به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۰ ساعت ۱۷:۰۵
کد مطلب : ۲۵۹۰۳۳

بارش برف و وقوع کولاک در چهار استان کشور

بارش برف و وقوع کولاک در چهار استان کشور
گروه جامعه: سازمان هواشناسی کشور با صدور دو هشدار از بارش برف و احتمال وقوع کولاک در برخی مناطق کشور طی فردا (۱۱ اسفند) و افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در کرج و تهران طی امروز و فردا (۱۰ و۱۱ اسفند) خبر داده است.به گزارش ایسنا سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ با اشاره به تقویت سامانه بارشی آورده است: بارش برف، کاهش دما و یخبندان، رخداد مه و کاهش دید افقی و در مناطق کوهستانی وقوع کولاک برف فردا (۱۱ اسفندماه)  برای استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ارتفاعات جنوب غرب اصفهان و ارتفاعات شرق خوزستان پیش‌بینی می‌شود.

در پی حاکمیت این شرایط جوی اختلال در تردد، پدیده مه، کاهش دید، تاخیر یا لغو پروازها، کولاک در گردنه‌های برفگیر و کوهستانی، احتمال رخداد بهمن در مناطق مستعد، لغزندگی و کولاک برف در جاده‌ها به‌ویژه جاده‌های روستایی دور از انتظار نیست بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به پرهیز از سفرهای برون‌شهری به‌ویژه در مناطق کوهستانی، آمادگی ماشین‌آلات برف‌روبی و نمک‌پاشی، تجهیز خودروها به امکانات ایمنی و گرمایشی، پرهیز از صعود کوهنوردان، اتخاذ سایر اقدامات پیشگیرانه و پرهیز از انجام پروازهای هواپیماهای سبک و هلیکوپتر توصیه می‌کند. در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

افزایش غلظت آلاینده‌ها در تهران و کرج
علاوه بر این سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار زرد رنگ دیگری از پایداری جو، سکون هوا و افزایش غلظت آلاینده‌ها در برخی مناطق کشور خبر داده است.بر این اساس این شرایط طی امروز و فردا (۱۰ و۱۱ اسفند) در تهران و کرج  پیش‌بینی می‌شود.سازمان هواشناسی کشور هشدار داده است که پتانسیل رشد شاخص کیفیت هوا تا شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و در بعضی مناطق تا شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها وجود دارد. از این‌رو کلیه افراد به‌ویژه سالمندان، کودکان و افرادی که سابقه بیماری قلبی و ریوی دارند  از ترددهای غیرضروری خودداری کنند.احتیاط در فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز و مدیریت نوع سوخت واحدهای صنعتی در سطح و حومه کلان شهرها ازجمله دیگر توصیه‌های سازمان هواشناسی است. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.
برچسب ها: هواشناسی بارندگی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها