گرفته بین ایران و آژانس زیاد خوش بین نیستم.
وی با بیان اینکه به قانون مجلس نیز انتقاداتی دارم و معتقدم که راه برداشتن تحریم‌ها در حفظ برجام است، نه در کنار زدن برجام افزود: اما باید در نظر گرفت که در مقایسه با اقدام دولت و مصوبه مجلس، مصوبه مجلس شرط پذیر نیست و قانون فصل الخطاب همه طرفین است.فلاحت‌پیشه با اشاره به ضرب الاجل مشخص شده در قانون مجلس تصریح کرد: تیم دولت بایدن وقت داشت حتی تا قبل از فرارسیدن زمان ضرب الاجل اقداماتی را انجام دهد ولی از این فرصت استفاده نکرد و جای سوال وجود دارد که چطور برای آمریکایی‌ها حتی موضوعات کوچک مهم هستند ولی به تحریم 85 میلیون نفر ایرانی در شرایط کرونا توجهی ندارند. به نظر می‌رسد در رویکرد آمریکا نسبت به ایران، رویکرد انسان دوستانه ای وجود ندارد. دولت بایدن هر روز در ارتباط با ایران بیشتر شبیه به دولت ترامپ می‌شود؛ گرچه در رفتار بایدن به نوعی مکر سیاسی بیشتری دیده می‌شود.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه دولت بایدن می‌توانست از فرصت موجود استفاده کند و دست به اقداماتی در چهارچوب کاهش فشار به ایران بزند ادامه داد: آنها سیاست کشتن زمان را در پیش گرفتند و در همین چهارچوب فکر می‌کنم در مدت ضرب الاجل سه ماهه نیز آنها همچنان زمان را خواهند کشت و بایدن سعی خواهد کرد که از سیاست فشار حداکثری علیه ایران استفاده کند تا امتیازات بیشتری بگیرد. در واقع می‌توان گفت "از سوی دولت بایدن بخش اعظمی از میراث دولت ترامپ کنار گذاشته شده است به جز موضوع اعمال فشار حداکثری بر روی ایران."
وی با بیان اینکه در همین چهارچوب است که من معتقدم در اختلاف موجود بین دولت و مجلس حق با مجلس است و قانون مجلس شرط پذیر نبود، گفت: اخیرا اروپایی‌ها پیشنهادی را مطرح کردند که آمریکا در مذاکرات ایران با گروه 4+1 حضور داشته باشد به نظرم ایران باید در مورد آمریکا فقط به عنوان مهمان گروه 4+1 عمل کند و هیچ تغییری در این سیاست ندهد چرا که در غیر این صورت این احتمال وجود دارد که بر اساس این سیاست آمریکا خود را عضو برجام بنامد و در پی آن از مکانیزم ماشه به صورت گسترده‌تر علیه ایران استفاده کنند. مگر اینکه دو طرف به انجام تعهداتشان متعهد شوند و آن را عملیاتی کنند.این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه به طور عمومی خواست مردم ایران این است که دولت و مجلس بتوانند در این زمینه به توافقی برسند، خاطرنشان کرد: در توافق اخیر ایران با آژانس یک نقطه مثبت وجود دارد و آن این است که بر اساس این توافق آقای گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، گزارشی منفی در ارتباط با موضوع ایران به شورای حکام ارائه نمی‌کند و پرونده ایران به عنوان یک پرونده اضطراری در آژانس مطرح نمی‌شود چرا که در غیر این صورت این امکان وجود داشت که از ناحیه شورای حکام نیز فشارهای جدی به ایران وارد شود.فلاحت پیشه با اعتقاد بر اینکه اگر دولت بایدن به سیاست فعلی اش در مورد ایران ادامه دهد این ضرب الاجل سه ماهه نیز کمکی به بهبود اوضاع نخواهد کرد، ادامه داد: مهم این بود که بودجه سال آینده در ایران با امید کاهش تحریم‌ها بسته شود ولی طرف‌های برجامی و آمریکا چنین رویکردی را دنبال نکردند  تا چنین امری دربودجه سال آینده ایران متبلور شود.این کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: بایدن باید بداند که در این قضیه زمان مهم است و اگر زمان را از دست بدهد ممکن است شرایطی ایجاد شود که دیگر ایشان در تهران دیپلماتی را در برابر خود نبیند و باید با زبان نظامیان صحبت کند مانند اتفاقی که در دوران ترامپ رخ داد. من یک زمانی خطاب به ترامپ گفته بودم که اگر ترامپ برجام را پاره کند باید در تهران با نظامیان صحبت کند و این طور هم شد و بزرگترین تحقیر آمریکا در سالیان اخیر برای دولت واشنگتن در حمله ایران به پایگاه نظامی عین الاسد رخ داد.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: به سود آمریکایی‌ها است که مانع شکل‌گیری شرایط اضطرار در مورد پرونده ایران شوند و اگر آمریکایی‌ها از این فرصت استفاده نکنند و در راستای امید به احیای دیپلماسی حرکت نکنند ایرانی‌ها قطعا دست به اقداماتی می‌زنند که مدیریت تحولات را برای آمریکا سخت می‌کند.

 
مرجع : ایسنا
برچسب ها: برجام
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


۱۳۹۹/۱۲/۰۶ ۱۲:۴۰
زحمت کشیدی اینو نمیدونستیم. (370377)
مجیدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۱۲/۰۶ ۱۸:۰۶
امریکا اصلا نیازی به احیا برجام ندارد که به ایران با رفع تحریم ها امتیاز دهد یک راه بیشتر وجود ندارد نرمال شدن ایران ایران از نظر سیاسی واقتصادی در وضع وخیمی قرار دارد وچیزی برای داد وستد ندارد عینک توهم را از دیده بر دارید (370389)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها