به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۱ - ۱۵:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۲۰ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب : ۲۶۰۷۷۵

درخواست اتخاذ رویکرد جامع در قبال ایران

درخواست اتخاذ رویکرد جامع در قبال ایران
گروه سیاسی: ۱۴۰ قانون‌گذار دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا در نامه‌ای خواستار رویکرد جامع دولت بایدن در قبال ایران شدند.
در این نامه خواسته شده‌‌، در مذاکره اتمی با موضوع برنامه موشکی و دخالت‌های ایران در خاورمیانه نیز گنجانده شود. در این نامه که به امضای ۷۰ عضو از حزب جمهوری‌خواه و ۷۰ عضو دیگر از حزب دموکرات رسیده قانون‌گذاران خواهان حصول توافقی جامع با ایران شده و گفته‌اند، فراتر از احیای توافق هسته‌ای منعقد در سال ۲۰۱۵ با ایران، توافقی جامع باید در دستور کار قرار بگیرد که در آن "تهدیدات ایران" نیز گنجانده شود.
نمایندگان دو حزب در نامه خود تاکید کردند توافق جدید باید شامل موضوعاتی چون برنامه هسته‌ای، دخالت‌های ایران در خاورمیانه و همچنین برنامه موشکی این کشور باشد.امضاکنندگان این نامه از دولت آمریکا خواستند، محدودیت‌هایی را علیه برنامه موشک‌های بالیستیک ایران اعمال و به ''رفتارهای بدخواهانه ایران در خاورمیانه، از جمله در سوریه و یمن" نیز رسیدگی کند. این نمایندگان در بخشی از نامه خود تاکید کرده‌اند که باید به دنبال توافق یا مجموعه‌ای از توافقنامه‌های جامع با ایران بود تا تهدیدات این کشور در منطقه برطرف شود.
نامه یادشده توسط آنتونی براون و تیم والتز از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا تهیه شده است.دولت بایدن در مورد برخی فعالیت‌های ایران از جمله پشتیبانی این کشور از نیروهای تروریستی منطقه و برنامه موشک‌های بالیستیک ابراز نگرانی کرده است اما استدلال می‌کند که برنامه هسته‌ای ایران مهم‌ترین تهدیدی است که باید در اولویت مذاکرات قرار گیرد.قانون‌گذاران آمریکا در نامه خود خواستند موضوع بازداشت شهروندان آمریکایی نیز در مذاکره با ایران مطرح  شود. آنها خواستار آزادی آمریکایی‌ها از زندان‌های ایران شده‌اند.
درخواست آمریکا برای پاسخگویی ایران
وزیر خارجه آمریکا در چهاردهمین سالروز ناپدید شدن لوینسون در جزیره کیش با خانواده این مأمور سابق "اف‌بی‌ای" صحبت کرد. بلینکن با صدور بیانیه‌ای ایران را به پاسخگویی فراخواند و گفت، آمریکا هرگز لوینسون را فراموش نمی‌کند. آنتونی بلینکن در بیانیه‌ خود از دولت ایران خواست درباره سرنوشت لوینسون پاسخی "معتبر و موثق" داده و همه شهروندان آمریكایی را كه در ایران زندانی هستند فورا آزاد كند. بلینکن گفته است: «بازداشت‌های ناعادلانه با انگیزه‌های سیاسی باید فوراً متوقف شود.»لوینسون در آوریل سال ۲۰۰۷ بعد از پرواز از دوبی به جزیره کیش ناپدید شد. در آمریکا برای اطلاعات منجر به ردگیری لوینسون ۲۰ میلیون دلار جایزه تعیین شده است.همسر رابرت لوینسون ژانویه ۲۰۱۳ عکس‌هایی منتشر کرده بود که او را در لباسی نارنجی‌رنگ نشان می‌داد. لوینسون در این عکس‌ها کاغذی در دست داشت که رویش نوشته شده بود: «نمی‌توانید یا نمی‌خواهید به من کمک کنید؟»همسر و پسر او در مارس ۲۰۲۰ به این نتیجه رسیدند که این مامور سابق "اف‌بی‌ای" دیگر زنده نیست.
در آخرین روزهای دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، دو مقام اطلاعاتی ایران به اتهام همدستی در "ربودن" رابرت لوینسون در ایران، در لیست سیاه تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند. واشنگتن می‌گوید: «لوینسون را ربوده‌اند و در اسارت کشته‌اند.»دونالد ترامپ با تحریم این دو مقام ایرانی بازگشت به توافق اتمی را به آزاد شدن شهروندان آمریکایی زندانی در این کشور منوط کرده بود.
آزاد نشدن شهروندان محبوس آمریکایی یکی از موانعی است که بازگشت مجدد به مذاکرات برجام را دشوار کرده است. مقامات ایران پیام داده‌اند که حاضرند بر سر تبادل زندانیان آمریکایی مذاکره کنند.اکتبر سال جاری یک دادگاه ایالتی در واشنگتن، دولت ایران را به خاطر ناپدید شدن رابرت لوینسون در خاک ایران، به پرداخت بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار محکوم کرد.

 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها