به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۳ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۲۵۹۶۰۲

ضربه فنی سکه با نرخ دلار و انس جهانی

ضربه فنی سکه با نرخ دلار و انس جهانی
گروه اقتصادی: سکه امامی به زیر مرز ۱۱ میلیون تومانی ریزش کرد. روز سه‌شنبه، فلز گرانبهای داخلی ۲۷۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید.آخرین بار در تاریخ ۴ اسفند، سکه زیر مرز ۱۱ میلیون تومانی نوسان کرده بود. دو عامل زمینه‌ساز ریزش قیمت سکه شدند؛ اولی افت دلار در بازار داخلی و دیگری ماندن اونس طلا زیر خط هزار و ۷۵۰ دلاری در بازارهای جهانی.روز سه‌شنبه، میزان عرضه در بازار ارز زیاد بود و این موضوع موجب شد که دلار تا محدوده ۲۵ هزار و ۵۰ تومانی عقب‌نشینی کند. این قیمت ۴۰۰ تومان کمتر از روز دوشنبه بود. افت دلار زمینه‌ساز خروج بازیگران افزایشی بازار سکه شد. سکه‌بازان در روز دوشنبه توانسته بودند با اهرم رشد دلار تا حدی در برابر نزول اونس طلا مقاومت کنند.

نقش طلا در افت سکه
یکی از عوامل نزول سکه، ماندن اونس طلا زیر خط حساس هزار و ۷۵۰ دلاری تا ساعت ۴ بعدازظهر روز سه‌شنبه بود. به گفته برخی تحلیل گران بازار سکه، در چهارمین روز هفته، اونس طلا توانست مرز هزار و ۷۰۰ دلاری را حفظ کند ولی این موضوع برای بازیگران بازار سکه کافی نبود. از نگاه آنها تا زمانی که اونس طلا زیر خط هزار و ۷۵۰ دلاری نوسان کند، احتمال ریزش دوباره در این بازار وجود دارد و حتی افت تا دامنه هزار و ۶۸۰ دلاری وجود دارد. در واقع به‌دلیل انتظار برای افت بیشتر اونس طلا، خریداران سکه در روز سه‌شنبه دست به عصا حرکت کردند و بیشتر فروشندگان در بازار فعال بودند.

برخی از معامله‌گران سکه در ابتدای هفته انتظار داشتند که اونس طلا به یکباره از مسیر نزولی خارج شود و در جاده افزایشی قرار بگیرد. به‌رغم مقاومت‌های کاهشی در بازار طلا، این فلز ارزشمند تا ساعت ۲۰ روز سه‌شنبه، افت ۶ دلاری را نسبت به روز دوشنبه نشان می‌داد. در کنار این، اونس طلا در ماه فوریه حدود ۷ درصد از ارزش خود را از دست داد و این مساله نیز تا حدی زمینه‌ساز تغییر انتظارات بازیگران بازار سکه شده است. تنها در حالتی انتظار سکه‌بازان نسبت به روند طلا تغییر می‌کند که اونس بتواند بالای مرز هزار و ۷۵۰ دلاری خود را تثبیت کند.

امید سکه به دلار نقش برآب شد
روز سه‌شنبه دلار راه نزولی را در پیش گرفت تا فشار بیشتری به قیمت سکه وارد شود. ساعت ۴ بعدازظهر روز چهارم هفته، دلار در بازار آزاد با قیمت ۲۵ هزار و ۵۰ تومان به فروش می‌رفت که ۴۰۰ تومان کمتر از روز دوشنبه بود. برخی از فعالان، عرضه ارز توسط بازارساز را عامل افت قیمت‌ها دانستند. به باور این دسته، از زمانی که معامله‌گران احساس کردند، بازارساز نسبت به سطح ۲۶ هزار تومانی حساسیت دارد، با احتیاط بیشتری در بازار فعالیت کردند. آنها به‌دلیل اینکه تا حدی از افزایش قیمت ناامید شدند، در موقعیت فروش قرار گرفتند. با وجود افت روز سه‌شنبه باید به این نکته اشاره کرد که دلار در ابتدای اسفندماه در محدوده ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی مورد حمایت سنگینی قرار گرفت. اسکناس آمریکایی در صورتی که مرز ۲۵ هزار تومانی را از دست بدهد، برای شکست سطح ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی دشواری‌های زیادی خواهد داشت.

برخی از معامله‌گران نیز عنوان می‌کردند، شایعاتی در بازار پیرامون تصویب لوایح مورد درخواست FATF توسط مجمع تشخیص مصلحت وجود داشت و این موضوع موجب شد که میزان فروش‌ها در بازار آزاد افزایش پیدا کند.
افت قیمت دلار در بازار آزاد در شرایطی رقم خورد که «والی ادیمو» گزینه پیشنهادی جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا برای احراز پست معاونت وزارت خزانه داری، در پاسخ به سوالات اعضای کمیته اقتصادی سنا، از تعهد برای جدیت در اجرای تحریم‌های واشنگتن علیه ایران، خبر داد. به نظر می‌رسد، معامله‌گران در روز سه‌شنبه حداقل بیشتر از اخبار سیاسی به ورودی ارز به بازار دقت داشتند و افزایش میزان عرضه موجب شده بود که بر اساس اخبار سیاسی، موقعیت معاملاتی خود در بازار را تعیین نکنند.
مرجع : دنیای اقتصاد
برچسب ها: قیمت سکه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها