به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۲۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۲۴ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب : ۲۷۱۸۱۷
گرانی ۱۰۰ درصدی قیمت پارچه مانتویی

جولان مانتو‌های ۲ الی ۱۰ میلیون تومانی

جولان مانتو‌های ۲ الی ۱۰ میلیون تومانی
گروه اقتصادی: گرانی‌های شدید باعث نارضایتی مردم شده است. تاجایی که برخی مواد خوراکی در حال حذف شدن از سبد غذایی طبقات ضعیف وحتی متوسط جامعه است.اما برخی از لوازم و کالا‌ها را نمی‌توان از سبد خانوار حذف شود. نیاز شهروندان به لباس و تهیه انواع پوشش‌ها جزء همان دسته‌ای است که نمی‌توان به راحتی کنار گذاشت.

مانتو یکی از کالاهای ضروری اما گران در کشور است. عرصه‌ای که متاسفانه به یکی از معضلات جدی بسیاری از خانوارها تبدیل شده است. مانتو یکی از پوشاکی است که در طول سال مشتریان زیادی دارد. اما وضعیت اقتصادی حاکم و افزایش قیمت‌ها کاهش فروش این پوشاک را در پی داشته است.

با یک گشت و گذار در فضای مجازی متوجه پیچ‌ها و کانال‌های تبلیغاتی فروش مانتو خواهید شد. رقم‌های چند میلیونی یک مانتوی به اصطلاح مجلسی از حقوق یک ماه یک کارگر فراتر رفته است. از این‌ها که گذر کنید، مانتو در فروشگاه‌های شهر نیز با اعداد و ارقام غیر قابل قبول عرضه می‌شود. مانتو‌هایی بدون طراحی شیک، کیفیت و با رقم‌های عجیب پشت ویترین واحد‌های صنفی سطح شهر قرارگرفته است.

گرانی ۱۰۰ درصدی قیمت پارچه مانتویی
بهاره اسکندری یکی از فعالان تولید مانتو در تهران در خصوص گرانی بی حد مانتو  می‌گوید: برای تهیه و دوخت مانتو شاید به ظاهر تنها پارچه و یک چرخ خیاطی کافی باشد. اما امروز شرایط تولید متفاوت‌تر از گذشته شده است. متأسفانه تهیه مواد اولیه برای تولید مانتو بسیار گران تمام می‌شود. قیمت پارچه و سایر ملزومات تولید مانتو ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. ازاین رو مانتو‌ها در بازار با قیمت‌های بالا به فروش می‌رسد. کف قیمت تولید یک مانتو بسیار ساده و با جنس درجه ۳ حدود ۲۰۰ تومان می‌باشد.

این تولید کننده با اشاره به تبلیغ‌های مختلف مانتو در فضای مجازی می‌گوید: برخی از مانتو‌هایی که درچنین فضا‌هایی به فروش می‌رسند شاید قیمت پایین‌تری نسبت به واحد‌های صنفی در خیابان داشته باشند. اما خیلی از مشتری هاپس از تحویل مانتوی خود از لحاظ کیفیت، نوع دوخت و حتی اندازه ابراز گلایه دارند. متأسفانه دوخت این نوع مانتو‌ها به هیچ عنوان طبق اصول تولید نمی‌شود. اغلب این مانتو‌ها بدون در نظر گرفتن الگو‌های استاندارد و با پارچه‌های بی کیفیت، اما ارزان‌تر از واحد‌های صنفی به مشتریان بخت برگشته فروخته می‌شود.

به گفته اسکندی؛ این کارگاه‌های کوچک زیرزمینی و زیر پله ای بدون پرداخت هزینه‌های سربار اقدام به تولید مانتو می‌کنند که در نهایت موجب ضررو زیان مشتریان خواهد شد. این در حالی است که کارگاه‌های تولید مانتو با رعایت اصول دوخت، طراحی و اهمیت دادن به کیفیت پارچه باید هزینه‌های سنگینی را متحمل شوند. حالا با افزایش ۲۵ درصدی اجاره بها، گرانی ۲۰ درصدی برق و آب، افزایش ۳۹ درصدی دستمزد کارگران مواجه شده است. این گرانی‌ها قطعاً بر قیمت نهایی مانتو تأثیر گذار است.

این فعال صنفی در تولید مانتو می‌گوید؛ صنعت پوشاک یکی از بستر‌های بسیار مناسب برای توسعه فرصت‌های شغلی محسوب می‌شود، اما متاسفانه در طول سال‌های گذشته به نحو شایسته و مطلوبی از این حوزه بهره مندی نشده است. دلیل این اهمال کاری‌ها بی توجهی دولت به صنعت پوشاک از جمله تولید مانتو است. در کشوری که لباس فرم و حجاب اصلی زنان این جامعه مانتو می‌باشد هیچ تشویق و امتیازی به طراحان و تولید کنندگان آن در نظر گرفته نمی‌شود.

به اعتقاد اسکندری؛ واردات پوشاک حتی مانتو توانسته آسیب جدی به فرهنگ و اقتصاد کشور بزند. نتیجه این نارسایی به واردات بی رویه البسه به ویژه مانتو منتهی شده و به نوعی بازار ایران را به حیاط خلوتی برای تولیدات خارجی تبدیل کرده است. بازار مانتو و پارچه مانتویی چشم به واردات از کشور همچون ترکیه دوخته است. گویا اجازه خروج ارز از کشور به بهانه واردات لباس و مانتو‌های بی کیفیت و مغایر با سنت و فرهنگ ایران برای دولتمردانمان قابل قبول‌تر از تقویت تولید همین مانتو‌ها درکشور است.

بازارمانتو‌  گران وکم رونق
مهرداد عبادی فروشنده مانتو در یکی از واحد‌های صنفی در هفت تیر تهران  بااشاره به رکود بی‌سابقه دربازار این صنف گفت: زمانی که مانتوی ساده و با کیفیت درجه ۳ با قیمت بالای ۳۰۰ هزار تومان برای فروش گذاشته می‌شود نباید انتظار داشت مشتری حتی وارد فروشگاه شود. قیمت‌ها خیلی بالاتر از سال‌های قبل شده است. امسال توان خرید مردم هم خیلی کمتر از سال‌های گذشته شده است .

به گفته این فعال صنفی؛ متأسفانه برخی تبلیغ‌ها با نام مزون در فضای مجازی بازار این صنف را به رکود عمیق برده اند. به ویژه پس از شیوع کرونا در کشور مردم ترجیح می‌دهند کمتر وارد بازار شوند. خرید اینترنتی جایگزین خرید سنتی شده است. این تنها مشکل صاحبان واحد‌های صنفی فروش مانتو نیست. به دلیل گرانی پارچه، اجاره بها، دستمزد کارگران و سایر هزینه‌های تحمیلی قیمت مانتو نسبت به اردیبهشت سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد گران‌تر شده است!

عبادی معتقداست؛ طراحی مانتو‌ها خیلی پیشرفت خوبی داشته وتنوع درطراحی و دوخت به وضوح مشخص است. برای همین قیمت مدل‌های متنوع در تولید مانتو از ۲ میلیون تا ۱۰ میلیون تومان چشم هر مشتری را خیره می‌کند. البته در مقابل برای مشتریان نیز مانتو‌های ارزان تربا پارچه بی کیفیت و قد کوتاه‌تر انتخاب می‌شود. در بین این نوع مانتوهامشتری‌ها می‌تواند با قیمت ۳۰۰ تا ۸۰۰ هزارتومان یک مانتو خریداری کنند. در هرصورت گرانی‌ها به قیمت مانتو رسیده تا جایی که خرید این پوشاک ضروری برای بیشتر خانواده‌ها سخت شده است.
مرجع : اقتصاد 24

علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۲/۲۴ ۲۰:۰۷
مردم ما انقدر خود شیفته شدند که حتی حاضرند شام شب نداشته باشند ولی یک لباس مجلل و اشرافی داشته باشندف جیب خالی پز عالی ، مردم هم مقصر هستند دوزدان این مملکت هر سازی می زنند مردم با آنها سازگار می شوند و واقعاً جای بسی تأسف!!!! این که گوشت نیست که بگیم باید بخوریم که فکر می کنم در زمینه خوراکی ها مردم باز بیشتر رعایت می کنند. (372490)
۱۴۰۰/۰۲/۲۵ ۱۲:۴۶
حروم زاده مثل اینکه تو خیلی سیر هستی که در مورد مردم اینجوری حرف میزنی (372507)
۱۴۰۰/۰۲/۲۵ ۲۱:۱۷
👍 (372546)
۱۴۰۰/۰۲/۲۵ ۲۱:۵۲
حرومزاده هفت جد آبادته بنده خدا دروغ نمیگه چرا نباید ما بتونیم گوشت بخریم چرا نتونیم خوراکی مفید دست بچه هامون بدیم این گرونی اسمشو چی میزارید (372549)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۲/۲۶ ۰۱:۱۲
چقد شما بی تربیت تشریف دارین هیچ چیز بدین نگفتن شاید به خودتون شک دارین که این توهین کردین واقعیت سخته (372569)
۱۴۰۰/۰۲/۲۵ ۱۴:۴۸
واقعا همینطوری فقط دنبال گرون ترین‌ لباس ها هستند (372511)
۱۴۰۰/۰۲/۲۵ ۱۶:۳۸
واقعا درسته مگه یه مانتو چیه ده میلیون باشه بعد کسی که می‌خره مغز خر خورده (372519)
بانو
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۲/۲۸ ۰۳:۵۰
اینقدر هستن!مغز خر دارن وپولِ کار نکرده! (372697)
۱۴۰۰/۰۲/۲۶ ۰۹:۰۶
عالی حرف زدید ممنون از از تایپ کنند خوب (372584)
۱۴۰۰/۰۲/۲۴ ۲۳:۳۴
با سلام اخه وقتی خونه نشین هستیم با کرونا خوب مانتو نخرید تا ارزان بشه واجب نیست (372497)
۱۴۰۰/۰۲/۲۵ ۰۱:۲۴
از مانتو بگذریم قیمت شال و روسری روهم اگه در بازار رصد کنید به قیمت چند برابری مانتو میرسید منظورم اینه که یک پارچه ساده یک متری یا یکنیم متری به قیمت ۲۵۰تا۳۰۰ تومن بفروش میرسه باز تو دوخت مانتو پارچه ای دو سه برابر این بکار میره .کار زیادی میبره (372500)
۱۴۰۰/۰۲/۲۶ ۰۱:۰۷
من یک‌ماه گشتم تا تونستم ی شال و ی روسری با قیمت مناسب پیدا کنم 😔واقعا که خیلی بیچاره اییم (372568)
زینب
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۲/۲۵ ۱۱:۰۷
وای یه مانتو دیدم که چه عرض کنم بلوز بیشتر شباهت داشت ۲۰۰تومن به ادم قالب میکرد این درحالیه که ازنظر دوخت ودوز واقعا بی کیفیت هم هست یه مانتو دیگه باقیمت ۱میلیون هشتصد که اخرش همش تور حریر بود واقعا بی انصافیه هرچقدر برق واب گرون بشه مردم چه گناهی کردن که باید جوابگوی سودجوهاباشند اغلب هم بخاطر انتخاب اجاره مکان لوکس مگه مجبوری بیا پایین تر مغازه بزن (372504)
بانو
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۲/۲۸ ۰۳:۴۸
از دیجی کالا بخر!حراج میکنه مانتوهای ۱۰۰،۱۵۰تومنی خوبم داره،خودم خریدم. (372696)
بهانه
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۲/۲۵ ۱۴:۵۳
واقعاکسانی انها را میخرند بی رحمند کم کم بلای مسکن ومدرسه غیر انتفاعی برسر همه چیز میاید شما را به خدا به فکر بقیه هم باشید (372512)
مینو
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۲/۲۵ ۱۶:۴۴
چرا انقد گران میکنید دلار رفت پایین قیمتای شما هنوز گرونه بهانه دلار نیارید (372520)
۱۴۰۰/۰۲/۲۵ ۱۶:۴۵
اره ارزون ترین و آشغال ترین مانتو ۲۰۰ تومنه (372521)
راز
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۲/۲۵ ۱۷:۲۲
با این قیمت حتی دکمه هم ندارن .تکلیف ما که مانتو جلو باز تمیپوشیم چی میشه (372522)
۱۴۰۰/۰۲/۲۵ ۱۸:۳۲
مگه مغز خر خوردیم ک مانتو ۱۰میلیونی بخریم والا ما پول اجاره خونه نداریم بدیم (372528)
سهیلا
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۲/۲۵ ۱۸:۳۳
خوبه اینم گرون کنید همینطوری هم ۳سال یه بار مانتو میخرید الان میشه ۱۰سال یه بار واقعا برای چی زنده ایم (372529)
۱۴۰۰/۰۲/۲۵ ۱۹:۲۶
واقعا کسی هس ده میلیون بده یه مانتو (372535)
۱۴۰۰/۰۲/۲۵ ۲۳:۱۹
آره بازیگرااااا (372558)
ب ت چ
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۲/۲۵ ۲۳:۳۵
آره هست😐 (372563)
۱۴۰۰/۰۲/۲۸ ۰۳:۵۲
آه بسیار عزیزم!ندیدی؟طرف تیشرتو یکی،دوملیون پول میدی بابتش،به خاطر مارک مزخرفش! (372698)
میترا
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۲/۲۵ ۲۰:۳۲
نخریم. مگه نمیگن مرغ که گرون میشه نخورید. مانتو هم گرون شده نپوشیم. بلوز بپوشیم (372542)
Samira
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۲/۲۵ ۲۱:۳۶
خدا از سر باعث بانیاش نگذره
من یه خانومم خداشاهده دلم برای مردا میسوزه
مثلا خاستن از تولید داخل حمایت کنن جلو قاچاق پوشاک گرفتن که به خودکفایی برسن چه کسی مسئول و پاسخگو ؟؟؟
چند سال پیش که جنس های چینی تو بازار بود درسته تولید پوشاک داخلی کم بود اما قیمت ها با قدرت خرید مردم متعادل تر بود (372548)
۱۴۰۰/۰۲/۲۵ ۲۳:۱۰
مانتو ده میلیونی را تا سه ماه بیشتر نمی پوشاند مانتو ۳۰۰تومانی همین خب بهتر نیست ارزان تر بپوشیم ولا چرا الکی جیب مردم پر کنیم این پول می‌زنیم به ی زخمی خدا خودش رحم کنه (372557)
۱۴۰۰/۰۲/۲۶ ۰۰:۳۸
حالا همچین قیافه هم نداره مانتوعه (372566)
Namazi
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۲/۲۶ ۰۲:۵۱
مانتو نپوشیم بهتره چه اجباریه این همه کشورهانمیپوشن چی شده مگه هرکسی میخوادبپوشه گرون بخره به ما چه باید تاوان بدیم ازکجابیاریم بریم؟ دزدی کنیم؟؟؟ (372574)
ناشناس
Romania
۱۴۰۰/۰۲/۲۶ ۰۷:۴۶
دولتمون دزده
به فکر خودشه
کاری نداره شما دارین از گرسنگی میمیرین
میگه به دردک

یه روزی هم میاد ما تلافی میکنیم
دنیا ک همیشه به میل اونا نیست (372579)
ماشناس
Romania
۱۴۰۰/۰۲/۲۶ ۰۷:۵۱
خب مجبورین مانتو گرون بخرین
من خودم پارچه ی خوب میخرم میدم خیاط یه لباس قیمت پارچه و دوختش میشه 160
حالا یه مانتو میری بخری جنس بدرد نخور بدون مدل و
...
250یا 300 به بالا
خب مجورید، واجب ک نیست مانتو گرون بخرید
مگه واجبه؟؟ (372580)
۱۴۰۰/۰۲/۲۸ ۰۳:۵۵
خیاطت،آدرسش کجاست بااین قیمتِ خوب؟ماهم بریم پیشش با این قیمت. (372699)
ناشناس
Romania
۱۴۰۰/۰۲/۲۶ ۰۸:۰۰
واقعا ک برای دولت متاسفم
همش به فکر خودتونین، فقط پول مردم بدبخت رو میکشید بالا، شما دیگه واقعا حاتون تو جهنمه
واقعا ک براتون متاسفم واقعا (372581)
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۲/۲۶ ۰۸:۵۶
خوب بود 👌👏👏 (372583)
نشنس
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۲/۲۶ ۱۱:۳۶
ولش سرمون سلامت (372590)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها