به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۸:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۰۵ ساعت ۱۲:۵۳
کد مطلب : ۲۶۲۷۲۳

تلاش‌ چین و روسیه برای ‌عمل در برابر غرب

تلاش‌ چین و روسیه برای ‌عمل در برابر غرب
گروه بین الملل:  وزیران خارجه چین و روسیه پس از یک دیدار رسمی اعلام کردند که دو کشور اقدامات مشترکی برای مقابله با سلطه اقتصادی غرب انجام خواهند داد.
در پی تحریم‌های ایالات متحده، اتحادیه اروپا و بریتانیا علیه روسیه و چین، وزیران خارجه این دو کشور  قصد خود را برای برنامه‌ریزی مشترک علیه تحریم‌ها و اقدامات تنبیهی مشابه در آینده اعلام کردند.
وانگ یی و سرگئی لاوروف پس از یک دیدار رسمی  در شهر نانینگ در جنوب چین اعلام کردند که افزایش همکاری‌های دو کشور به نفع جامعه جهانی خواهد بود.آنها تصریح کردند که در حال تلاش برای پیشرفت بیشتر جهانی در زمینه مسائل گوناگون، از تغییرات اقلیمی گرفته تا پاندمی کووید۱۹ هستند.وانگ در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای روس خود به‌شدت از «تحریم‌های هماهنگ» اتحادیه اروپا، ایالات متحده، بریتانیا و کانادا علیه مقامات چینی انتقاد کرد و گفت، جامعه بین‌المللی این گونه اقدامات را نمی‌پذیرد.سرگئی لاوروف نیز ضمن بیان این که تحریم‌ها روسیه و چین را به هم نزدیک می‌کند، غرب را به «تحمیل قوانین خود بر دیگران» متهم کرد.در بیانیه مشترکی که پس از دیدار دو مقام بلندپایه صادر شد آمده است، هیچ کشوری نباید در «امور داخلی کشورهای دیگر» دخالت کند و به دنبال تحمیل شکل دموکراسی خود به کشور دیگری باشد.
چین و روسیه در دوران جنگ سرد رقیب یکدیگر بودند اما به دلیل مخالفت با نظام‌های لیبرال به رهبری ایالات متحده و همچنین همکاری در امور نظامی، فناوری و بازرگانی، در سال‌های اخیر روابط نزدیکی با یکدیگر برقرار کرده‌اند.
اتحادیه اروپا چند روز پیش به دلیل سرکوب اقلیت مسلمان اویغور در چین چند سیاستمدار و یک موسسه چینی را تحریم کرد. پکن در واکنش به این اقدام، ۱۰ سیاستمدار و چهار موسسه اروپایی را مورد تحریم قرار داد.ایالات متحده نیز چند روز پیش ۲۴ مقام چینی را به اتهام دست‌داشتن در «کاهش سطح خودمختاری هنگ‌کنگ» به فهرست تحریمی‌های خود افزود.اتحادیه اروپا چند بار روسیه را به دلایل گوناگون تحریم کرده است. آخرین اقدام تنبیهی اتحادیه، در رابطه با مسموم‌کردن آلکسی ناوالنی، از رهبران اپوزیسیون روسیه صورت گرفت.
تازه‌ترین تحریم‌های آمریکا علیه روسیه به دلیل ساخت خط لوله گازی نورداستریم۲ اعمال می‌شوند.


 
برچسب ها: چین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها