به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۲۸ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب : ۲۶۱۹۹۲

خروج نیروهای آمریکا از افغانستان دشوار است

خروج نیروهای آمریکا از افغانستان دشوار است
گروه بین الملل: رئيس جمهور آمریکا خروج نیروهای کشورش از افغانستان تا اول ماه مه یعنی تا شش هفته دیگر را دشوار خواند. او تصمیم ترامپ در تعیین این مهلت را براساس توافقی غیرجامع دانست. طالبان گفت این تصمیم برای روند صلح پیامد دارد.
جو بایدن، گفت: خروج نیروهای آمریکایی بر اساس توافقی که آمریکا در دوران ترامپ با طالبان کرده دشوار خواهد بود.
او افزود: «این توافقی نیست که در پی مذاکرات جامع از سوی رییس‌جمهور پیشین آمریکا حاصل شده باشد. ما در حال رایزنی با متحدان و همین‌طور حکومت (افغانستان) هستیم و قرار است در این باره تصمیم بگیریم.»بایدن درهمان ابتدای کار خود به عنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا گفته بود قرارداد صلحی را که دولت ترامپ در فوریه ۲۰۲۰ با طالبان امضا کرده بود، مورد بازبینی قرار می‌دهد.بنابر توافق‌نامۀ آمریکا با طالبان، تمامی نیروهای آمریکایی باید تا اول ماه مه سال جاری میلادی یعنی شش هفته دیگر افغانستان را ترک کنند. حال بایدن می‌گوید خروج سریع نیروهای آمریکا دشوار به نظر می‌رسد.
طالبان به سرعت به این سخنان واکنش نشان داد و اعلام کرد از زمان انعقاد این توافق در فوریه سال گذشته، تا حد زیادی به وعده خود مبنی بر عدم حمله به نیروهای آمریکایی یا سایر نیروهای خارجی پایبند بوده، اما حاضر به انعطاف بر سر تاریخ تعیین شده برای پایان دادن به طولانی ترین جنگ آمریکا نیست.سخنگوی طالبان گفت، عدم پایبندی ایالات متحده به مهلت توافق شده "پیامد" خواهد داشت و فشار بیشتر بر روند شكننده صلح را افزایش می‌دهد.مذاکرات صلح افغانستان از ماه سپتامبر که در قطر برگزار شده پیشرفت چندانی نداشته است. واشنگتن می‌خواهد این پروسه را از سر بگیرد و طالبان و دولت افغانستان را به توافقی بر سر نوعی تقسیم قدرت برساند.
در سال گذشته حملات طالبان به نقاط مختلف و مراکز مهم شهری در افغانستان به شدت افزایش یافته است. حملات تروریستی این نیرو به شکل مهلکی سیاستمداران، کارمندان دولت، دانشگاهیان، فعالان مدنی و روزنامه‌نگاران را هدف قرار می‌دهد.هم‌زمان با نزدیک شدن مهلت تعیین شده در ماه مه، روسیه نیز بر فعالیت خود افزوده است. این کشور روز پنجشنبه گذشته میزبان کنفرانسی بود که هیئت‌های بلندپایه‌ای از طالبان و دولت افغانستان و همچنین از ایالات متحده، پاکستان و چین در آن شرکت داشتند.
در این گفتگوها ملا عبدالغنی برادر، بنیانگذار و معاون رهبر طالبان، این نیرو را نمایندگی می‌کند. نمایندگی دولت افغانستان را عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی سابق کشور برعهده دارد. پاکستان که بیشترین نفوذ خارجی را بر طالبان دارد، توسط محمد صدیق، دیپلمات کهنه کار این کشور نمایندگی می‌شود. فرستاده ایالات متحده برای مذاکرات صلح، زلمای خلیل‌زاد است. تحلیلگران معتقدند كه سازش بر سر عقب‌نشینی آمریكا از افغانستان قابل مذاکره است.خروج کامل نیروهای آمریکایی، با توجه به حیاتی بودن این پوشش برای نیروهای زمینی افغانستان، تسلط دولت افغانستان بویژه در نقاط دوردست از مرکز را به شدت کاهش می‌دهد.دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا که جنگ افغانستان را "جنگ بی پایان" آمریکا نامیده بود، تعداد نیروهای آمریکا را در آخرین روزهای ریاست جمهوری خود به ۲۵۰۰ نفر کاهش داد که کمترین رقم از زمان شروع عملیات آمریکا در این کشور از ۲۰ سال پیش تاکنون است.

 
برچسب ها: افغانستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها