به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۰ ساعت ۱۳:۴۱
کد مطلب : ۲۵۸۹۹۹

راهکار مقابله با نگرانی بیش از اندازه

راهکار مقابله با نگرانی بیش از اندازه
گروه جامعه: زمانی که زیاد نگران خودتان می‌شوید، می‌توانید با افزایش آگاهی از این نگرانی بیش از حد و غیر منطقی خلاص شوید. با این همه داستان‌های احتیاط آمیز که به صورت آنلاین و در برنامه‌های خبری محلی پخش می‌شود، نگران بودن برای خودمان آسان است. به نظر می‌رسد هر کاری که انجام می‌دهید، خود را در معرض خطر ویران‌کننده بیماری جسمی یا روحی قرار می‌دهید. چگونه می‌توانید با این مسئله کنار بیایید؟ اول، شما باید بدانید که نگرانی بیش از حد برای خود یعنی چه؟انجام اقدامات احتیاطی منطقی با سلامتی شما هیچ مشکلی ندارد. نگرانی مداوم در مورد هرگونه ناراحتی جزئی یا احساس غیر منتظره، همان اقدامات احتیاطی نیست. اقدامات احتیاطی ممکن است به معنای ترک سیگار یا شروع یک برنامه ورزشی باشد. نگرانی متفاوت است. به جای محافظت از شما در برابر سلامتی ضعیف، در واقع می‌تواند مشکلات سلامتی ایجاد کند.

نگرانی چیست؟
نگرانی چیزی بیش از یک حالت ذهنی نیست. با این حال، ذهن شما قدرت باورنکردنی برای تأثیر بر سلامتی شما دارد. به طور خاص، نگرانی تحت تأثیر اضطراب یا ناراحتی است، اجازه می‌دهد ذهن شما در مورد برخی از افکار منفی یا یک رویداد نگران‌کننده صحبت کند.ممکن است نگران اتفاقات احتمالی در آینده باشید و یا ممکن است نگران اتفاقاتی باشید که درک نمی‌کنید. ممکن است نگران مشکلات واقعی یا مشکلات احتمالی باشید و همچنین ممکن است روی آنچه در آینده برای شما اتفاق می‌افتد، تمرکز کنید.

آیا دلایلی برای نگرانی دارید؟
قبل از اینکه فکر کنید آیا بیش از حد نگران خود هستید، یک سؤال بزرگ وجود دارد که باید برای خود پاسخ دهید. "آیا من دلیلی برای نگرانی دارم؟ " این یک سوال مهم است. پس از همه، اگر علائم واقعی را تجربه می‌کنید یا علائم قابل تأیید از یک مشکل واقعی را مشاهده می‌کنید، ممکن است لازم باشد برای حل یا جلوگیری از مشکل اقدام کنید.شاید لازم باشد از یک متخصص مانند پزشک یا مشاور کمک بگیرید و اشکالی ندارد، این مسئله می‌تواند مفید باشد. تا زمانی که بعد از دریافت خبر‌های خوب به احتمال فاجعه متصل نشوید، رسیدگی به نگرانی‌های خود خیلی نگران‌کننده نیست.

مزیت نگرانی چیست؟
انجام اقدامات صحیح برای حل مشکلات می‌تواند بسیار مفید باشد. نگرانی چطور، آیا فوایدی دارد؟ ممکن است وسوسه انگیز باشد که نگران باشید. ممکن است به نظر برسد اگر به مدت کافی روی یک مسئله زیاد تمرکز کنید، پاسخ‌ها ارائه می‌شوند، اما در واقع، عکس این قضیه صادق است. وقتی اجازه می‌دهید ذهنتان راحت شود و روی مشکل پس زمینه کار کنید، پاسخ‌ها می‌رسند.بنابراین، نگرانی مشکلی را حل نمی‌کند، اما آیا هدف دیگری دارد؟ در اینجا برخی از دلایلی که مردم احساس می‌کنند باید نگران باشند وجود دارد و چرا زیاد منطقی نیستند:
"این نشان می‌دهد من زیاد اهمیت می‌دهم. " شما می‌توانید با روش‌های دیگر و مفیدتری نگرانی خود را نشان دهید."نگرانی به من انگیزه می‌دهد. " در اکثر مواقع، نگرانی به جای الهام بخشیدن به فرد، او را فلج می‌کند.
"اگر من الان نگران باشم، بعداً از مسیرم خارج نخواهم شد. " یک روش بهتر برای آماده‌سازی خود برای مشکلات این است که نقاط قوت خود را ایجاد کرده و از طریق مثبت‌اندیشی انعطاف‌پذیری ایجاد کنید."اگر نگران باشم، فرد بهتری خواهم شد. " اگر می‌خواهید تبدیل به یک فرد بهتری شوید، فکر‌ها و اخلاق مثبتی را انتخاب کنید که به شما و دیگران به بهترین شکل کمک می‌کنند. نگرانی شما را در مقابل انجام دادن یک کار اشتباه محافظت نمی‌کند.

اختلال اضطراب بیماری چیست؟
نگرانی مداوم در مورد سلامت جسمی و یا روحی شما احساسات شما را به خطر می‌اندازد و می‌تواند باعث بدتر شدن سلامتی شما شود، زیرا رفتار‌های بیش از حد بازدارنده شما را از داشتن یک زندگی عادی بازمی‌دارد. در گذشته، نگرانی وسواسی مبنی بر اینکه ممکن است به یک بیماری جسمی یا روحی مبتلا باشید، هیپوکندریاز نامیده می‌شد. آن شرایط اکنون اختلال اضطراب بیماری نامیده می‌شود.اختلال اضطراب بیماری یک نوع بیماری است که در آن شما اضطراب شدید دارید، زیرا در مورد علائم احتمالی اختلال وسواس دارید که هیچ دلیلی برای اثبات آن وجود ندارد.

سایبرکوندریاک چیست؟
ممکن است کلمه سایبرکوندریاک را بشنوید تا شخصی را توصیف کند که بیش از حد نگران سلامتی خود است. این یک تشخیص رسمی نیست، اما یک پدیده را توصیف می‌کند که پزشکان هر روز با آن روبه‌رو می‌شوند. این به افرادی گفته می‌شود که وقتی نگران سلامتی خود هستند، آنلاین می‌شوند و به آنچه در آنجا می‌یابند، اهمیت زیادی می‌دهند.اگر به طور معمول علائم یک اختلال را جستجو کنید و سپس شروع به مشاهده این علائم در خود کنید، ممکن است از سایبرکوندریاک رنج ببرید. اگر وقت زیادی را صرف خواندن لیست‌های بررسی بیماری‌ها می‌کنید و در مورد اینکه آیا این مورد برای شما کاربرد دارد، فکر می‌کنید، ممکن است این نوع اضطراب بیماری را داشته باشید.

دلایل اختلال اضطراب بیماری
هیچکس واقعاً نمی‌داند چه چیزی باعث اختلال اضطراب بیماری می‌شود. با این حال، مواردی وجود دارد که به نظر می‌رسد در ایجاد آن سهیم هستند.اخبار اینترنتی یا محلی اغلب باعث می‌شوند بیماری‌های نادر رایج به نظر برسند. والدین یا مراقبان ممکن است از محافظت بیش از حد برخوردار باشند و بیش از حد به علائم احتمالی بیماری توجه داشته باشند. کودکان یا دیگران تحت سرپرستی آن‌ها همان وسواس سلامتی را در پیش می‌گیرند. علاوه بر این، ممکن است یک مؤلفه ارثی وجود داشته باشد. خانواده‌هایی که دارای اعضای OCD هستند به احتمال زیاد دارای اعضایی هستند که دارای اختلال اضطراب بیماری هستند.

نشانه‌هایی که شما بیش از حد نگران خودتان هستید
اکثر مردم تصور می‌کنند که چیزی درست نیست. این ممکن است باعث شود آن‌ها به درمان پزشکی یا کمک ذهنی مورد نیاز برسند. چه زمانی نگرانی طبیعی از مرز عبور می‌کند تا بیش از حد نگران خود باشید؟ پزشکان از معیار‌های زیر برای تعیین عدم کنترل نگرانی شما استفاده می‌کنند.

شما نگران دو یا چند بیماری تشخیص داده نشده هستید
اگر علائم مشخصی دارید که باعث نگرانی شما می‌شود، ممکن است واقعاً یک بیماری پزشکی یا روانی داشته باشید که برای غلبه بر آن به کمک نیاز دارید. با این حال، اگر نگران دو یا چند بیماری هستید، بدون اینکه تأییدی بر ابتلا به این اختلال داشته باشید، نشانه این است که ممکن است بیش از حد نگران باشید و ممکن است اضطراب بیماری داشته باشید.

وسواس شما در مورد بیماری باعث پریشانی شدید شما می‌شود
این یک نکته است که متوجه علائم نگران‌کننده می‌شوید و در مورد آن‌ها با پزشک خود صحبت می‌کنید. با این حال، به سختی مضطرب شوید، زیرا ممکن است به بیماری مبتلا شوید، نشان می‌دهد که بیش از حد نگران خود هستید. شما زندگی شخصی خود را بدون هیچ مدرک مستدل مبنی بر اینکه اشتباهی انجام می‌شود، دچار مشکل می‌کنید.

شما نمی‌توانید اظهارات پزشکان خود را که هیچ بیماری وجود ندارد، بپذیرید
فرض کنید حتماً به پزشک مراجعه می‌کنید تا بفهمید بیماری دارید. اگر دکتر شما بگوید، "نه، شما کاملاً سالم به نظر می‌آیید"، پس چه کاری انجام می‌دهید؟ اگر مطمئن باشید مشکلی وجود دارد ممکن است نظر دوم را بگیرید. این غیر معمول نیست با این حال، اگر پزشک دوم همان حرف اول را بزند و شما بر این عقیده باشید که هیچ مشکلی نیست، احتمالاً بیش از حد نگران خود هستید.

نگرانی شما عملکرد در روابط را دشوار می‌کند
وقتی نگرانی باعث ایجاد اختلاف در روابط شخصی شما شود، این نگرانی ناسالم است. تأکید زیاد بر بیماری‌های احتمالی می‌تواند شما را از داشتن روابط سالم با عزیزانتان دور کند. وسواس شما در مورد بیماری‌ها می‌تواند کنار آمدن با شما را سخت کند. حتی می‌تواند باعث شود شما خود را از دیگران جدا کنید تا از میکروب یا حوادثی که احساس می‌کنید وضعیت شما را بدتر می‌کند، جلوگیری کنید.

نگرانی شما بر کار شما تأثیر می‌گذارد
اگر مانند بیشتر بزرگسالان هستید، برای زندگی باید کار کنید. با این حال، نگرانی برای خود می‌تواند بر مسئولیت‌های کاری شما ارجحیت داشته باشد. اگر می‌بینید که زیاد از محل کار خود در خانه نمی‌مانید، زیرا می‌ترسید مشکلات جسمی جزئی نشانه بیماری بزرگ باشد، می‌توانید شغل خود را از دست دهید و به حرفه خود آسیب برسانید.

حداقل شش ماه نگران می‌مانید
اگر متوجه مسائل جسمی یا روحی شده‌اید که ممکن است نشانه‌ای از بیماری باشد، ممکن است به این دلیل باشد که استرس زیادی دارید. همچنین ممکن است مشکلی داشته باشید که باید آن را برطرف کنید. با این حال، اگر بیش از شش ماه نگران باشید، این مسئله مشکلی ندارد و در عوض، این نگرانی به یک الگو تبدیل شده است.

شما زمان زیادی را در مطب پزشکان و بخش‌های اورژانس سپری می‌کنید
اگرچه درست است که بعضی از افراد علائم جدی دارند و باید مرتباً به پزشک مراجعه کنند، اما این‌ها یک استثنا هستند و یک قاعده نیستند. اگر بیماری شما تشخیص داده نشده است، احتمالاً نیازی به مراجعه مکرر به پزشک ندارید.

از بررسی هرگونه شکایت جسمی یا روحی خودداری می‌کنید
برخی از افراد مبتلا به اختلال اضطراب بیماری خلاف این عمل را انجام می‌دهند. آن‌ها به هر قیمتی از مراجعه به پزشک یا درمانگر اجتناب می‌کنند، زیرا معتقدند که هر نشانه ظریف بیماری چیزی بسیار ویرانگر خواهد بود، حتی آن‌ها نمی‌خواهند در مورد آن بدانند. اگر برای جلوگیری از پیدا کردن مشکلات، سالانه از مشکلات جسمی خود صرف نظر کنید، ممکن است بیش از حد نگران باشید.

چگونه میزان زیادی از نگرانی را متوقف کنیم
وقتی متوجه شدید بیش از حد در مورد خود نگران هستید، چه می‌کنید؟ چند مرحله ساده وجود دارد که می‌توانید طرز فکر خود را تغییر دهید و در یک مسیر مثبت قرار گیرید.

وقتی می‌توانید اقدام مستقیم داشته باشید
اولین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که در مورد مشکلات خود کاری انجام دهید. اگر نگران ابتلا به دیابت هستید، وقتی می‌فهمید که به آن مبتلا شده‌اید، در مورد اینکه زندگی در چه وضعیتی است، دست و پا بزنید و در عوض، کار‌هایی انجام دهید که از بروز بیماری جلوگیری کند، مانند ورزش بیشتر و مراقبت آنچه می‌خورید.

به خود یادآوری کنید که نگرانی کمکی نمی‌کند
نگرانی هرگز چیزی را حل نمی‌کند. این مقوله به شما کمک نمی‌کند احساس بهتری داشته باشید و سلامت جسمی یا روانی شما را بهبود نمی‌بخشد. هر زمان که متوجه شدید روی مشکلات بالقوه‌ای تمرکز می‌کنید، این کار را تمام کنید و به این فکر کنید که آیا نگرانی سودمند است یا خیر. وقتی فهمیدید که نیست، کنار گذاشتن آن راحت‌تر خواهد بود.

روی بهبود روحیه خود کار کنید
اگر روحیه شما از قبل افسرده شده باشد، ممکن است بیش از حد نگران باشید. اگر چنین باشد، می‌توانید با تلاش در بهبود روحیه خود، به طور غیرمستقیم نگران باشید بیرون بروید و کمی ورزش کنید. با دوستانتان وقت بگذرانید. غذا‌های سالم بخورید. یک سرگرمی جدید شروع کنید. کار‌هایی انجام دهید که روحیه شما را بالا ببرد و نگرانی شما از بین برود.

اگر نمی‌توانید دیگر نگران نباشید، چه کاری باید انجام دهید؟
اگر مدت طولانی است که نگران خود هستید، ممکن است به کمک بیشتری برای تغییر این الگو‌های فکری نیاز داشته باشید. صحبت با یک درمانگر روش خوبی برای رفع نگرانی‌های شما به روش مثبت است.از آنجا که افکار شما خارج از خط است، درمان شناختی رفتاری ممکن است برای شما مفید باشد. در CBT، مشاور شما به شما می‌آموزد که چگونه افکار نگرانی خود را تشخیص دهید و ارزیابی کنید. شما در به چالش کشیدن این افکار و انتخاب افکار مفیدتر برای خودتان تمرین می‌کنید.
برچسب ها: اضطراب
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها