به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۲۲:۴۰
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ساعت ۱۸:۴۵
کد مطلب : ۲۷۶۵۷
همکاري‌ دمشق در زمينه امحاي سلاح شيميايي

در سوریه هر ۸ساعت یک‌نفر از سرما‌ می‌میرد

گروه بين‌الملل: يك موسسه حقوق بشر سوریه در گزارشی که مي‌گويد حاصل آخرین پژوهش این موسسه است، اعلام كرد در هر ۱۰ساعت یک نفر از گرسنگی و هر ۸ ساعت یک نفر از سرما در سوریه می‌میرند.
يكي از اردوگاه‌هاي آوارگان سوريه در تركيه
يكي از اردوگاه‌هاي آوارگان سوريه در تركيه
موسسه «سواسه» افزوده است که هر ۵۰ دقیقه در سوریه یک کودک، هر یک ساعت و ۴۵ دقیقه یک زن و هر ۳۰ دقیقه، یک مرد غیر نظامی جان مي‌بازند. این گزارش همچنين می‌افزاید که هر ۱۰ ساعت یک بار یک نفر از بازداشت شدگان و هر ۱۲ دقیقه، یک غیر نظامیانی کشته می‌شوند. موسسه حقوق بشر سوریه افزوده است که پژوهش انجام شده بر اساس آمار ۶۰ فعال حقوقی در سراسر سوریه و بررسی تحولات میدانی اجتماعی، بهداشتی و غذایی در مناطق خارج از کنترل نظام سوریه صورت گرفته است. این مناطق بنا بر این گزارش، هدف حملات هوایی با استفاده از بشکه‌های انفجاری قرار می‌گیرند. اين موسسه گفته است که گزارش خود را در دوره زمانی ۱۵ تا ۲۸ سپتامبر تهيه كرده است.

این پژوهش جدولی هم تنظیم کرده است که به بی رویه بودن حملات نظامی نیروهای دولتی سوریه اشاره کرده است و بر پایه این جدول با ذکر نام و مشخصات قربانیان، عنوان کرده است که اکثر قربانیان حملات نیروهای دولتی را غیر نظامیان تشکیل می‌دهند. این گزارش در حالی منتشر می‌شود که سازمان‌های حقوق بشری بار‌ها از نابسامانی اوضاع انسانی خبر داده‌اند. محاصره بون شماری از مناطق تحت کنترل مخالفان اسد و جلوگیری از راه یابی آذوقه، سوخت و مواد بهداشتی به این مناطق، علاوه بر حملات هوایی و توپخانه‌ای نیروهای دولتی و مخالفان، اوضاع انسانی را بیش از پیش نابسامان کرده است.

در همين حال، ناظران خلع سلاح شيميايي سوريه ضمن قدرداني از همکاري‌هاي دمشق در زمينه امحاي اين نوع تسليحات، از اين کشور خواستند تا تلاش براي انتقال ذخاير شيميايي خود به خارج ونابودي آن‌ها را شدت بخشد.
اولين محموله مواد متشکل از گازهاي سارين و خردل، از بندر اللاذقيه در يک کشتي دانمارکي بارگيري شده و به آب‌هاي بين‌الملل حمل شد.مايکل لوهان، سخنگوي سازمان منع گسترش تسليحات شيميايي ضمن قدرداني از همکاري‌هاي دولت سوريه در اين زمينه گفت: سازمان در حال ترغيب سوريه براي سرعت بخشيدن به اقدامات در اين راستا است.

احمد ازومجو، رئيس سازمان منع استفاده از تسليحات شيميايي نيز گفت‌: همه منابع لازم براي انتقال اين تسليحات داده شده است.طبق برنامه مقرر شده است که تسليحات شيميايي سوريه تا 31 دسامبر 2013 از اين کشور خارج شوند اما به دلايل امنيتي، بدي‌ آب و هوا و ديگر فاکتورها، اين امر همچنان محقق نشده است.هماهنگ کننده نيروهاي مشترک اين سازمان و سازمان ملل نيز در اين خصوص خطاب به شوراي امنيت گفت: اقدامات سوريه در اين زمينه سازنده بوده و مقامات اين کشور به اجراي اين طرح تمايل دارند.

از سوي ديگر، یک مقام ارتش آزاد سوریه امروز جمعه مدعي شد که همکاری نزدیکی میان گروه "دولت اسلامی عراق و شام" (داعش) و حكومت سوريه وجود دارد. به گفته سرهنگ عرفات حمود، گروه داعش بارها نیروهای اسد را در مناطق مختلف درگیری با ارتش آزاد، از محاصره نجات داده است. سرهنگ حمود افزود: برخی مراکز نیروهای دولتي نزدیک بود به دست ارتش آزاد سوریه بیفیتد اما دخالت "داعش" مانع از این کار شد! عمار الواوی یکی دیگر از رهبران ارتش آزاد در گفت و گوی تلویزیونی، تصاویری از افسران امنیتی ارتش سوریه نشان داد که در میان اعضای گروه داعش بودند. او با نام بردن تک تک آنها، محل خدمت و مسئولیت آنها در دستگاه امنیتی رژیم سوریه را توصیح داد.