به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۳ ساعت ۱۵:۰۷
کد مطلب : ۲۵۹۶۸۱
ناکارآمدی دولت روحانی در ۷۰ سال اخیر بی‌سابقه است

یک اقتصاددان: بله آقای روحانی مردم زنده‌اند اما چگونه؟!

محبوبیت آقای روحانی در جامعه زیر پنج درصد است. ایشان در ۲۲ بهمن بخاطر بدبختی مردم از آن‌ها عذرخواهی کرد. حالا چه شده که می‌گوید چرخ اقتصاد چرخیده؟!
یک اقتصاددان: بله آقای روحانی مردم زنده‌اند اما چگونه؟!
گروه اقتصادی: عضو اتاق بازرگانی با انتقاد از اظهارات امروز رئیس جمهور در مورد "چرخیدن سانتریفیوژها و معیشت مردم" گفت: باید دید سطح زندگی مردم تا چه میزانی می چرخد و آنها چه قدر رفاه دارند. بله آقای رئیس‌جمهور مردم نمرده‌اند و مشغول زندگی کردن هستند ولی چگونه زندگی می‌کنند؟

مسعود دانشمند در گفتگو با سایت «نود اقتصادی» فزود: آیا امید مردم به زندگی نسبت به ۷ سال پیش بیشتر شده است؟ مشخص است که چرخ زندگی مردم می چرخد ولی به کندی. تورم به بالاترین میزان رسیده و جوانان در یافتن شغل با مشکلات زیادی رو به رو هستند. مردم یا سرمایه خود را در بورس از دست داده اند و یا حقوقشان کفاف زندگی را نمی دهد و پس اندازهایشان از بین رفته است. این عضو اتاق بازرگانی تاکید کرد: مدیریت داخلی بیشترین تاثیر را در مشکلات اقتصادی داشته وبارها گفته‌ام که تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران تنها ۳۰ درصد است.
 
اگر چرخ اقتصاد می‌چرخید وضع تولید کشور این نبود
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان نیز در واکنش به اظهارات امروز آقای رئیس‌جمهور در مورد چرخش همزمان چرخ اقتصاد و سانتریفیوژها گفت: اگر چرخ اقتصاد کشور می‌چرخید بانکها وظایف خود را به درستی انجام می‌دادند و دستگاههای اجرایی در خدمت تولید بودند نه این که امروز جهت حرکت آنها در مخالفت با تولید باشد. هرویک یاریجانیان، افزود: مشکلات داخلی چندین برابر بیشتر از تحریمها در حال آسیب وارد کردن به اقتصاد کشور است. رسوب کانتینرهای کالا در گمرک، بخشنامه‌های متعدد وزارت صمت و مشکلاتی که بانک مرکزی ایجاد می کند همه در همراهی با تحریمهاست و هیچ رویه خنثی کننده‌ای نسبت به تحریمها ندارند. مشکلات اصلی در داخل است.
 
ناکارآمدی دولت روحانی در ۷۰ سال اخیر بی سابقه است
دکتر ابوالقاسم حکیمی‌پور اقتصاددان در واکنش به اظهارات امروز رئیس جمهور در مورد چرخش همزمان چرخ اقتصاد و سانتریفیوژها گفت: محبوبیت آقای روحانی در جامعه زیر پنج درصد است. ایشان در ۲۲ بهمن بخاطر بدبختی مردم از آن‌ها عذرخواهی کرد. حالا چه شده که می‌گوید چرخ اقتصاد چرخیده؟! آیا رئیس‌جمهور وضعیت نرخ ارز، رشد اقتصادی منفی، قیمت سرسام‌آور مسکن و نرخ ثابت سرمایه که منفی شده است را نمی‌بیند؟! آقای روحانی به هیچ وجه مدیر خوبی نبوده و نخواهد بود. بهتر است روحانی بجای این حرف‌ها جلوی رئیس دفترش را بگیرد که هیچ‌گونه سواد ارزی ندارد و در این رابطه اظهار نظر می‌کند. رئیس سازمان برنامه بودجه دولت روحانی کوچکترین شناختی از ماهیت بودجه ندارد. جناب روحانی تنها نگاهش به سردمداری آمریکاست و جز این اندیشه دیگری ندارد. دولت روحانی ناکارآمد است و این ناکارآمدی در هفتاد سال گذشته تاریخ ایران بی‌سابقه است.
 
اظهارات امروز رئیس جمهور توهم آمیز بود 
رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با «نود اقتصادی» در خصوص اظهارات امروز رئیس جمهور در مورد چرخیدن چرخ اقتصاد کشور و سانتریفیوژها را توهم آمیز خواند و گفت: کجا چرخ اقتصاد کشور می چرخد، اصلا چرخی برای اقتصاد کشور نمانده است، دیگر کسب و کاری برای ما نمانده است. محمدرضا زهره‌ وندی، افزود: ۶۰ درصد مشکلات اقتصادی فعلی به دلیل خود تحریمی های داخلی است و نمی توان مشکلات را به تحریم‌های خارجی نسبت داد.

فقط بخشی از مشکلات اقتصادی کشور ناشی از تحریم است
قائم مقام دبیرکل خانه صنعت و معدن هم در واکنش به اظهارات امروز رئیس‌جمهور اظهار کرد: چرخ اقتصاد کشور امروز به هر شکل در حال چرخیدن است اما امیدی که آقای روحانی در ابتدای روی کار آمدنشان برای روان شدن چرخیدن این چرخ داده بودند، محقق نشده است.
آرمان خالقی، افزود: مهم این است که قدرت خرید مردم بالا تر برود، وضعیت اقتصاد کلان با ثبات باشد و مشکلات اقتصادی به حداقل برسد ولی در عمل می بینیم که هیچ کدام از این اتفاقات نیفتاده است. وی با اشاره به تاثیر تحریم‌ها گفت: بخشی از مشکلات مربوط به تحریم‌ها بود ولی بخش دیگری از این مشکلات را باید در جای دیگری جستجو کرد و اگر بخواهیم مشکلات اقتصادی را مانند آن چیزی که در بازار ارز، بورس و... اتفاق افتاد بررسی کنیم به نقش مسائل داخلی هم در مشکلات اقتصادی پی می‌بریم.

اظهارات آقای روحانی خیلی عجیب بود 
ستاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس و معاون وزیر کشاورزی در دولت یازدهم هم در واکنش به اظهارات امروز آقای رئیس جمهور در مورد چرخش همزمان چرخ اقتصاد و سانتریفیوژها گفت: ادعای آقای روحانی صحیح نیست. تحریم‌ها و شرایط سیاسی اجتماعی جهان باعث شد دولت روحانی به هدف اولیه خود یعنی لغو تحریم‌ها نرسد. برخورد قهرآمیز ترامپ و خروج او از برجام باعث عدم چرخش چرخ اقتصاد و سانتریفیوژ شد.  علی قنبری اضافه کرد: بخش مهمی از مشکلات کشور عدم هماهنگی بین قوای سه گانه و خصوصا بین مراکز دولتی و نهادهای حکومتی است که هرکدام به شکل متفاوتی عمل می‌کنند.
 
برچسب ها: چرخ اقتصاد
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها